Ekspertyza w sprawie Regulaminu Finansowego

Wprowadzenie Regulaminu Finansowego w I i II lidze wywołuje wiele kontrowersji szczególnie ze strony zawodników. SportoweFakty.pl poprosiły kancelarię prawną Rubaszewscy i partnerzy o ekspertyzę prawną w zakresie prawomocności Regulaminu Finansowego.

Analizując zapisy proponowanego Regulaminu finansowego, należy przede wszystkim pamiętać, że wydane one zostały jako akt wewnętrzny organizacji społecznej jaką jest Polski Związek Motorowy. Uwaga ta jest o tyle istotna, iż Polski Związek Motorowy nie jest organem administracji państwowej a dobrowolnym związkiem stowarzyszeń i klubów sportowych.

Przynależność do PZM nie jest obligatoryjna, natomiast decydując się na przystąpienie do niej, określona osoba zobowiązuje się do przestrzegania uchwalanych przez nią zasad i warunków działania.

Zatem uchwalony we właściwej formie Regulamin finansowy, z zawartymi w nim postanowieniami, automatycznie staje się częścią postanowień umownych jakie łączą zawodników z klubami zrzeszonymi w Polskim Związku Motorowym i uczestniczącymi w rozgrywkach organizowanymi pod jego auspicjami.

Powstaje natomiast pytanie czy poszczególne, zapisy proponowane w treści Regulaminu, w szczególności w zakresie ustalania maksymalnych stawek wynagrodzenia dla zawodników, są zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. W mojej opinii w grę wchodziłoby rozważenie w tym kontekście, czy przepisy Regulaminu nie naruszają, postanowień ustawy o swobodzie gospodarczej i ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Zgodnie z art. 6 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa. Właściwy organ nie może żądać ani uzależniać swojej decyzji w sprawie podjęcia, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej przez zainteresowaną osobę od spełnienia przez nią dodatkowych warunków nie przewidzianymi przepisami prawa. W tym zakresie postanowienia Regulaminu nie naruszają przepisów bowiem jak już wyżej stwierdziłem PZM ani działająca w jego strukturach GKSŻ nie są organami w rozumieniu przepisów tej ustawy. W przepisach tej ustawy, pojęcia "organ administracji publicznej" używa się na oznaczenie tych elementów administracji państwowej i rządowej oraz administracji samorządu terytorialnego i samorządu zawodowego, którym ustawy nadały miano organów, określając ich zadania i kompetencje oraz formy prawne działania. Nie dotyczą one zatem PZM, bowiem jest on organizacją społeczną.

Z kolei art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wprowadza zakaz wprowadzania porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na określonym rynku. W tym zakresie, sytuacja jest bardziej złożona. Niewątpliwe można próbować doszukiwać się w regulacji Regulaminu finansowego, polegających na wprowadzaniu pewnych limitów cenowych za usługi w obrocie gospodarczym, cech mogących ograniczać konkurencję (zawodnicy w większości są podmiotami gospodarczymi i umowa łącząca ich z klubami ma charakter umowy o świadczenie usług ). Wiele w tym zakresie będzie zależało od zachowania zawodników lub organizacji ich reprezentujących np. Stowarzyszenia Metanol, w szczególności czy sprowokują do działania Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów do wszczęcia postępowania w celu ustalenia czy przedmiotowe zapisy są zgodne z prawem.

Radosław Rubaszewski

Radca prawny

Kancelaria Rubaszewscy i partnerzy z Poznania