Na pewno nie dojdzie do połączenia I i II ligi. Zmianie nie ulegnie również liczebność drużyn. W rozgrywkach I ligi startować będzie 8 zespołów. W II lidze od 6 do 8 zespołów.
Rozgrywki I i II ligi będą składały się z dwóch części. W części zasadniczej zespoły spotkają się każdy z każdym dwukrotnie - raz na własnym torze i rewanż na torze przeciwnika. W rundzie finałowej spotkają się zespoły z miejsc 1-6 i pojadą systemem pucharowym mecz i rewanż. Faza play-off będzie wyglądać tak samo jak w Speedway Ekstralidze. Zespoły z miejsc 7-8 rozegrają między sobą dwumecz.
W każdej z drużyn musi startować przynajmniej 3 zawodników posiadających obywatelstwo polskie. Pod numerami 6 i 7 oraz 14 i 15 mogą startować jedynie zawodnicy, którzy nie przekroczyli 21 roku życia, biorąc pod uwagę ich rok urodzenia. W składzie drużyny co najmniej jeden zawodnik młodzieżowy musi posiadać obywatelstwo polskie i musi on wystartować w minimum 3 biegach. W składzie drużyny nie może być zgłoszonych więcej niż dwóch zawodników startujących w IMŚ Grand Prix z numerami stałymi 1-15.
Nowością jest zmiana dotycząca zawodnika rezerwowego. Dotychczas tą funkcję pełnił zawodnik młodzieżowy. Od sezonu 2009 będzie nim mógł być zarówno zawodnik polski jak i obcokrajowiec bez ograniczeń wiekowych.
Utrzymany został przepis o Złotej Rezerwie Taktycznej. W XV biegu nominowanym mogą być zgłoszeni wyłącznie zawodnicy, którzy według klasyfikacji, zdobyli dla swoich drużyn najwyższe sumy punktów i nie zostali zgłoszeni do XIV biegu, chyba, że była to rezerwa taktyczna lub złota rezerwa taktyczna.