Ekspertyza w sprawie Regulaminu Finansowego

Wprowadzenie Regulaminu Finansowego w I i II lidze wywołuje wiele kontrowersji szczególnie ze strony zawodników. SportoweFakty.pl poprosiły kancelarię prawną Rubaszewscy i partnerzy o ekspertyzę prawną w zakresie prawomocności Regulaminu Finansowego.

Damian Gapiński
Damian Gapiński

Analizując zapisy proponowanego Regulaminu finansowego, należy przede wszystkim pamiętać, że wydane one zostały jako akt wewnętrzny organizacji społecznej jaką jest Polski Związek Motorowy. Uwaga ta jest o tyle istotna, iż Polski Związek Motorowy nie jest organem administracji państwowej a dobrowolnym związkiem stowarzyszeń i klubów sportowych.

Przynależność do PZM nie jest obligatoryjna, natomiast decydując się na przystąpienie do niej, określona osoba zobowiązuje się do przestrzegania uchwalanych przez nią zasad i warunków działania.

Zatem uchwalony we właściwej formie Regulamin finansowy, z zawartymi w nim postanowieniami, automatycznie staje się częścią postanowień umownych jakie łączą zawodników z klubami zrzeszonymi w Polskim Związku Motorowym i uczestniczącymi w rozgrywkach organizowanymi pod jego auspicjami.

Powstaje natomiast pytanie czy poszczególne, zapisy proponowane w treści Regulaminu, w szczególności w zakresie ustalania maksymalnych stawek wynagrodzenia dla zawodników, są zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. W mojej opinii w grę wchodziłoby rozważenie w tym kontekście, czy przepisy Regulaminu nie naruszają, postanowień ustawy o swobodzie gospodarczej i ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Zgodnie z art. 6 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa. Właściwy organ nie może żądać ani uzależniać swojej decyzji w sprawie podjęcia, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej przez zainteresowaną osobę od spełnienia przez nią dodatkowych warunków nie przewidzianymi przepisami prawa. W tym zakresie postanowienia Regulaminu nie naruszają przepisów bowiem jak już wyżej stwierdziłem PZM ani działająca w jego strukturach GKSŻ nie są organami w rozumieniu przepisów tej ustawy. W przepisach tej ustawy, pojęcia "organ administracji publicznej" używa się na oznaczenie tych elementów administracji państwowej i rządowej oraz administracji samorządu terytorialnego i samorządu zawodowego, którym ustawy nadały miano organów, określając ich zadania i kompetencje oraz formy prawne działania. Nie dotyczą one zatem PZM, bowiem jest on organizacją społeczną.

Z kolei art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wprowadza zakaz wprowadzania porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na określonym rynku. W tym zakresie, sytuacja jest bardziej złożona. Niewątpliwe można próbować doszukiwać się w regulacji Regulaminu finansowego, polegających na wprowadzaniu pewnych limitów cenowych za usługi w obrocie gospodarczym, cech mogących ograniczać konkurencję (zawodnicy w większości są podmiotami gospodarczymi i umowa łącząca ich z klubami ma charakter umowy o świadczenie usług ). Wiele w tym zakresie będzie zależało od zachowania zawodników lub organizacji ich reprezentujących np. Stowarzyszenia Metanol, w szczególności czy sprowokują do działania Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów do wszczęcia postępowania w celu ustalenia czy przedmiotowe zapisy są zgodne z prawem.

Radosław Rubaszewski
Radca prawny
Kancelaria Rubaszewscy i partnerzy z Poznania

KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×