Ekstraliga będzie powiększona?! Rewolucyjne zmiany w I i II lidze!

W piątek i sobotę w Opolu odbyła się narada środowiskowa przedstawicieli klubów I i II ligi. Podjęto strategiczne dla przyszłości rozgrywek żużlowych w Polsce decyzje.

Damian Gapiński
Damian Gapiński

Powiększenie Ekstraligi

Spotkanie w Opolu rozpoczęło się od przeczytania pisma prezesa Speedway Ekstraligi Ryszarda Kowalskiego, który zwrócił się do klubów I i II ligi z wnioskiem o poparcie rozszerzenia Ekstraligi w sezonie 2012 do 10 drużyn. Po trwających kilka godzin rozmowach podjęto decyzję, że kluby I II ligi przychylą się do wniosku prezesa Kowalskiego. Takie stanowisko klubów będzie przedstawione prezydium Polskiego Związku Motorowego, które zadecyduje ostatecznie o powiększeniu Ekstraligi. Trudno jednak spodziewać się decyzji sprzecznej ze stanowiskiem klubów I i II ligi. Rzadko bowiem zdarzało się, aby prezydium nie przychyliło się do opinii środowiska żużlowego. Gdyby prezydium podjęło decyzję o powiększeniu Ekstraligi, od sezonu 2012 startowałoby w niej 10 klubów. W sezonie 2011 z Ekstraligi nie spadnie żaden klub. Z kolei wg propozycji klubów I i II ligi do Ekstraligi awansuje pierwsza i druga drużyna I ligi. Trzeci zespół I ligi i ósma drużyna Ekstraligi spotkają się w barażu.

Powiększenie Ekstraligi oznacza, że zmniejszy się liczebność zespołów startujących w II lidze. I liga nadal będzie liczyła 8 zespołów. Z II ligi awansują dwa zespoły a trzeci pojedzie baraż z ósmym zespołem I ligi.

Regulamin finansowy I i II ligi

Drugim najważniejszym punktem posiedzenia klubów I i II ligi była rozmowa na temat ogromnych wydatków związanych z utrzymaniem klubów. Efektem rozmów była propozycja wprowadzenia już od sezonu 2011 regulaminu finansowego dla I i II ligi. W świetle przedstawionych propozycji podjęto głosowania na temat kwot kontraktowych dla zawodników oraz wynagrodzenia za punkty zdobyte w spotkaniach.

Kluby były zgodne co do tego, jak powinny wyglądać maksymalne kwoty za podpisy pod kontraktami. Rozbieżności pojawiły się przy propozycjach dotyczących wynagrodzenia za zdobyte punkty. W świetle braku ostatecznego porozumienia w tym zakresie, kluby ustaliły, że wiążące na sezon 2011 decyzje zostaną podjęte podczas kolejnego spotkania, które 30 sierpnia odbędzie się w Gnieźnie.

Wprowadzenie regulaminu finansowego będzie oznaczało oszczędności dla klubów rzędu 30-40 procent dotychczasowych budżetów.

Kevlar i motor do dyspozycji klubu

Trzecim punktem spotkania była rozmowa na temat możliwości udostępnienia powierzchni reklamowych dla sponsora strategicznego i wspierającego ligi oraz patronów medialnych ligi. Przewodniczący Głównej Komisji Sportu Żużlowego Piotr Szymański zapowiedział, że w przypadku znalezienia sponsora strategicznego dla obu lig, konieczne będzie przeznaczenie jednolitych powierzchni reklamowych na stadionie i na kevlarach zawodników.

Rozmawiano również o procentowej powierzchni kevlarów i motocykli na potrzeby klubu oraz o kontroli nad kwotami przewyższającymi ustalenia podczas narady środowiskowej.

Konkretne decyzje w sprawie kształtu i poszczególnych zasad regulaminu finansowego mają zostać ustalone 30 sierpnia podczas spotkania w Gnieźnie.

KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×