KokpitKibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Tenis
  • Zimowe

TVN przejmuje kolejny sport po skokach?! To może być prawdziwa bomba!

Niedawno TVN zagarnął na wyłączność uwielbiane przez Polaków skoki narciarskie. Teraz ten los może podzielić żużel. Zdaniem eksperta ds. marketingu sportowego to sygnał, że stacja sięga po nowego widza, i szansa dla samej dyscypliny. Czy TVP odpowie?

Artur Babicz
Artur Babicz
logo TVN Materiały prasowe / Na zdjęciu: logo TVN
Tego nikt się nie spodziewał. Najpierw ogłoszono, że Puchar Świata w skokach narciarskich będzie można oglądać wyłącznie na kanałach grupy Discovery, czyli w Eurosporcie i TVN-ie. Teraz natomiast ten los może podzielić cykl Speedway Grand Prix czy Speedway of Nations. Dodajmy, że PGE Ekstraliga przez najbliższe lata będzie nadal transmitowana w nSport+.

- Obecnie przygotowujemy się do transmisji żużla, ale na chwilę obecną jesteśmy na początku rozmów, dlatego jeszcze nie wiemy, jakie imprezy związane z tą dyscypliną będziemy relacjonować - mówił Edward Miszczak, dyrektor programowy TVN Discovery Polska, w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl (więcej na ten temat TUTAJ).

Większe niż dotychczas zainteresowanie sportem przez TVN Edward Miszczak potwierdził w sobotnim wywiadzie na WP SportoweFakty. - Do tej pory sport zawsze przechodził TVN-owi koło nosa. Nigdy nie mogliśmy pozyskać interesujących praw sportowych. One lądowały najczęściej w naszej komercyjnej konkurencji. To się zmieniło wraz z pojawieniem się grupy Discovery. Przywędrowały do nas nie tylko prawa do transmisji, ale też doświadczenie. Wiedza, jak wkomponować sport w całą grupę - mówił w rozmowie z Grzegorzem Wojnarowskim.

Widoczna zmiana strategii TVN-u

Do tej pory pod tym względem królowały kanały kodowane, jak m.in. Canal Plus Sport, nSport+, Motowizja czy Eurosport. Natomiast okazjonalnie żużel gościł na kanałach TVP. Chociaż wyniki oglądalności czy to rozgrywek ligowych, czy to poszczególnych rund SGP były bardzo dobre, to nie można powiedzieć, że żużlowe transmisje weszły do mainstreamu.

ZOBACZ WIDEO Żużel. "Strzał w dziesiątkę". Eksperci chwalą ruch Stali Gorzów

Natomiast właśnie do tych najpopularniejszych mediów należy TVN. Informacja, że rozpoczęto rozmowy w sprawie transmisji żużlowych, od razu wpłynęła na wyobraźnię, bowiem to sytuacja, jakiej jeszcze nie było. W związku z tym zapytaliśmy Grzegorza Kitę, eksperta w dziedzinie marketingu sportowego, o przyczyny tego stanu rzeczy oraz o to, kto może na tym zyskać.

- Moim zdaniem, cała sytuacja związana z zainteresowaniem transmisjami żużlowymi wynika głównie z tego, że TVN czuje, że musi zmienić swoje podejście do sportu. Nie może dłużej ignorować tak dużego kawałka tortu, jakim jest sport w sektorze rozrywki - mówi wprost Kita. - Trudno jednak wyraźnie rozstrzygnąć czy to wewnętrzna, ewolucyjna zmiana, czy konieczność przystosowania się do odgórnej strategii koncernu Discovery - dodaje prezes Sport Management Polska.

- Przez ostatnie lata TVN, czy dawniej bardziej grupa ITI, cechowała się niemalże niechęcią do sportu na tejże stacji. Natomiast odnoszę wrażenie, że od momentu kiedy do gry wkroczyło Discovery, to przez pewien czas się to utrzymywało, ale ten właściciel wyraźnie zdaje sobie sprawę, że nie można być odciętym od tak atrakcyjnego medialnie sektora, jakim jest sport. Szczególnie od tych najciekawszych dyscyplin czy zawodów - wskazuje Grzegorz Kita w rozmowie z WP SportoweFakty.

Zdaniem eksperta, ten ruch choć jest zaskakujący dla fanów, to z perspektywy stacji jest przemyślany. Wszystko ze względu na rozszerzenie oferty, która może jeszcze polepszyć wyniki oglądalności.

