Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Zawodnicy czekają na polski tłumik jak na zbawienie. "Bezpieczeństwo i obniżenie kosztów"

Być może w sobotę wyjaśni się kwestia homologacji polskiego tłumika konstrukcji Leszka Demskiego. Żużlowcy wyczekują tej decyzji tak samo jak polski producent.
Maciej Kmiecik
Maciej Kmiecik

Temat polskiego tłumika jest już na tapecie w FIM od dłuższego czasu. Sprawa niestety przedłuża się niemiłosiernie. Decyzja o homologacji miała zapaść do 5 lutego. Niestety, do dzisiaj jej jeszcze nie ma. - Z tego, co mi wiadomo osoba, która jest za to odpowiedzialna wróciła już z urlopu. Być może w sobotę otrzymamy jakąś informację - zdradza nam osoba z ostrowskiej firmy, która będzie produkować tłumiki, jeśli oczywiście urządzenie otrzyma homologację.

Czasu do sezonu 2014 jest coraz mniej. Za powodzenie polskiej konstrukcji trzymają kciuki przede wszystkim żużlowcy, którzy narzekali bardzo na obowiązujące dotąd tłumiki. - Nowy tłumik będzie miał duży wpływ na przegrzewanie silnika. Będzie ono znacznie mniejsze niż dotychczas, a co za tym idzie rzadziej będzie trzeba robić przeglądy i wymieniać części. Obniży to koszty utrzymania sprzętu dla żużlowców - wyjaśnia nam przedstawiciel producenta.

Jak się okazuje, wcale nie było łatwo znaleźć wykonawcę tłumików do motocykli żużlowych. Początkowo konstruktor szukał producenta, ale żadna firma nie była skora do współpracy z uwagi na małą ilość tłumików do motocykli żużlowych, którą wytwarza się na sezon. Polski producent szacuje, że będzie w stanie sprzedać od 1000 do 1500 sztuk. - Żadna duża firma wytwarzająca tłumiki nie była zainteresowana seryjną produkcją. Stąd też zapadła decyzja, że jeśli tłumik otrzyma homologację będzie produkowany przez ostrowską firmę Moto Service - wyjaśnia przedstawiciel producenta.

Ostateczna cena nowego tłumika zależy od kosztów homologacji. Wiele wskazuje jednak na to, że będzie on tańszy od obecnie dostępnego marki King, który w sprzedaży detalicznej kosztuje około 1000 złotych netto. - Nasz będzie kosztował w granicach 600 złotych netto. Oczywiście, jest to na razie szacunek z uwagi na to, że nie wiemy, ile dokładnie będzie trzeba zapłacić za homologację. Na pewno jednak będzie tańszy od dotąd dostępnych na rynku - zapewnia polski producent.

Polski tłumik po przesłaniu do FIM przeszedł już w sumie kilkanaście testów. Wszystkie wypadły pomyślnie i mieszczą się poniżej dopuszczalnych 115 decybeli. - Od 2015 roku zostanie zmniejszona głośność o 3 decybele. Polski tłumik mieści się nawet w tej normie, bo pomiary wykazały dokładnie 112 decybeli. Przypuszczalnie kolejne testy przeprowadzane przez FIM służą sprawdzeniu, czy nasz tłumik spełnia wymogi już pod kątem sezonu 2015. Nam jednak najbardziej zależy na tym, by tłumik można było już produkować na ten rok - słyszymy u polskiego producenta z Ostrowa Wielkopolskiego.

Firma Moto Service jest gotowa do produkcji nowego tłumika. - Materiały niezbędne do produkcji są już dograne. Nie ma ich jeszcze na miejscu, bo czekamy na homologację. Ściągnięcie ich to kwestia tygodnia. Sam proces technologiczny potrwa około miesiąca. Jeśli decyzja o homologacji zapadnie na dniach zdążymy przed sezonem - zapewnia polski producent.

Jesteśmy na Facebooku. Dołącz do nas!

