F1: Barcelona punktem zwrotnym. Williams może już myśleć o sezonie 2020

Grand Prix Hiszpanii to jeden z kluczowych elementów sezonu F1. Pierwszy europejski wyścig, na który zespoły często szykują swoje "samochody B". Polscy kibice z niecierpliwością będą wypatrywać jakichkolwiek poprawek w samochodzie Williamsa.

Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Robert Kubica na torze w Barcelonie Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Robert Kubica na torze w Barcelonie
- To nie będzie kompletny pakiet aktualizacji, ale zyskamy jasny kierunek prac. Będziemy podążać w określoną stronę i na podstawie tego zobaczymy, czy istnieje dla nas jeszcze nadzieja w tym sezonie - powiedział George Russell po ostatnim wyścigu F1 w Baku (czytaj więcej o tym TUTAJ).

Już wcześniej młody kierowca Williamsa kilkukrotnie zapewniał w rozmowach z dziennikarzami, że zespół szykuje poprawki do modelu FW42, a później prawda wychodziła na jaw i najczęściej odkrywał ją Robert Kubica.

W Barcelonie wszystkie zespoły pokażą coś nowego. Tak jest co roku, bo to pierwszy europejski wyścig w kalendarzu. Zespoły, mające w większości swoją siedzibę w Wielkiej Brytanii, mają ułatwioną logistykę. Wprowadzają też modyfikacje w oparciu o dane zebrane w pierwszych Grand Prix.

ZOBACZ WIDEO: Spróbowaliśmy sił w symulatorze Formuły 1. Teraz każdy może poczuć się jak Robert Kubica!

Duży i bogatszy może więcej

Bywały sezony, gdy zespoły na Barcelonę szykowały "samochody B", w kompletnie innej specyfikacji niż pierwowzór. Działo się tak w momencie, gdy inżynierowie zdawali sobie sprawę z tego, że popełnili szereg błędów przy konstrukcji maszyny.

To jednak przywilej najbogatszych. Na budowanie kolejnego samochodu mógł sobie pozwolić kilka lat temu Red Bull Racing. Przed rokiem myślał o tym też McLaren, ale za późno odkrył istotę swoich problemów. W efekcie stajnia z Woking całkowicie odpuściła sezon 2018.

W przypadku Williamsa kluczowe są finanse, więc nie ma mowy o stworzeniu całkowicie nowej konstrukcji. Ekipa nie ma nawet zasobów, by przeprowadzić taką akcję w kilka tygodni. Należy bowiem pamiętać, że mamy do czynienia z zespołem, który jako jedyny spóźnił się na testy zimowe w Barcelonie, a następnie nie był w stanie produkować części zapasowych na czas.

Czytaj także: Nie będzie bratobójczej walki w Mercedesie 

- Williams w końcu zaczął produkować nowe elementy na czas, bo wcześniej bywało z tym różnie, na co zwłaszcza narzekał Kubica. Kierowcy musieli uważać na każdym krawężniku. To już minęło. Teraz fabryka w końcu może się skupić na produkowaniu poprawek - powiedział Scott Mitchell, dziennikarz "Autosportu".

Każdy ma swoje problemy

Jednak nie tylko Williams przeżywa trudne chwili. Kiepskie nastroje panują też w Haasie, który miał być czwartą siłą F1 w tym roku. Tymczasem tegoroczny model nie potrafi współpracować z oponami, co rodzi szereg problemów i ma wpływ na wyniki Romaina Grosjeana i Kevina Magnussena.

- W Barcelonie wszyscy będą mieć poprawki. Niektórzy wręcz pokażą "samochody B". Klasyfikacja wyścigu może być kompletnie inna. Nam pozostaje mieć nadzieję, że poszliśmy we właściwym kierunku ze zmianami - powiedział na łamach "Autosportu" Grosjean.

Amerykański zespół w Barcelonie ma zaprezentować nowe przednie skrzydło, zmodyfikowaną podłogę oraz wiele innych części. Zmianie ulegną m.in. przednie lusterka.

Dlatego też może się okazać, że inne zespoły ze środka stawki będą w opałach. - Wszystko może się wymieszać. Barcelona może zmienić trend panujący w F1 po czterech wyścigach - ocenił w hiszpańskich mediach Carlos Sainz. Jego McLaren jest w tej chwili na czwartym miejscu w klasyfikacji konstruktorów.

- Powoli widzimy, jakie zespoły ze środka stawki mogą nas pokonać. Musimy być sprytni i przygotować na Barcelonę takie części, które nam pomogą - dodał.

Williams będzie jeszcze dalej?

Czołówka F1 nie zamierza odpuszczać i też przygotowała poprawki na Grand Prix Hiszpanii. Ferrari poświęciło sporo uwagi poprawie mechanicznej przyczepności, bo to główna bolączka modelu SF90, który nie dawał do tej pory kierowcom komfortu w zakrętach.

- Ich samochód jest szybki, więc nie należy oczekiwać, by tych poprawek było mnóstwo. Po prostu muszą lepiej zrozumieć jego zachowanie, znaleźć optymalne ustawienia - ocenił Jake Boxall-Legge, ekspert techniczny "Autosportu".

Czytaj także: Sebastian Vettel krytyczny dla samego siebie

W zimowych testach od stawki odstawał Racing Point, który w ostatniej chwili złożył swój samochód. Opóźnienia wynikały ze zmian właścicielskich, do jakich doszło w ekipie w połowie 2018 roku. W Barcelonie team należący do Lawrence'a Strolla przedstawi niemal nowy samochód i może okazać się wielkim wygranym tej części sezonu.

- Jestem ciekaw, co oni pokażą w Barcelonie. Nie sądzę, aby to był "samochód B". Po prostu to będzie solidny pakiet poprawek. Jako Force India wykorzystywali każdą szansę, mimo niewielkiego budżetu. Teraz mają nowego inwestora i mogą projektować, budować więcej części. Ich pakiet aktualizacji powinien być wspaniały - dodał Mitchell z "Autosportu".

Dlatego przed Williamsem olbrzymie wyzwanie. Strata zespołu do reszty stawki po pierwszych wyścigach jest ogromna i po Grand Prix Hiszpanii może się okazać, że wcale nie zmalała. Mimo wprowadzonych poprawek. - Chcę wierzyć, że zespół dotarł do punktu, w którym może myśleć i pracować nad tym, jak uczynić ten samochód szybszym, że nie musi już poświęcać uwagi na to, aby był zgodny z przepisami - ocenił Mitchell.

- To będzie długa droga podróż. Początek punktu zwrotnego. Williams będzie musiał ocenić opcje, jakie ma do dyspozycji. Zwłaszcza pod kątem roku 2020. Zobaczymy małą ewolucję modelu FW42 z myślą o kolejnym sezonie, bo ten został już stracony - podsumował ekspert "Autosportu".

Słowa Brytyjczyka nie są żadnym zaskoczeniem. W świecie F1 panuje bowiem przekonanie, że Williams tak naprawdę już odpuścił obecny sezon, bo zespół zdał sobie sprawę, że w żaden sposób nie nadgoni straty do rywali (czytaj więcej o tym TUTAJ).

Czy Williams powinien już teraz przerzucić siły na rozwój samochodu na rok 2020?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×