- Włączenie sportu do ramówki to wreszcie komplementarność oferty. Tym bardziej logiczne, że pozyskiwane czy planowane imprezy to imprezy typu sportainment, posiadające zarówno walory sportowe, jak i "rozrywkowe" (z angielskiego "entertainment" - przyp.red.). Niewykluczone też, że stacji zależy na rozszerzeniu widowni czy wręcz rewitalizacji profilu oglądających - zauważa ekspert.
Zmarzlik przed Janowskim w GP Polski we Wrocławiu Zmarzlik przed Janowskim w GP Polski we Wrocławiu
- Nie wykluczam, że TVN doszedł do wniosku, że ich dotychczasowa grupa odbiorców jest już zbyt mało rozwojowa i przesunięta w czasie. Dlatego szukają nowości, przy czym nie jest to szukanie na siłę, tylko inwestowanie w produkty topowe. Skoki narciarskie to jest gotowiec. Przy żużlu widzę podobną zależność, bowiem mamy sukcesy, najlepszą ligę świata oraz bardzo dobrych zawodników - tłumaczy Kita.

- Być może TVN podchodzi do tego w sposób stricte biznesowy i marketingowy. W związku z czym będzie starać się wykorzystać, a nawet zmonetyzować, wieloletnią falę sławy polskiego żużla. Moim zdaniem, do tej pory nie wykorzystywano popularności tej dyscypliny na miarę jej potencjału, poza incydentalnymi transmisjami w TVP - dodaje ekspert.

Czy w takim razie można to odebrać jako kolejny etap walki pomiędzy TVN a TVP o prawa do transmisji sportowych? Grzegorz Kita tonuje ten tok rozumowania.

- Szczerze to nie widzę tutaj elementu rywalizacji z TVP. Jest to pewien smaczek w tej rywalizacji, ale nie ma śladów walki. To raczej wątek poboczny - mówi Kita.

Nieprawdopodobna szansa dla dyscypliny

Na ten moment nie znamy konkretów dotyczących transmisji żużlowych na antenie TVN. Jednakże nawet pokazanie kilku rund na otwartym kanale o tak ogromnym zasięgu w Polsce może być wielką szansą dla całego speedwaya.

- Z mojego punktu widzenia, to może być game changer dla żużla. Jakby nie patrzeć, stacje kodowane "zamykają" dyscyplinę, stopniowo zanika nią zainteresowanie, betonuje się grupa docelowa. Tak było też kiedyś chociażby w przypadku koszykówki. Natomiast kanał otwarty stwarza ogromne możliwości - mówi ekspert ds. marketingu sportowego.

- Jeżeli rzeczywiście okazałoby się, że TVN na poważnie i szeroko wchodzi w żużel, to dla dyscypliny byłby to bardzo ważny strzał prorozwojowy - wskazuje Kita. - TVN do swoich projektów podchodzi kompleksowo, czyli to nie jest tylko tak, że mają prawa do transmisji i czekają, aż ludzie zasiądą przed telewizorami. Takim wydarzeniom zawsze towarzyszą dodatkowe kampanie promocyjne - dodaje.

Co więcej, zyskać może nie tylko sam wizerunek dyscypliny. Swoje korzyści mogą wynieść z tej sytuacji zawodnicy, jak i nawet polskie kluby.

- Zawsze tam, gdzie jest dużo otwartych transmisji telewizyjnych, znacząco wzrasta świadomość i rozpoznawalność marek zarówno tych osobowych, jak i grupowych, m.in. klub czy kadra. Jednakże należy pamiętać, że ostatecznie to wszystko będzie zależeć od tego, jak tę szansę wykorzystają poszczególne podmioty. Życie już wielokrotnie pokazało, że nie każdy potrafi wykorzystać otrzymane możliwości - tłumaczy Grzegorz Kita.

TVN wniesie nową jakość?

Szeroki zasięg TVN-u przede wszystkim gwarantuje rekordowe wyniki oglądalności speedwaya. To będzie szansa do tego, aby pokazać ludziom w całej Polsce, jak mocny jest polski żużel i przede wszystkim dlaczego warto go oglądać. Jednak aby tak się stało potrzebne jest inne niż dotychczas podejście do transmisji.