Czy wierzysz, że polski tłumik wejdzie do użycia jeszcze w tym roku?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna
Komentarze (21):
  • kataryniarz Zgłoś komentarz
    Portal miłośników, a tylko pare osób zauwaza obniżenie poziomu decybeli o 3 w 2015 r. Rece opadają. Ten sport jest przesiąknięty....(pi,pi) i jeszcze maja pretensje do wszystkich
    Czytaj całość
    naokoło ze świat ignoruje żużel. Żużel jest dokładnie w tym miejscu na które zasługuje, czyli nigdzie.
    • kataryniarz Zgłoś komentarz
      od 2015 o 3 decybele mnie ma być???, decybele to macie w glowach ludzie zuzla, to za wies. Mysle ze dobrze byłoby aby ten sport upadl jak w Anglii. Wtedy można się odbic od dnna. Niestete,
      Czytaj całość
      ale chyba zaczne zle zyczyc temu sportowi. Ilez można znosic brak rozumu i uleglosc ludzi zuzla.
      • karol3414 Zgłoś komentarz
        Jest jeszcze jeden problem, jeśli polski tłumik będzie przyjaźniejszy dla silnika to producenci silników również mogą lobbować przeciw niemu, bo zmniejszy im się sprzedaż części, a
        Czytaj całość
        nawet jeśli takiemu zawodnikowi zostaną silniki po tym sezonie to nie kupi w przyszłym.
        • eddy Zgłoś komentarz
          Porabalo ich w tym FIM-ie zupelnie.3 decybele ma byc zlotym srodkiem na skuteczna walke z halasem. Nie sadze ,aby przy tym poziomie halasu [ponad 110 dB] ludzkie ucho skutecznie rozrozni czy
          Czytaj całość
          jest 115 ,czy akurat - 112 dB.
          • sympatyk żu-żla Zgłoś komentarz
            Powodzenia życzę aby udało się wprowadzić tłumik w 2014, niech by dobrze służył zawodnikom i obniżał koszty eksploatacji sprzętu.
            • Przecież to ja Zgłoś komentarz
              Jeżeli nie dostanie homologacji na ten rok,to znaczy że jesteśmy narodem kretynów, mających debili za elity .Mając najsilniejszą ligę,najwyższe płace dla zawodników,najlepsze
              Czytaj całość
              stadiony,dajemy się jakimś Anglikom,Duńczykom,Włochom(!)robić w balona.
              • RECON_1 Zgłoś komentarz
                Biorac pod uwage to iz testy itp sie strasznie przeciagaja, to mam nadzieje iz nie pojawi sie naglew tlumik np Kinga ludzaco podobny do polskiego...bo nauka radziecka nie takie przypadki zna...
                • Jarmuła-Leszno Zgłoś komentarz
                  powrót do klasyku, to by było piękne, panowie żużlowcy, w końcu z powrotem usłysze was na tarasie jak trenujecie i będę też słyszał że motory już się grzeją, więc na mecz już
                  Czytaj całość
                  się nie będę spóźniał, choćby pod wpływem :)
                  • tomas68 Zgłoś komentarz
                    - wyan - a ty co niby lepszy bez blokowania hehe i gdzie tu widzisz takie zjawisko,powstał tekst został dodany komentarz to w czym masz problem,w tym że spamem zasypujecie powstałe teksty z
                    Czytaj całość
                    niby kolegami ze świata fikcji ??????????????????????????????????????????????????????????????????????
                    • wyan Zgłoś komentarz
                      tomas68:Czy Ty masz wszystkich poblokowanych? Lubisz rozmawiać sam ze sobą.:)))
                      • tomas68 Zgłoś komentarz
                        Pamiętam jak się spieszono ze stroikami dla zawodników w poprzednim sezonie i jak to się skończyła,ale gdy tylko chodzi o naszą myśl to mamy zbywanie tematu po pokojach. Zaraz się
                        Czytaj całość
                        pojawi klon z wiadomej firmy o dziwnym podobieństwie do naszego,na to jest potrzebna ta zwłoka.
                        • CKM71 Zgłoś komentarz
                          motory żużlowe powinny warczeć i im głośniej tym lepiej!!!!
                          • kordekk Zgłoś komentarz
                            Wydaje mi się, że FIM da tę homologację (bo nie ma innej opcji) ale w ostatnim możliwym terminie, by nikt nie zdążył przetestować i produkować tłumika.
                            Zobacz więcej komentarzy (8)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×