Statystyki nie kłamią. Organizatorzy cyklu Grand Prix w każdej z rund mają problem z równym przygotowaniem wszystkich pól startowych. Nagminne jest to, że sposób przygotowania pola startowego z jednej strony ułatwia zawodnikom startującym z odpowiedniego pola wygrywanie, z drugiej, część z nich z góry skazana jest na pożarcie.
[ad=rectangle]
Wszystko rozpoczęło się w Auckland. Znakomite statystyki miał pierwszy tor. Z niego zdobyto 32,85 procent wszystkich punktów, a zawodnicy aż dziesięciokrotnie mijali jako pierwsi linię mety. O szczęściu mogli mówić Greg Hancock, Krzysztof Kasprzak i Troy Batchelor, którzy jako jedyni z całej stawki mieli możliwość dwukrotnego startu właśnie z tego pola startowego. Polak wykorzystał ten atut pewnie wchodząc do finału, w którym zajął trzecie miejsce. Amerykanin od początku miał problemy z właściwym przełożeniem, a Australijczyk całego początku sezonu nie mógł zaliczyć do udanych. Co prawda w finale główne role odegrali zawodnicy startujący z zewnętrznych pól, ale start wygrali Kasprzak i Lindgren, którzy wybrali wewnętrzne pola. Z trzeciego pola zawodnicy wygrali tylko dwukrotnie. W tym we wspomnianym finale. O pechu mogli mówić Niels Kristian Iversen, Andreas Jonsson, Kenneth Bjerre i Chris Holder, którym dwukrotnie przyszło startować z trzeciego pola.
Podobnie było w Bydgoszczy, Malilli i Kopenhadze. Tam z trzeciego toru zawodnicy wygrywali maksymalnie trzy razy. Jeszcze gorzej na tym tle wypadło Tampere i Praga, gdzie z najgorzej przygotowanego toru zawodnikom udało się wygrać zaledwie raz! Zawodnicy skarżą się na takie przygotowanie torów. Ich opinii nie zmienia fakt, że łączne zestawienie liczby zdobytych punktów na poszczególnych polach startowych, jak również liczba zwycięstw biegowych nie wykazuje już tak drastycznych różnic. Z niego wynika jedynie fakt, że najlepiej startować z pierwszego pola startowego. Na pozostałych zarówno liczba zdobytych punktów, jak i zwycięstw biegowych rozkładają się w miarę równomiernie.
Poniższe statystyki obrazują, jak procentowo wyglądała liczba punktów zdobytych w poszczególnych turniejach z danego pola. Obejmują one liczbę punktów oraz zwycięstw na danym torze.
Liczba punktów zdobyta z poszczególnych pól w dotychczasowych rundach GP:
Tor | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Auckland | 45 | 34 | 31 | 27 |
Bydgoszcz | 43 | 40 | 24 | 31 |
Tampere | 30 | 19 | 39 | 50 |
Praga | 41 | 43 | 30 | 24 |
Malilla | 37 | 27 | 39 | 35 |
Kopenhaga | 52 | 32 | 28 | 26 |
Procentowy udział poszczególnych pól w ogólnej liczbie punktów zdobytych na danym torze:
Tor | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Auckland | 32,85 | 24,82 | 22,63 | 19,71 |
Bydgoszcz | 31,16 | 28,99 | 17,39 | 22,46 |
Tampere | 21,74 | 13,77 | 28,26 | 36,23 |
Praga | 29,71 | 31,16 | 21,74 | 17,39 |
Malilla | 26,81 | 19,57 | 28,26 | 25,36 |
Kopenhaga | 37,68 | 23,19 | 20,29 | 18,84 |
Liczba zwycięstw biegowych z poszczególnych pól w dotychczasowych rundach GP:
Tor | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Auckland | 11 | 5 | 2 | 5 |
Bydgoszcz | 6 | 9 | 2 | 6 |
Tampere | 4 | 1 | 7 | 11 |
Praga | 8 | 8 | 6 | 1 |
Malilla | 8 | 2 | 7 | 6 |
Kopenhaga | 10 | 5 | 3 | 5 |
Procentowy udział poszczególnych pól w ogólnej liczbie zwycięstw biegowych na danym torze:
Tor | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Auckland | 47,83 | 21,74 | 8,70 | 21,74 |
Bydgoszcz | 26,09 | 39,13 | 8,70 | 26,09 |
Tampere | 17,39 | 4,35 | 30,43 | 47,83 |
Praga | 34,78 | 34,78 | 26,09 | 4,35 |
Malilla | 34,78 | 8,70 | 30,43 | 26,09 |
Kopenhaga | 43,48 | 21,74 | 13,04 | 21,74 |
Ogólna liczba punktów i zwycięstw oraz udział procentowych poszczególnych pól:
Tor | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Liczba punktów ogółem | 248 | 195 | 191 | 193 |
Udział procentowy pól | 29,99 | 23,58 | 23,10 | 23,34 |
Liczba zwycięstw ogółem | 47 | 30 | 27 | 34 |
Udział procentowy pól | 34,06 | 21,74 | 19,57 | 24,64 |