Półmetek mistrzostw Polski. Czas na Rajd Żmudzi

Materiały prasowe / Maciej Niechwiadowicz / Na zdjęciu: Rajd Żmudzi
Materiały prasowe / Maciej Niechwiadowicz / Na zdjęciu: Rajd Żmudzi

Rajd Żmudzi (8-9 lipca) to ostatnia w tym sezonie szutrowa runda mistrzostw Polski. Do rywalizacji na 14 oesach wokół litewskiego miasta Kielmy przystąpią 84 załogi, w tym 34 w ramach RSMP.

Tegoroczna edycja Rajdu Żmudzi to czwarta odsłona walki o tytuły mistrzów Polski i druga runda mistrzostw Litwy. Nasi sąsiedzi zainaugurowali swój rajdowy serial w Polsce, w maju - podczas 41. Rajdu Podlaskiego, który jednocześnie był drugim punktem kalendarza RSMP.

Łączone rundy polskich i litewskich mistrzostw nie są nowością. W 2013 roku Polacy walczyli o punkty podczas Rajdu Kauno Ruduo, a w sezonach 2018 i 2019 rywalizowali na oesach Rajdu Elektrenów. Z kolei zawody z bazą w Kielmach zadebiutowały w kalendarzu RSMP w poprzednim sezonie.

Seria oesowych sprintów

Czwarta runda RSMP 2022 rozpocznie się w piątek, 8 lipca od odcinka testowego. Próba o długości 3,69 km to jedyny odcinek zlokalizowany na wschód od Kielmów. Wszystkie pozostałe wytyczono na szutrowych drogach na zachód od miasta.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: tak się bawili reprezentanci Polski

Harmonogram rywalizacji tworzy 14, w większości krótkich, odcinków specjalnych. Najdłuższa z prób ma 14,52 km. W pierwszym dniu zawodów (piątek, 8 lipca) odbędzie się sześć oesów. Każdy z nich będzie pokonywany tylko raz, z czego odcinki numer 4, 5 i 6 - już po zmroku.

Na sobotę organizatorzy przygotowali trzy próby, na których zawodnicy pojawią się dwukrotnie. Łączny dystans wszystkich 14 oesów to 113,7 km.

Liderzy ze Szwecji

Start w Rajdzie Żmudzi zaanonsowały 84 załogi. W tym gronie są zawodnicy z siedmiu państw. Do rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski zgłosiły się 34 duety, z czego 27 powalczy o punkty do klasyfikacji cyklu.

Pierwszy numer startowy otrzymał Dominik Butvilas (Skoda Fabia R5), pilotowany przez Renatasa Vaitkieviciusa. Litewski kierowca jest dobrze znany polskim kibicom z wielu startów w rundach RSMP. Z dwójką pojadą Tom Kristensson i Andreas Johansson. Liderzy klasyfikacji mistrzostw (88 pkt) skorzystają z Hyundaia i20 R5 przygotowanego przez polski zespół Kowax 2Brally Racing.

Tom Kristensson jest jednym z faworytów Rajdu Żmudzi
Tom Kristensson jest jednym z faworytów Rajdu Żmudzi

Piątkę otrzymali Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo). Załoga Orlen Team (62 pkt) powalczy o odzyskanie pozycji liderów mistrzostw, którą stracili po tym, jak zabrakło ich w Orlen 78. Rajdzie Polski - poprzedniej rundzie RSMP.

Szóstkę na rajdówkę nakleją Adrian Chwietczuk i Damian Syty (Skoda Fabia Rally2 evo). W ubiegłorocznej edycji Rajdu Żmudzi olsztynianin ustąpił tylko zwycięzcom - duetowi Marczyk/Gospodarczyk, który w sezonie 2021 sięgnął po swoje drugie mistrzostwo Polski. W pierwszej piątce listy zgłoszeń są również Sylwester Płachytka i Jacek Nowaczewski (Skoda Fabia Rally2 evo). Wicelider RSMP Grzegorz Grzyb (69 pkt) i jego pilot - Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) pojadą z dziewiątym numerem startowym.

Wyzwania czekają po zmroku

- Jedziemy na Litwę ze świadomością, że konkurencja ma za sobą o 200 km ścigania na szutrze w Orlen 78. Rajdzie Polski. To bardzo dużo. Mamy jednak swój cel i swoje założenia. Chcemy przywieźć porządne punkty i tego będziemy się trzymać - deklaruje Kacper Wróblewski, reprezentant Orlen Team.

- Na pewno trudnością i nie lada wyzwaniem będą dla nas te dwa oesy po zmroku. Rajd Zemaitija jest również dość specyficzny pod kątem harmonogramu. Jest to dość kompaktowa i intensywna impreza. Co ciekawe większość odcinków przejedziemy tylko raz. W Polsce zazwyczaj ścigamy się na tych samych próbach dwu- albo nawet trzykrotnie - dodaje kierowca, który w dwóch pierwszych rundach sezonu RSMP uplasował się odpowiednio na pierwszym i drugim miejscu.

Wyzwanie, jakim są nocne oesy podkreśla także Łukasz Byśkiniewicz (Hyundai i20 R5). - Uważam, że trasy w okolicach miasta Kielmy to najpiękniejsze i najlepsze szutry na jakich miałem okazję się ścigać. Przede wszystkim są znacznie twardsze od naszych na Mazurach i Podlasiu. Sporą niewiadomą są natomiast nocne odcinki specjalne. Ostatnia piątkowa pętla rozpocznie się tuż przed północą. Pierwszy raz będę się ścigał w nocy po bardzo szybkich szutrach ze szczytami - mówi kierowca pilotowany przez Daniela Siatkowskiego.

Czytaj także:
Lekarz podjął szybką decyzję. Wiadomo, co z Zhou i Kubicą
"Nie wiem, jak przeżyłem". Wstrząsająca relacja kierowcy F1 po wypadku

Komentarze (0)