Najlepsze pola startowe w 2. LŻ

W niedzielę 9 kwietnia po rocznej przerwie ruszają rozgrywki 2. Ligi Żużlowej. Przyjrzeliśmy się statystykom pól startowych na poszczególnych torach. Jakie pola były najbardziej sprzyjające w sezonie 2016?

Kacper Grzesik
Kacper Grzesik
Tomasz Rempała przed Arkadiuszem Potońcem WP SportoweFakty / Oliwer Kubus / Na zdjęciu: Tomasz Rempała przed Arkadiuszem Potońcem
Nie trzeba nikogo przekonywać, jak wielkie znaczenie dla każdego zawodnika ma pole startowe, z którego przychodzi mu startować. Choć mówi się, że dobry zawodnik powinien sobie radzić z każdego toru, nie da się ukryć, że w pojedynkach zawodników o zbliżonej klasie o wyniku decydują detale. Jednym z nich jest ustawienie na poszczególnych polach startowych. W cyklu Grand Prix po rundzie zasadniczej najlepsi zawodnicy otrzymują przywilej wyboru pola startowego, z którego chcą startować w półfinałach. Na wielu torach dobry wybór pola startowego częstokroć przesądza o awansie do finału, tak jak nietrafiona decyzja potrafi pogrzebać szanse zawodnika z kompletem punktów po rundzie zasadniczej. Każdy owal ma swoją specyfikę, na jednych najkorzystniej jest startować bliżej krawężnika, z kolei na innych ze startu najlepiej "niesie" pole pod samą bandą. Przeanalizowaliśmy cztery tory zespołów startujących w tegorocznej 2. LŻ, na których w sezonie 2016 odbywały się rozgrywki ligowe. Na torach w Krośnie, Rawiczu i Opolu była to Nice 1. LŻ, a w Poznaniu swoje mecze domowe rozgrywała Betard Sparta Wrocław w ramach PGE Ekstraligi. W porównaniu ze statystykami pól startowych Nice 1. LŻ, tory wykazywały się umiarkowanie zróżnicowanymi charakterystykami pól startowych. Największą rozpiętość zdobywanych punktów z poszczególnych pól zanotowano w Opolu, tam najlepsze okazało się pole A, z którego zdobywano średnio 1,780 punktu na bieg, podczas gdy z pola D tylko 1,273. Różnica między nimi wynosi 0,507 pkt/bieg. Najmniejszą rozpiętość między zdobywanymi punktami stwierdza się na torze w Poznaniu, gdzie najlepszy wynik to 1,737 pkt/bieg (także pole A), zaś najgorszy 1,383 (także pole D), co daje różnicę 0,354 pkt/bieg.

Z analizy tabel umieszczonych poniżej wynika, że najlepsze pola startowe to te skrajne: na torach w Opolu, Rawiczu i Poznaniu najlepsze okazało się pole A, a w Krośnie pole przy bandzie. Najbardziej niekorzystnym okazało się pole B w Krośnie, z którego średnia wyniosła jedynie 1,254 pkt/bieg. Na pozostałych torach najmniej korzystne były pola zewnętrzne: pole D w Opolu i Poznaniu oraz pole C w Rawiczu.

Statystyki pól startowych zespołów 2. LŻ za sezon 2016:

KSM Krosno

tor A tor B tor C tor D
zwycięstwa 29 (24,6%) 17 (14,4%) 33 (28,0%) 39 (33,1%)
II miejsca 31 (26,3%) 30 (25,4%) 28 (23,7%) 29 (24,6%)
III miejsca 29 (24,6%) 37 (31,4%) 28 (23,7%) 24 (20,3%)
IV miejsca 29 (24,6%) 34 (28,8%) 29 (24,6%) 26 (22,0%)
suma pkt. 178 148 183 199
średnia biegowa 1,508 1,254 1,551 1,686

Stal-Met Kolejarz Opole

tor A tor B tor C tor D
zwycięstwa 42 (28,0%) 41 (27,3%) 35 (23,3%) 32 (21,3%)
II miejsca 56 (37,3%) 33 (22,0%) 34 (22,7%) 27 (18,0%)
III miejsca 29 (19,7%) 42 (28,6%) 35 (23,8%) 41 (27,9%)
IV miejsca 23 (15,0%) 34 (22,2%) 46 (30,1%) 50 (32,7%)
suma pkt. 267 231 208 191
średnia biegowa 1,780 1,540 1,387 1,273

Kolejarz Rawicz

tor A tor B tor C tor D
zwycięstwa 49 (34,0%) 39 (27,1%) 29 (20,1%) 27 (18,8%)
II miejsca 36 (25,2%) 40 (28,0%) 29 (20,3%) 38 (26,6%)
III miejsca 29 (20,7%) 32 (22,9%) 44 (31,4%) 35 (25,0%)
IV miejsca 30 (20,1%) 33 (22,1%) 42 (28,2%) 44 (29,5%)
suma pkt. 248 229 189 192
średnia biegowa 1,722 1,590 1,313 1,333

Naturalna Medycyna PSŻ Poznań (w sezonie 2016 w roli gospodarza Betard Sparta Wrocław)

tor A tor B tor C tor D
zwycięstwa 40 (30,1%) 30 (22,6%) 27 (20,3%) 36 (27,1%)
II miejsca 40 (30,1%) 35 (26,3%) 36 (27,1%) 22 (16,5%)
III miejsca 31 (23,3%) 37 (27,8%) 33 (24,8%) 32 (24,1%)
IV miejsca 22 (16,5%) 31 (23,3%) 37 (27,8%) 43 (32,3%)
suma pkt. 231 197 186 184
średnia biegowa 1,737 1,481 1,398 1,383

Na torach w Lublinie, Gnieźnie i Ostrowie w sezonie 2016 nie rozgrywano meczów ligowych. ZOBACZ WIDEO Dlaczego Sparta nie namówiła Sławomira Kryjoma? Menedżer podaje powód



KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×