Żużel. Anlas odpowiada na zarzuty ws. opon. Nie ma mowy o oszustwach!

WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: Maciej Janowski
WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: Maciej Janowski

Opony Anlas przebojem wdarły się na żużlowy rynek i wywołują kontrowersje. Pojawiają się zarzuty, że są sprzeczne z regulaminem. - Z przykrością obserwujemy, że znów trwa dyskusja na temat twardości naszych opon - mówi nam Fatih Ergun z firmy Anlas.

W tym artykule dowiesz się o:

Anlas przełamał monopol firmy Mitas, która przez lata niemal jako jedyna dostarczała opony na żużlowy rynek. Turcy udoskonalali swój produkt, aż w sezonie 2020 doszło do skandalu - pojawiły się bowiem sugestie, że produkowane przez nich ogumienie jest zbyt miękkie, przez co żużlowcy mają większą przyczepność.

Dobre wyniki Artioma Łaguty i Macieja Janowskiego na starcie zmagań w SGP w roku 2020 sprawiły, że opony Anlasa znalazły się pod lupą i ostatecznie zawieszono im licencję. Kilka miesięcy później Turcy poprawili swój produkt, na nowo uzyskali homologację. Minęło trochę czasu, a kontrowersje znów powróciły.

Anlas nie zrezygnuje z żużla

Z opon Anlasa korzysta m.in. Betard Sparta Wrocław, która ostatnio nie ma sobie równych w PGE Ekstralidze. Dlatego po spotkaniu z eWinner Apatorem Toruń zabrano ogumienie tureckiej firmy do kontroli. Czy wykaże ona jakieś nieprawidłowości? Jak się okazuje, w Anlasie śpią spokojnie.

ZOBACZ WIDEO To nie sprzęt był problemem Kacpra Woryny. Żużlowiec tłumaczy skąd wzięły się jego słabe wyniki

- Przede wszystkim, dziękuję za możliwość przedstawienia naszego punktu widzenia - mówi WP SportoweFakty Fatih Ergun, menedżer ds. marketingu i eksportu w firmie Anlas. Dotąd nikt nie zapytał Turków o zdanie na temat całej afery.

- Działamy w żużlu od czterech lat i zostaniemy w nim jeszcze na długo. Na początku było nam ciężko, ale ostatnio otrzymujemy pozytywne efekty naszej olbrzymiej pracy. Nie jest dla nas zaskoczeniem to, że nasze opony zyskują takie pochlebne opinie. Cieszy nas, że stworzyliśmy dobry produkt, że zawodnicy korzystający z Anlasa notują świetne wyniki. Chcemy się związać z żużlem na długo - dodaje Ergun.

Do centrali firmy w Turcji dotarły już informacje o tym, że w Polsce ponownie pojawiły się wątpliwości, co do legalności ich opon. - Z przykrością obserwujemy, że dyskusja na temat twardości naszego ogumienia, jaka miała miejsce w zeszłym roku, znów jest kontynuowana - komentuje przedstawiciel Anlasa.

Metody badań FIM są "kontrowersyjne" 

Turek wskazuje na to, że metody badań stworzone przez FIM są nieidealne i niepozbawione błędów. - Szanujemy zasady FIM, ale równocześnie ten pomiar twardości jest procesem kontrowersyjnym. Regulamin jasno mówi, że twardość należy mierzyć przy obręczy, stosować przy tym ciśnienie wewnętrzne 1 bar. Opona musi leżeć w temperaturze 20 st. C - przypomina Ergun.

Anlas po ubiegłorocznych problemach przeprojektował swoje mieszanki i zastosował się do nowych wytycznych FIM ws. twardości. Za ich opracowanie odpowiadał Fabio Fazzi, który do maja 2021 roku zasiadał w komisji technicznej FIM. Włoch zmarł niedawno po długiej chorobie.

- Wszystkie nasze nowo homologowane opony są zgodne z przepisami FIM. Oczywiście, jak wszystkie inne opony, nasze również miękną pod wpływem ciepła. Jednak tak jest z wszystkimi. Dlatego FIM określił temperaturę 20 st. C jako punkt odniesienia - wyjaśnia Ergun.

- Odrzucamy sugestie, że nasze opony są zbyt miękkie. Przed wysyłką sprawdzamy każdą sztukę pod kątem legalności - dodaje.

Badanie zużytych opon pozbawione jest sensu

Anlas ma już wiedzę na temat tego, że jego opony zostały zabrane do kontroli po ostatnim spotkaniu PGE Ekstraligi. Turcy wskazują jednak na to, że sprawdzanie zużytych opon nie ma większego sensu.

- Wierzymy, że władze żużla zdają sobie sprawę, że zużycie powierzchni opony powoduje, że nie można prawidłowo zmierzyć jej twardości. Aby uzyskać poprawny i jak najbardziej miarodajny odczyt, musimy mieć do czynienia z czystą i nieużywaną oponą. Stosując przy tym temperaturę i metodę określoną przez FIM - mówi przedstawiciel Anlasa.

Fatih Ergun podkreśla, że nie ma możliwości, aby zawodnicy w jakiś sposób ukryli w swoich garażach opony z sezonu 2020, które uznano za zbyt miękkie i korzystali z nich w obecnej kampanii. - Każda opona Anlas posiada na boku unikalny kod kreskowy, którego nie można usunąć - zdradza Turek.

- Hipotetycznie żużlowiec musiałby zadać sobie sporo trudu, aby znaleźć starą oponę, zmienić na niej datę produkcji i numer seryjny. Nawet gdyby to zrobił, to moglibyśmy ją wyśledzić za sprawą tego kodu kreskowego - dodaje Ergun.

Przedstawiciel Anlasa zdradza też, że większość zeszłorocznych opon, które wycofano z użytku, firmie udało się odzyskać. - Do Polski wysłaliśmy tak naprawdę niewiele opon i większość z nich odzyskaliśmy po wprowadzonym zakazie. Łącznie nie wróciło do nas może 8-10 sztuk - podsumowuje Ergun.

Czytaj także:
Janusz Kołodziej chce się zapisać w historii
Robert Dowhan mówi o przyszłości Falubazu

Komentarze (86)
avatar
zbanowany
17.06.2021
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Panowie "Redaktorzy" pozdrówcie kolegów "po fachu" z "Po Srandzie"...Wolne media... Koń by się uśmiał... 
avatar
jokee
17.06.2021
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
@Artek_FUNSPEEDWAY: Podobno opony różnych zawodników różnią się twardością i dlatego zostały zabrane do badań (tylko Anlasy). Przynajmniej wynika tak z wypowiedzi pomeczowych szefa Czytaj całość
leonidaswro
17.06.2021
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
@Night..: Cenię sobie twoje wypowiedzi, choć dla wielu ich ton jest kontrowersyjny, ale wiesz o czym piszesz. Tym razem jednak przegiąłeś. Masz na potwierdzenie swoich słów jakieś dowody, czy t Czytaj całość
avatar
jokee
17.06.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
@leonidaswro: Żadnych "wałków" nie było? To dlaczego te opony zostały zakazane? Przecież miały homologację! 
avatar
RECON_1
17.06.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Hm maly kontratak konkurencji?:) 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.