Konstruktywne spotkanie prezesów I i II ligi

W Warszawie spotkali się prezesi I i II ligi. Podobnie jak w przypadku Speedway Ekstraligi, jednym z punktów obrad, była rozmowa na temat kryzysu gospodarczego i możliwości walki z jego skutkami.

Damian Gapiński
Damian Gapiński

Spotkanie otworzył przewodniczący Głównej Komisji Sportu Żużlowego - Piotr Szymański, który podziękował wszystkim klubom za liczne przybycie. Na sali zabrakło jedynie przedstawicieli Kolejarza Rawicz.

Po statystycznym podsumowaniu minionego sezonu, omówiono najważniejsze zmiany regulaminowe dotyczące sezonu 2009. Najważniejszą zmianą dotyczącą formuły spotkań, są przepisy dotyczące zawodników młodzieżowych. Chodzi o art. 669 punkty 2 i 3 Regulaminu Mistrzostw Polski i Nagród PZM - DM I ligi i DM II ligi. Brzmią one następująco:

2. Do XIII biegu włącznie, zawodników z numerami 6 i 14 może zastąpić rezerwa zwykła, rezerwa taktyczna lub złota rezerwa taktyczna tylko z numerem startowym 7 i 15.

3. W biegach I - XIII, zawodnicy z numerami 6 i 14 muszą wystartować co najmniej 3 razy; mogą więc być zastąpieni stosownie do przepisów ust. 2 nie więcej niż 2 razy, przy czym przepis ten nie ma zastosowania w przypadku, gdy w którymś z biegów zawodnik odniósł kontuzję, do której przyczynił się zawodnik wykluczony z biegu i w wyniku której jest niezdolny decyzją lekarza do udziału w biegu.


Stanowią one, że zawodnik z numerem 6 musi wystartować w spotkaniu minimum 3 razy w biegach od 1 do 13. Ograniczone są możliwości jego zmiany. W przypadku na przykład odniesienia kontuzji, nie będzie on mógł być zastąpiony przez innego zawodnika młodzieżowego, chyba, że wystartował już trzykrotnie w meczu. Jeżeli tego nie zrobił, miejsce zawodnika pozostanie puste do momentu uzyskania wymaganego limitu. Pod numerami 6 i 14 startować muszą polscy juniorzy.

Przypomniano klubom, że od sezonu 2010 będzie istniał przepis o konieczności posiadania w swoim składzie czterech polskich juniorów w celu możliwości zgłoszenia drużyny do MDMP. Klubom dano jednak 7 dni do przedstawienia swojego oficjalnego stanowiska o tym, czy klub ma gwarancję posiadania 4 juniorów w przyszłym sezonie. Istnieje możliwość, że limit ten zostanie obniżony do 3 lub 2 zawodników.

Przedstawiono również sytuacje, które ma eliminować obecny regulamin. Zawodnicy drużyny gości mają mieć możliwość wjazdu do parku maszyn zaraz po jego otwarciu. Ma to wyeliminować sytuacje, w których zawodnicy gości bezpodstawnie byli przetrzymywani przed bramą do parkingu.

Analizie zostały poddane także przepisy nakładające na organizatorów konieczność posiadania mat ekologicznych, komputera potrzebnego do stworzenia protokołu zawodów oraz wyznaczenia pól startowych w parku maszyn.

Osobnym tematem był udział w rozgrywkach II ligi zespołu Kaskad Równe. Doświadczenia poprzednich lat spowodowały, że Ukraińcy przedstawili stosowne zaświadczenia wystawione przez władze miasta. Dodatkowo zobowiązały się do przedstawienia szczegółowej instrukcji dotyczącej wypełnienia dokumentów celnych oraz osobistego stawiennictwa jednego z przedstawicieli klubu na wskazanym przejściu granicznym.

Po przeanalizowaniu zmian regulaminowych, przedmiotem dyskusji było środowe spotkanie prezesów Speedway Ekstraligi. Przypomnijmy, że trzy najważniejsze postanowienia prezesów SE stanowiły, że kluby mają możliwość renegocjacji kontraktów z zawodnikami, zaproponowano możliwość powiększenia Speedway Ekstraligi od sezonu 2009 oraz zamrożenie możliwości zmiany barw klubowych przed sezonem 2010.

Prezesi I i II ligi szybko uznali, że rozmowa na temat możliwości renegocjacji kontraktów oraz zamrożenia zmian klubowych jest bezcelowa, gdyż jest to niezgodne z przepisami prawa. Nie można bowiem jednostronnie decydować o zmianie jakiejkolwiek umowy. Dłuższą rozmowę przeprowadzono na temat możliwości powiększenia od sezonu 2010 SE. Do podjęcia takiej decyzji konieczna byłaby zgoda wszystkich klubów. Co ciekawe, większość uczestników szybko doszła do wniosku, że przy obecnej liczbie zespołów startujących w polskich ligach, powiększenie SE jest bezcelowe, bo wiązałoby się z koniecznością połączenia I i II ligi. To z kolei burzyłoby podział na 3 ligi, który w odczuciu większości klubów sprawdził się w ostatnich sezonach.

Należy podkreślić, że spotkanie przebiegało w spokojnej atmosferze, a jego uczestnicy zgodnie podkreślili konieczność odbycia kolejnych spotkań w celu omawiania na bieżąco proponowanych zmian regulaminowych zarówno przez kluby, jak i GKSŻ.

KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×