Team AkzoNobel wygrał szósty etap Volvo Ocean Race

Materiały prasowe / Jesus Renedo / Volvo Ocean Race / Na zdjęciu: Załoga jachtu team AkzoNobel podczas regat Volvo Ocean Race
Materiały prasowe / Jesus Renedo / Volvo Ocean Race / Na zdjęciu: Załoga jachtu team AkzoNobel podczas regat Volvo Ocean Race

Po zaciętej walce, we wtorek 27 lutego, holenderski team AkzoNobel wygrał 6. etap 13. edycji okołoziemskich regat Volvo Ocean Race. Drugie miejsce zajął Team Sun Hung Kai/Scallywag, a trzeci dopłynął MAPFRE. Etap prowadził z Hongkongu do Auckland.

 

Szósty etap największych załogowych regat dookoła świata Volvo Ocean Race rozpoczął się w środę 7 lutego o godzinie 11:00 czasu miejscowego w Hongkongu (4:00 czasu polskiego) i liczył 6100 mil morskich. Przypominamy, że piąty etap nie wliczał się do klasyfikacji generalnej i każda załoga otrzymała za niego po jednym punkcie do klasyfikacji generalnej. Odbywał się o na trasie Hongkong - Kanton (Guangzhou) - Hongkong i liczył zaledwie 100 mil.

Po rozpoczęciu szóstego etapu wszystkie jachty płynęły dość blisko siebie, ale po minięciu Tajwanu dwie ekipy - holenderski team AkzoNobel Simeona Tienponta i pływający pod flagą Hongkongu Team Sun Hung Kai/Scallywag ze skipperem Davidem Wittem - postanowiły obrać inną taktykę, robiąc zwrot w kierunku północy i w efekcie ich strata do reszty floty urosła aż do ponad stu mil. Jednak w późniejszej fazie obie jednostki zrobiły zwrot w kierunku południowo-wschodnim wcześniej niż inni i ostatecznie biły się o etapowe zwycięstwo. Górą z tego pojedynku wyszedł AkzoNobel, mijając linię mety z czasem 20 dni 9 godzin 17 minut i 26 sekund, zgarniając tym samym bonusowy punkt za etapowy triumf. Sun Hung Kai/Scallywag stracił do zwycięzców zaledwie 2 minuty i 14 sekund. To oznacza, że był to najciaśniejszy finisz w historii tej imprezy.

Trzecie miejsce rzutem na taśmę zajął lider całego wyścigu, hiszpański MAPFRE z głównodowodzącym Xabim Fernandezem. MAPFRE dopiero u wybrzeży Nowej Zelandii wyprzedził płynący przez dużą część trasy na trzeciej pozycji Turn the Tide on Plastic (Organizacja Narodów Zjednoczonych), gdzie skipperką jest Dee Caffari z Wielkiej Brytanii. To samo udało się chińskiej ekipie Dongfeng Race Team z francuskim skipperem Charles’em Caudrelierem, która zajęła ostatecznie czwartą lokatę. W efekcie ekipa Brytyjki dopłynęła do mety jako piąta. Te trzy załogi osiągnęły metę w przeciągu niespełna sześciu minut więc walka o ostatnie miejsce na podium była także zacięta. Szóste miejsce zajął drugi holenderski jacht, Team Brunel Bouwe Bekkinga, który przez pewien czas płynął nawet w okolicach pierwszej pozycji, ale poprzez podejmowane decyzje znalazł się na końcu stawki.

Na kolejny etap do rywalizacji powrócić planuje amerykańsko-duński Vestas 11th Hour Racing Charliego Enrighta, który podczas czwartego odcinka uczestniczył w dramatycznej kolizji z kutrem rybackim. W jej wyniku śmierć poniósł jeden z członków załogi rybaków, a jacht uczestników regat został uszkodzony.

