Kilka tygodni temu, po długich spekulacjach, Formuła 1 poinformowała o odwołaniu GP Chin. Wyścig, który miał się odbyć w Szanghaju w terminie 16 kwietnia, stał się ofiarą polityki "zero COVID" prowadzonej przez Pekin. Liczne obostrzenia, jakim musiałby się poddać personel F1 przed i po przylocie do Państwa Środka, mocno utrudniłby życie osobom z padoku.
Formuła 1 pozostawiła sobie otwartą furtkę i nie wykluczała, że GP Chin zostanie zastąpione innym wyścigiem. Od początku był z tym jednak kłopot. Na miejsce w kalendarzu liczyli organizatorzy GP Portugalii, co jednak rodziło problemy natury logistycznej.
Sprzęt F1 musiałby zostać przetransportowany z Australii, gdzie dojdzie do wyścigu pod koniec marca, do Europy, a następnie musiałby trafić do Azerbejdżanu. W Baku zaplanowano bowiem kolejny wyścig, który zgodnie z planem ma się odbyć pod koniec kwietnia. Na dodatek w terminie 16 kwietnia na portugalskim torze Portimao zaplanowano wyścig długodystansowych mistrzostw świata WEC, więc ten musiałby zostać przełożony, aby tego dnia na tym obiekcie mogła pojawić się Formuła 1.
Szefowie F1 mieli kilka pomysłów na rozwiązanie problemu. Jednym z nich była zamiana terminów między GP Azerbejdżanu a GP Portugalii, ale Azerowie nie chcieli słyszeć o takim scenariuszu, tłumacząc to sporą liczbą sprzedanych biletów.
Innym rozwiązaniem byłaby organizacja GP Turcji w miejsce GP Chin, bo ta lokalizacja była znacznie korzystniejsza dla F1 ze względu na bliską odległość między Stambułem a Baku. Jednak oferta finansowa złożona przez Turków nie była zbyt atrakcyjna m.in. ze względu na trwający w tym kraju kryzys gospodarczy.
W międzyczasie do gry powrócili Chińczycy, bo liczne protesty tamtejszej ludności sprawiły, że Pekin zaczął odchodzić od polityki "zero COVID" i był gotów poluzować restrykcje sanitarne dla personelu F1. Jednak ostatecznie wszelkie rozmowy zakończyły się fiaskiem, w efekcie czego sezon 2023 będzie krótszy o jedną rundę niż planowano i składać się będzie z 23 wyścigów.
Formuła 1 - oficjalny kalendarz sezonu 2023:
Lp. | Data | Wyścig | Tor |
---|---|---|---|
1. | 5 marca | GP Bahrajnu | Sahkir |
2. | 19 marca | GP Arabii Saudyjskiej | Dżudda |
3. | 2 kwietnia | GP Australii | Melbourne |
4. | 30 kwietnia | GP Azerbejdżanu | Baku |
5. | 7 maja | GP Miami | Miami |
6. | 21 maja | GP Emilia Romagna | Imola |
7. | 28 maja | GP Monako | Monte Carlo |
8. | 4 czerwca | GP Hiszpanii | Barcelona |
9. | 18 czerwca | GP Kanady | Montreal |
10. | 2 lipca | GP Austrii | Spielberg |
11. | 9 lipca | GP Wielkiej Brytanii | Silverstone |
12. | 23 lipca | GP Węgier | Budapeszt |
13. | 30 lipca | GP Belgii | Spa-Francorchamps |
14. | 27 sierpnia | GP Holandii | Zandvoort |
15. | 3 września | GP Włoch | Monza |
16. | 17 września | GP Singapuru | Marina Bay |
17. | 24 września | GP Japonii | Suzuka |
18. | 8 października | GP Kataru | Losail |
19. | 22 października | GP USA | Austin |
20. | 29 października | GP Meksyku | Mexico City |
21. | 5 listopada | GP Sao Paulo | Interlagos |
22. | 18 listopada | GP Las Vegas | Las Vegas |
23. | 26 listopada | GP Abu Zabi | Yas Marina |
Czytaj także:
Williams zwiąże się z gigantem paliwowym? Firma zapowiada ważny komunikat
Wszystko jasne ws. Hamiltona? Wyciekły szczegóły nowej umowy
ZOBACZ WIDEO: Były gwiazdor PSG nauczył się polskiego słowa. To mówi wszystko o grze naszej kadry