- Każde wydarzenie sportowe można teraz przenieść w kierunku sportainmentu, aby były w nim zarówno elementy rozrywki, sportu, jak i po prostu telewizyjnego show. Ważna jest oprawa telewizyjna, studio, prowadzący, sposób realizacji, ale i branding czy wygląd stadionu itp. Być może TVN zamierza tego dokonać w żużlowych transmisjach, a to z pewnością wiązałoby się z ich rozwojem i większym zdynamizowaniem - podsumowuje Kita.

Zobacz także: Kolejny ośrodek blisko powrotu
Zobacz także: Ten klub spektakularnie wyszedł na prostą

Czy pokazywanie transmisji żużlowych na TVN to dobry pomysł?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty
Komentarze (146)
  • leH Zgłoś komentarz
    Nie to, że jestem z tych, co wolą oglądać żużel w komercyjnych stacjach>Też chciałbym oglądać moją ulubioną dyscyplinę w otwartych kanałach jednak chciałbym, aby to w TV
    Czytaj całość
    propolskich ktoś chciał to pokazywać. Tak nie jest więc skazani jesteśmy oglądać w TV komercyjnej. Ta bynajmniej gwarantuje dobry komentarz wywiady itd., tego nie uświadczy się w żadnej tv otwartej mieliśmy już przykłady.Tvn wiadomo czyją i jaką tv jest, na czym im zależy każdy rozgarnięty wie. Dlatego lepiej dla wszystkich będzie niech oni nadal zajmują się tym, co najlepiej im wychodzi a sport i kibiców niech zostawią w spokoju, kibic wie jak i gdzie ma oglądać swoich ulubieńców.
    • neotom Zgłoś komentarz
      sorki ale tej lewackiej nie będę oglądał
      • kiks Zgłoś komentarz
        Super! 10-minutowy bloczek reklam po każdym biegu. Hurrrrraaaaaa!!!
        • ZKS Stal Rzeszów. Zgłoś komentarz
          Skompromitowany, ty wiesz wszystko.
          • Całkiem Skibicowany Zgłoś komentarz
            @Grze-chotnik: Przecież to normalne, że ludzie chcą emisji żużla w otwartej telewizji i dlatego głosują na TAK. Jednak kilku, jak przypuszczam multi i kolejnych kilkunastu, z ramienia SF,
            Czytaj całość
            stara się podsycać atmosferę pisząc na NIE, lub waląc minusy tam gdzie jest poparcie. Sezon ogórkowy to o czym pisać?
            • banc Zgłoś komentarz
              Każda wersja z żużlem w otwartej telewizji jest OK.
              • Grze-chotnik Zgłoś komentarz
                73% jest na TAK a komentarze w większości na NIE. Ludzie zdecydujcie się albo piszcie prawdę!!
                • MrLouie Zgłoś komentarz
                  Obie niszowe dyscypliny, wolę oglądać schnącą farbę albo gotujący się makaron niż te przaśne rozrywki.
                  • Penhall Zgłoś komentarz
                    Fajnie może w końcu znikną te ulubione programy typu Kuchenne rewolucje,Maja w ogrodzie Akademia rolnika,Mądrzejemy? z Katarzyną Bosacką,Kolekcja smaków,Totalne remonty
                    Czytaj całość
                    Szelągowskiej,Lego Masters,Master Chef I zamiast Noc magi będą powtórki żużla.O ukrytej prawdzie,Tajemnicach miłości nie wspomnę.To dobry pomysł byle żużel, magazyny szły na okrągło.
                    • Majster Falubaz Zgłoś komentarz
                      Super wiadomość :) Brawo TVN :) tak trzymać.
                      • apn Zgłoś komentarz
                        Niech biora byle nie wsadzali reklam w widowisko i wybrali dobry komentarz i prowadzacych.
                        • Marek Piotrowski Zgłoś komentarz
                          TVN przejął skoki i już mamy efekty. Chłopaki z gór skaczą jak nawiedzeni ! Wkrótce, oglądalność tej dyscypliny (cyrku) spadnie do minimum ! Oby tak dalej !
                          • PABL0 Zgłoś komentarz
                            SGP w otwartej telewizji - to mógłby być przełom dla dyscypliny. Ale uczciwie mówiąc - nie uwierzę póki nie zobaczę.
                            Zobacz więcej komentarzy (57)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×