Koronawirus. Żużlowy marketing w czasach zarazy leży na łopatkach. Mamy kilka dobrych rad dla klubów

WP SportoweFakty / Wiesław Wardaliński. / Na zdjęciu: Karol Żupiński, Mateusz Cierniak.
WP SportoweFakty / Wiesław Wardaliński. / Na zdjęciu: Karol Żupiński, Mateusz Cierniak.

Pandemia koronawirusa spowodowała, że w wielu żużlowych klubach wieje nudą. Przejście na pracę zdalną to chwalebna decyzja, ale dziwi bierność działów marketingu, które mają wiele narzędzi, by wejść w interakcję ze swoimi kibicami.

Działania marketingowe klubów żużlowych w obecnych czasach to wyższa szkoła jazdy, bo myśli wszystkich Polaków krążą wokół zagrożenia koronawirusem. Z drugiej jednak strony zbiorowa kwarantanna powoduje, że kibice spędzają dużo czasu przed komputerami lub telefonami. Każdy szuka unikalnych treści. Rzecz w tym, że kluby mają ogromne problemy z ich dostarczaniem.

Większość klubów żużlowych ogranicza się do absolutnego minimum, którym jest wsparcie dla akcji #zostanwdomu. W tym przypadku mieliśmy wiele apeli do kibiców, które spotkały się z pozytywnym odzewem. Ten egzamin zdali prawie wszyscy. Zdecydowanie najbardziej kreatywny był Falubaz Zielona Góra.

Czym jeszcze można zainteresować kibiców? - Mamy wiele starszych osób, które potrzebują w tych trudnych czasach pomocy. Mam przede wszystkim na myśli seniorów, osoby, które zmagają się z poważnymi chorobami i wszystkich, którzy przebywają na kwarantannie. Jedna z drużyn piłkarskich w Niemczech zaproponowała, żeby zawodnicy pomogli w zakupach i spotkało się to z bardzo pozytywnym odzewem. W przypadku żużla, w którym jest tak niewielu zawodników, taką pomoc mogliby nieść kibice poszczególnych klubów - mówi nam były prezes Stali Gorzów Ireneusz Maciej Zmora.

ZOBACZ WIDEO: Koronawirus. Ministerstwo Zdrowia opublikowało specjalny film

W żużlowych działach marketingu takich pomysłów jednak nie widać. Wyjątkiem jest piękny gest Petera Ljunga. - Jeśli w okolicach Vetlandy są jakieś osoby starsze, będące w grupie ryzyka, które potrzebują pomocy w zakupach, to chętnie pomogę niektórym w razie potrzeby - zadeklarował w swoich mediach społecznościowych żużlowiec Unii Tarnów, prosząc równocześnie o udostępnienie posta, by dotarł on do jak największej liczby osób. Można? Okazuje się, że tak. Dodajmy, że wpis Szweda zrobił furorę. O jego akcji napisały także ogólnopolskie media.

Zmora mówi, że kluby powinny również odsłonić kulisy i pokazać, co aktualnie dzieje się u zawodników. - Najważniejsze w social mediach jest tworzenie unikalnych treści. Warto poprosić zawodników o zdjęcia lub video i pokazać, co się u nich teraz dzieje. Każdy z nich obecnie trenuje indywidualnie, podtrzymując wypracowaną zimą motorykę. Materiały z treningów siłowych, treningi biegowe czy jazdę na crossie można doskonale sprzedać. To muszą być materiały stworzone wyłącznie dla klubów, a nie odgrzewane kotlety z social mediów zawodników - tłumaczy były prezes Stali.

Pod tym względem świetnie wypada Fogo Unia Leszno, która w ramach akcji #CoTamByku publikuje krótkie filmiki z udziałem swoich żużlowców. Jako ostatni nagrał go Bartosz Smektała, który przedstawił przy okazji kibicom swojego psa Nachoo.

Kolejna kwestia to wejście w interakcję z kibicami. W tym miejscu na szóstkę egzamin zaliczył dział marketingu Zdunek Wybrzeża Gdańsk, który zaproponował fanom udział w nietypowym meczu. Gdańszczanom udało się zorganizować spotkanie pomiędzy Wybrzeżem a Unią Tarnów w popularną grę internetową. Transmisja na żywo odbędzie się na portalu YouTube, a dochód z biletów zostanie przeznaczony na cele charytatywne.

Wszystkie kluby warto odesłać do fanpage'a Bartosza Zmarzlika, któremu codziennie udaje się na moment oderwać kibiców od codziennych czynności. Mistrz świata zaproponował swoim fanom grę w żużlowe "Państwa - Miasta". - Codziennie rano o 11:00 publikuję literkę. Do każdej należy napisać: państwo, miasto, rzecz, kolor, klub żużlowy, żużlowca (nazwisko). Wśród wszystkich uczestników zabawy wylosuję 5 czapeczek - napisał Zmarzlik. Gorzowianin bawi się z kibicami od kilku dni i pod każdym postem ma kilkaset komentarzy.

Metod na wejście w interakcje z kibicami jest jednak zdecydowanie więcej. - Dobrym rozwiązaniem byłyby także wideo czaty. To zawsze interesowało kibiców. Równie dobrze któryś z zawodników może otrzymać na jeden dzień dostęp do klubowego Instagrama i za jego pośrednictwem pokazać, jak wygląda jego normalny dzień – dodaje Zmora. I w tym miejscu kolejny plus dla marketingowców Zdunek Wybrzeża, które zorganizowało sesję na żywo prosto z domu Mikkela Becha. Dzięki temu kibice mogli zobaczyć, jak mieszka na co dzień ich zawodnik.

Jakie rady mamy jeszcze dla klubów? - Warto także wejść we współpracę z nSport+ i zaproponować wspólne oglądanie meczów żużlowych. W tym czasie dobrze byłoby zachęcać kibiców do dyskusji. Oglądanie na dwa monitory jest bardzo popularne. Na jednym oglądamy, a na drugim dzielimy się swoimi emocjami - przekonuje Ireneusz Maciej Zmora. Dodajmy, że na ten pomysł wpadło już kilka klubów.

- Pytałbym także kibiców o ich opinie. To może dotyczyć muzyki na stadionie i wielu innych kwestii, które wpływają na atrakcyjność widowiska i organizację imprez. Mamy doskonały moment, żeby dyskutować i angażować - podsumowuje Zmora.

Zobacz także: Samorządy wstrzymują wypłaty środków

Komentarze (4)
avatar
Rysio-z-Klanu
20.03.2020
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Ja także mam dobrą radę. Proponuję komentować po bandzie,gdzie są rzetelne artykuły,ciekawe i możliwość dyskusji. 
avatar
Angrift
20.03.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
To bardzo dobra rada wujku. 
avatar
Andy Stal
20.03.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Ciekawi mnie dlaczego Pan Maciej Zmora nie przejawiał takiej aktywności i pomysłowości własnej , jak był jeszcze prezesem Stali ? 
avatar
RychuApator
20.03.2020
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
W następnym odcinku #CoTamByku klub ma przedstawić swojego klubowego błazna Kacperka 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.