Zakończony w sobotę Rajd Małopolski po raz pierwszy był częścią kalendarza mistrzostw Polski i pierwszą od 15 lat rundą RSMP rozegraną w województwie małopolskim. Zawody przyciągnęły łącznie 117 załóg, w tym 56 w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Impreza z bazą w Makowie Podhalańskim stanowiła również rundę mistrzostw historycznych oraz Rajdowych Mistrzostw Południa, czyli serii rajdów okręgowych.
Trasa Rajdu Małopolski liczyła 321,6 km, z czego 118,2 km to dystans 11 asfaltowych odcinków specjalnych wytyczonych w Beskidzie Makowskim.
Pierwszymi liderami klasyfikacji generalnej zostali bracia Jarosław i Marcin Szejowie. W piątek załoga z Ustronia wygrała dwa z pięciu oesów i zakończyła etap w roli liderów rajdu, z 18,5-sekundową przewagą nad Grzegorzem Grzybem i Adamem Biniędą. Grzyb również wygrał dwie próby i odrabiał straty poniesione po tym, jak przebił oponę na pierwszym oesie. Trzecie miejsce po pierwszym etapie zajmowali Dariusz Poloński i Łukasz Sitek ze stratą 23,6 s do Szejów.
ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: kraksa na mecie. Kolarz zderzył się z reporterem
Na sobotę zaplanowano dwie próby - Mucharz (12 km) i Stryszów (10,12 km), każdą pokonywaną trzykrotnie. Szejowie wygrali OS 6, na OS 7 zajęli drugie miejsce, zwiększając przewagę nad Grzybem i Biniędą do blisko 24 sekund.
OS 9 przyniósł zmianę na pozycji liderów rajdu. Odcinek przerwano po wypadku braci Szejów. Ich samochód wypadł z drogi i dachował. Kierowcę i pilota zabrano do szpitala na szczegółowe badania. Próbę sportowym tempem pokonały jedynie cztery pierwsze załogi, a pozostałe skierowano trasą alternatywną do serwisu.
Po odpadnięciu Szejów nowymi liderami zostali Grzyb i Binięda, którzy kontrolowali sytuację na dwóch ostatnich oesach i wygrali Rajd Małopolski. Dla dwukrotnego mistrza Polski to 17. w karierze triumf w rundzie krajowego czempionatu, trzeci w sezonie 2023. Życiowy wynik osiągnął Dariusz Poloński. Kierowca pilotowany przez Łukasza Sitka zajął drugie miejsce (12,6 s straty do Grzyba), najlepsze w historii swoich startów w RSMP.
Pierwsze w karierze podium w mistrzostwach Polski wywalczył Łukasz Byśkiniewicz, trzeci w klasyfikacji generalnej Rajdu Małopolski (15,9 s straty do Grzyba). Do tego sukcesu kierowca jadący z Danielem Siatkowskim dołożył komplet punktów za najlepszy czas na Power Stage - finałowym oesie rajdu.
Dzięki zwycięstwu Grzyb i Binięda umocnili się na prowadzeniu w klasyfikacji mistrzostw Polski. Liderzy zgromadzili do tej pory 123 punkty, a kolejne miejsca zajmują Byśkiniewicz/Siatkowski (86 pkt), Sylwester Płachytka (77 pkt), Kołtun/Pleskot (62 pkt) oraz Sesks/Francis (60 pkt). Po Rajdzie Małopolski przewaga Grzyba wynosi 37 punktów, co oznacza, że dwukrotny mistrz Polski zachowa prowadzenie niezależnie od wyników kolejnej rundy RSMP, którą będzie Marma 32. Rajd Rzeszowski (10-12 sierpnia).
Rajd Małopolski - klasyfikacja końcowa:
1. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) 1:09:51,3 s
2. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +12,6 s
3. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +15,9 s
4. Kotarba/Kotarba (Citroen C3 Rally2) +30,6 s
5. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta Rally2) +1:09,1 s
6. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia Rally2 evo) +2:48,6 s
7. Terlecki/Marczewski (Skoda Fabia Rally2 evo) +3:33,3 s
8. Sawicki/Hundla (Skoda Fabia Rally2 evo) +3:34,1 s
9. Tochowicz/Białowąs (Citroen C3 Rally2) +3:35,5 s
10. Sękowski/Pochroń (BMW M3) +4:33,1 s
RSMP 2023 - punktacja po Rajdzie Małopolski (runda 4/7):
1. Grzyb/Binięda 123 pkt
2. Byśkiniewicz/Siatkowski 86 pkt
3. Płachytka/Fiołek 77 pkt
4. Kołtun/Pleskot 62 pkt
5. Sesks/Francis 60 pkt
6. Szeja/Szeja 42 pkt
7. Kotarba/Kotarba 41 pkt
8. Kwiatkowski/Kozdroń 33 pkt
9. Marczyk/Gospodarczyk 28 pkt
9. Poloński/Sitek 28 pkt
11. Parys/Syty 28 pkt
12. Matulka/Dymurski 26 pkt
13. Terlecki/Marczewski 24 pkt
14. Predko/Jurgała 22 pkt
15. Roefler/Bała 18 pkt
Czytaj także:
- Formuła 1 ma dość brexitu. Wzywa do zakończenia "koszmarów logistycznych"
- Legenda F1 doznała udaru mózgu. "Po prostu upadłem"