[color=black]ZOBACZ WIDEO PLA: Arsenal bez szans. Guardiola z pierwszym trofeum [ZDJĘCIA ELEVEN SPORTS]

[/color]

Podczas szóstego etapu trzy załogi skorzystały z trybu "Stealth Mode" (tryb niewidzialności). Polega on na tym, że przez 24 godziny raporty o pozycji na trasie danego teamu nie są podawane dla innych załóg oraz do informacji publicznej. Ekipa, która się na to zdecyduje również przez ten czas nie otrzymuje danych o pozycjach rywali. Można to wykorzystać jako zagrywkę taktyczną. Jedynym ograniczeniem jest to, że zespoły nie mogą wejść w tryb niewidzialności kiedy są w odległości 200 mil od mety. Jako pierwszy zdecydował się na tę zagrywkę Team Brunel, a w późniejszej części trasy skorzystały z tego Team Sun Hung Kai/Scallywag oraz team AkzoNobel.

W sobotę 10 marca w Auckland odbyć się ma szósty wyścig portowy. Pierwsze miejsce w tej klasyfikacji zajmuje MAPFRE przed załogami Dongfeng Race Team i Team Brunel. Seria wyścigów portowych nie będzie liczyła się do ogólnej punktacji całego wyścigu. Jednak jeśli po wszystkich etapach głównych, pomiędzy jakimiś załogami będzie remis, to klasyfikacja wyścigów portowych zadecyduje o końcowej kolejności.

Natomiast start do siódmego etapu głównego, który będzie najdłuższy w całych regatach, zaplanowany jest na 18 marca. Jego trasa ma liczyć 7600 mil morskich i będzie prowadziła z Auckland do Itajai w Brazylii.

Będzie to drugi podwójnie punktowany etap (po Kapsztad - Melbourne), który daje szansę nadrobienia straty punktowej do czołówki dla załóg, które do tej pory radziły sobie słabiej. Z drugiej strony może to być okazja dla najlepszych ekip do powiększenia przewagi nad resztą stawki. Poza tym odcinkiem podwójnie punktowany będzie jeszcze etap numer 9 (Newport - Cardiff).

W obecnej edycji zawodnicy na 65-stopowych jachtach żeglują po wodach czterech oceanów i odwiedzą łącznie 12 miast na sześciu kontynentach. Trasa jest najdłuższa w historii, bo wynosi aż 46000 mil morskich.

Regaty Volvo Ocean Race nazywały się wcześniej Whitbread Round The World Race. Od edycji 2001-2002 partnerem tytularnym zawodów jest marka Volvo i obecna edycja będzie już szóstą pod nazwą Volvo Ocean Race. Firma Volvo wpiera żeglarstwo sportowe także w Polsce, między innymi będąc od 2012 roku partnerem oraz sponsorem tytularnym żeglarskiego festiwalu Volvo Gdynia Sailing Days. Poza tym Volvo Car Poland jest od trzech lat również partnerem Polskiego Związku Żeglarskiego i wspiera najbardziej uzdolnionych polskich żeglarzy młodego pokolenia w ramach programu Volvo Youth Sailing Team Poland.

Informacja prasowa (MF)

Klasyfikacja generalna po 6. Etapie Volvo Ocean Race (Hongkong - Auckland) i wyniki poszczególnych etapów:

MiejsceZałogaPunkty za 1. etapPunkty za 2. etapPunkty za 3. etapPunkty za 4. etapPunkty za 5. etapPunkty za 6. etapBonusyRazem
1. MAPFRE (Hiszpania) 6 8 15 4 1 5 2 39
2. Dongfeng Race Team (Chiny) 5 6 12 6 1 4 - 34
3. Team Sun Hung Kai/Scallywag (Hongkong) 3 2 6 8 1 6 1 26
4. team AkzoNobel (Holandia) 4 3 2 5 1 8 1 23
5. Vestas 11th Hour Racing (Stany Zjednoczone/Dania) 8 5 10 0 0 0 1 23
6. Team Brunel (Holandia) 2 4 8 3 1 2 - 20
7. Turn the Tide on Plastic (Organizacja Narodów Zjednoczonych) 1 1 4 2 1 3 - 12
Komentarze (0)