KokpitKibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Tenis
  • Zimowe

Żużel. PGE Ekstraliga sprawdziła opony. Są wyniki, będą też kolejne badania!

PGE Ekstraliga zleciła w ośrodku badawczo-rozwojowym przemysłu oponiarskiego badanie twardości opon firm Anlas i Mitas po meczach eWinner Apatora z Betard Spartą i Fogo Unii z Eltrox Włókniarzem. Poznaliśmy już wyniki tych badań!

Wojciech Ogonowski
Wojciech Ogonowski
Fredrik Lindgren i Robert Lambert WP SportoweFakty / Michał Szmyd / Na zdjęciu: Fredrik Lindgren i Robert Lambert
Jak informuje serwis speedwayekstraliga.pl, do badania przekazano - poza używanymi oponami - również opony nowe obu producentów. Wyniki badań laboratoryjnych wskazują, iż obie marki opon z homologacją FIM  ważną w 2021 roku są porównywalne tzn., że wartości twardości gumy w ujęciu średnim w tzw. skali Shore'a są do siebie bardzo zbliżone w przypadku obu marek opon.

Badanie eksperckie było wykonywane metodą, która polegała na tym, że twardość opon zmierzono po ich zamontowaniu na obręczy, przy ciśnieniu 1 bara, w temperaturze około 20 stopni Celsjusza na środkowych klockach bieżnika, w czterech miejscach, obracając koło o 90 stopni oraz po dwóch pomiarach na bokach opony.

W sumie dla każdej opony wykonano 8 sprawdzeń twardości.

ZOBACZ WIDEO Nicki Pedersen wie już co zrobi, jeśli GKM spadnie z PGE Ekstraligi

W związku z faktem, iż zarówno opony firmy Anlas, jak i Mitas, zgodnie z przeprowadzonym badaniem i jego wynikami, w zakresie ich twardości nieznacznie odbiegają od norm przyjętych w homologacjach FIM na sezon 2021 (niższa wartość twardości opony w skali Shore'a, Ekstraliga Żużlowa zwróci się do Polskiego Związku Motorowego w celu skierowania sprawy do wyjaśnienia w FIM).

Do momentu ewentualnych decyzji podmiotu nadającego homologację, czyli FIM, opony obu producentów mogą być używane w rozgrywkach PGE Ekstraligi.

Jednocześnie PGE Ekstraliga poinformowała, że będzie regularnie wykonywać badania laboratoryjne nowych opon obu producentów, kontrolując ich poziom twardości w zależności od daty produkcji.

Zobacz także:
Ranking U-24. Apator i Sparta wciąż na czele, dobry występ Lachbauma
Trzykrotny mistrz Polski z Falubazem: Szlag mnie trafia! Mieli nie ośmiu, a dziewięciu rywali

