O tym, jak wielką popularnością u naszych południowych sąsiadów cieszą się rajdy samochodowe jest liczba zgłoszeń do tegorocznego Rajdu Barum. Na starcie w Zlinie stanie 151 załóg, w tym aż 37 samochodów klasy R5. To rekord wszystkich tegorocznych rund rajdowych mistrzostw Europy (ERC). Organizatorzy spodziewają się ok. 200 tys. kibiców. Gospodarze liczą, że tak jak od czterech lat, znów wygra Czech. Faworytem jest miejscowa gwiazda Jan Kopecky. Oczywiście za kierownicą Skody.
Plany czeskiego kierowcy, od którego osiem lat temu rajdówkę kupił Robert Kubica spróbuje pokrzyżować m.in. Kajetan Kajetanowicz, obecny lider cyklu ERC. Polak co prawda nigdy nie wygrał "Barumki", ale w każdej rundzie jest konkurencyjny i stać go na wygranie każdej rundy mistrzostw. Innym polskim reprezentantem, który startuje w najważniejszej motoryzacyjnej imprezie Czech jest Jarosław Szeja. Rok temu został mistrzem Czech w Grupie N, w tym jest na czwartym miejscu w prestiżowej klasie aut R5 i walczy o miejsce na podium. Nasz kierowca doskonale zna tamtejsze trasy i przede wszystkim kierowców, którzy na swoim terenie są niezwykle konkurencyjni.
- W Barum ciężko jest wygrać zagranicznej załodze. Lokalni kierowcy znają tu każdy zakręt, są tacy, który startują od 15 lat. Czesi są tutaj niezwykle mocni, od czterech lat nie dają wygrać nikomu spoza swojego kraju - mówi Szeja w rozmowie z WP SportoweFakty.
Dla braci Szejów (Marcin jest pilotem - red.) Rajd Barum jest najważniejszą imprezą sezonu. Po pierwsze, w puli rajdu jest o połowę więcej punktów niż w pozostałych rundach czeskiego czempionatu, a po drugie załoga braci zamierza pokazać, że wypadek z poprzedniej rundy ERC w Rzeszowie to był tylko wypadek przy pracy.
ZOBACZ WIDEO Tak Lewandowski zdobył gola. Zobacz skrót Bayern - Bayer [ELEVEN]
- Na szczęście zdarzyło się to w najlepszym momencie, ponieważ Rajd Rzeszowski nie jest rundą mistrzostw Czech, a to jest nasz priorytet. Do momentu wypadku pokazaliśmy dobre tempo, więc z tego jesteśmy bardzo zadowoleni. Oczywiście szkoda, że nie mogliśmy dłużej ścigać się przed polskimi kibicami, jednak jeśli miałbym wybierać jeden moment w sezonie na wypadek to właśnie ten - przyznaje Szeja i dodaje, że w trakcie rajdu Barum będą uważnie śledzili czasy Jana Cernego, głównego rywala do trzeciego miejsca w mistrzostwach Czech.
- Musimy pojechać bardzo szybko i jednocześnie mądrze. Jesteśmy na czwartym miejscu w mistrzostwach, a sezon chcemy zakończyć na podium. Interesuje nas Jan Cerny, który w generalce jest przed nami. Będziemy na chłodno kalkulować i aktualizować strategię na bieżąco. Lekcję bardzo mądrej, taktycznej jazdy dał w Rzeszowie Kajetan Kajetanowicz. Nie podejmował zbędnego ryzyka, bo wiedział, że punkty za drugie miejsce mocno przybliżą go do zdobycia tytułu - wyjaśnia Szeja.
Harmonogram 47. Rajdu Barum - 6. rundy Rajdowych Mistrzostw Czech i 6. rundy Rajdowych Mistrzostw Europy
Piątek, 25 sierpnia (1 odcinek specjalny, łącznie 9,51 km):
7:30 - odcinek testowy
9:15 - odcinek kwalifikacyjny (Zlutava, 4,55 km)
16:00 - ceremonia startu (Rynek, Zlin)
21:30 - OS1: superoes Zlin (9,51 km)
Sobota, 26 sierpnia (8 odcinków specjalnych, łącznie 109,13 km):
8:28 - serwis A: 30 min. (Otrokovice)
9:46 - OS2: Biskupice (8,85 km)
10:54 - OS3: Semetin (11,55 km)
11:27 - OS4: Trojak (22,87 km)
13:17 - serwis B: 30 min. (Otrokovice)
14:35 - OS5: Brezova (6,54 km)
15:33 - OS6: Biskupice (8,85 km)
16:41 - OS7: Semetin (11,55 km)
17:14 - OS8: Trojak (22,87 km)
18:54 - serwis C: 30 min. (Otrokovice)
20:12 - OS9: Brezova (6,54 km)
21:05 - serwis D: 45 min. (Otrokovice)
Niedziela, 27 sierpnia (6 odcinków specjalnych, łącznie 95,12 km):
7:55 - Serwis E: 15 min. (Otrokovice)
8:38 - OS10: Majak (8,15 km)
09:11 - OS11: Pindula (17,32 km)
10:24 - OS12: Kosiky (22,09 km)
11:24 - Serwis F: 30 min. (Otrokovice)
12:47 - OS13: Majak (8,15 km)
13:20 - OS14: Pindula (17,32 km)
14:33 - OS15: Kosiky (22,09 km)
15:21 - Serwis G: 10 min. (Otrokovice)
16:25 - ceremonia mety (Rynek, Zlin)