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty
Komentarze (63)
  • tejot_tejot Zgłoś komentarz
    Być może mam problemy ze zrozumieniem języka pisanego, ale według tego co jest napisane w artykule przebadane opony OBU PRODUCENTÓW nie spełniają wymogów homologacyjnych FIM. Ponadto
    Czytaj całość
    napisano jedynie że opony Anlasa i Mitasa mają nieznacznie inne wyniki, NIE NAPISANO, które opony mocniej odbiegają od normy. Nie wiem więc kompletnie, na jakiej podstawie część komentujących stwierdziło obligatoryjnie że tylko Anlas łamie przepisy FIM (tak już zupełnie na marginesie, nie tylko żużlowcy Sparty korzystają z Anlasów).
    • jokee Zgłoś komentarz
      @lukaszmi2: Usuwają ci komentarze? Masz odmienne zdanie niż oni nt. Anlasów? :) Moich -kulturalnych i merytorycznych- wielu też nie mogę się doszukać. Chyba nie tylko w żużel
      Czytaj całość
      Anlasy inwestują grubą kasę.
      • Adrian Korbel Zgłoś komentarz
        Ręce opadą tylko zastanowić się kto jeździ na Anlas no kto
        • lukaszmi2 Zgłoś komentarz
          Dziwnym trafem głównie kibice Sparty wykonują fikołki intelektualne i bronią PGE Ekstraligi i opon. Przypadek? ;)
          • młoda.cicha Zgłoś komentarz
            I to jest pseuo najlepsza liga świata - opony nie spełniające norm, paliwo podejrzane, fotokomórki nie ma, aby stwierdzić w 100 % kto wygrał bieg i oczywiście ukradzione starty. Uwag
            Czytaj całość
            cał fura, lepiej drukować, W TAKI SPOSÓB ZABIJA SIĘ DUCHA SPORTU.
            • Szef na worku Zgłoś komentarz
              A frędzle? Jakiej długości opony maja frędzle?
              • HR_Sparta Zgłoś komentarz
                A podobno regulamin FIM mówi, że twardość należy mierzyć przy obręczy, a nie metodą "Cegielskiego". Zatem wyniki tych pomiarów, niezależnie od tego jakich opon dotyczą i
                Czytaj całość
                jakie były, można do kosza wyrzucić z powodu niewłaściwej procedury pomiarowej. Z tej sytuacji są dwa wyjścia: 1. PGE EL ustanowi własne zasady i metody pomiarowe opon (być może nie tylko twardość nie jest zachowana, ale np. szerokość i wysokość). Spowoduje to dodatkowe koszty i niespójność wymagań w turniejach PGE EL i innych ligach i zawodach międzynarodowych. 2. Twardość opon powinni badać autoryzowani przedstawiciele FIM zgodnie z procedurą FIM. Wariant 2. jest sensowniejszy i tańszy. Ma to znaczenie w kontekście ciągłych utyskiwań na koszty uprawiania tej dyscypliny. Konsekwencją powinno być odebranie możliwości kwestionowania parametrów opon, które w regulacji FIM nie są ujęte. A twardość bieżnika nie jest ujęta w regulacjach FIM. Zatem opony mogą mieć bieżniki twarde, miękkie lub średnie i nikomu nic do tego. Niech każdy zakłada takie jakie chce.
                • lukaszmi2 Zgłoś komentarz
                  @olo: Nie chcę się zasmucać, ale masz problem z czytaniem ze zrozumieniem. W lodówce trzymają na zawodach opony, żeby "nieznacznie odbiegały od normy".
                  • olo Zgłoś komentarz
                    Teraz dzieci internetu,krzykacze i napinacze macie na jak "oszukuje" Sparta i Janowski na oponach!
                    • lukaszmi2 Zgłoś komentarz
                      Obecnie (bez tego komentarza) jest fizycznie 31 komentarzy - na liczniku macie 50. Usunęliście 19 (!!!) komentarzy! 19 z 50! Wątpię, żeby wszystkie łamały regulamin. Jesteście elitą
                      Czytaj całość
                      tzw. wolnych mediów.
                      • lukaszmi2 Zgłoś komentarz
                        To jest niepojęte... drugi raz już usuwacie mój komentarz pod tym tzw,. artykułem. Podajcie mi jaki punkt regulaminu złamałem, konkretnie. Widzę, że niezależnie kto włada, praktyki
                        Czytaj całość
                        podobne.
                        • peyo Zgłoś komentarz
                          A zapomnialem oczywiscie skoro opony nie spelniaja norm a na nich jezdzili zuzlowcy Torunia nalezy przyznac walkowera oraz oczywiscie zweryfikowac wyniki Apatora na korzysc przeciwnika.
                          Czytaj całość
                          Dodatkowo 3 mln kary. I degradacja do 1Ligi Tam na starcie - 20 punktow .precz z oszustami xd
                          • peyo Zgłoś komentarz
                            Tak jak sie spodziwalem najsmieszniejszej ligi ciag dalszy. Teraz Fim ma 2 wyjscia oznajmic elipie ze badania wykonal nieuprawniony ciesla badz tez zwiekszyc ramy tej twardosci i co po
                            Czytaj całość
                            problemie. Nikt na swiecie nie przejmuje sie jakims zuzlem. Przeciez np w f1 opony sa rowne dla wszystkich. To teraz tak naprawde niech zuzlowcy wlewaja do bakow co chca a co tam jakies normy. Dopoki w tym kraju decyduja o sporcie blazni partyjni to tak bedzie. Jedyne rozwiazanie to mniejsze cisnienie i 12 druzyn w elipie
                            Zobacz więcej komentarzy (28)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×