Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

F1: Orlen myśli nad własnym zespołem. "To miałoby sens"

Daniel Obajtek nie wyklucza, że Orlen w niedalekiej przyszłości może posiadać własny zespół w F1. - To miałoby sens - komentuje Adam Pawlukiewicz, ekspert ds. marketingu. Zaznacza przy tym, że wymagałoby to znacznie większych nakładów finansowych.
Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
samochód Alfy Romeo Materiały prasowe / Orlen Team / Na zdjęciu: samochód Alfy Romeo

Orlen sukcesywnie rozpycha się w świecie Formuły 1. W roku 2019 był jednym z głównych partnerów Williamsa, a w kolejną kampanię F1 wchodzi jako sponsor tytularny Alfy Romeo. Ponadto firma nadal współpracuje z Robertem Kubicą, który pełni rolę jej ambasadora.

Być może na tym nie koniec, bo Daniel Obajtek nie wykluczył tego, że w niedalekiej przyszłości polski gigant paliwowy będzie zainteresowany posiadaniem własnego zespołu F1. - To miałoby sens - powiedział nam Adam Pawlukiewicz z Pentagon Research, który zajmuje się marketingiem sportowym.

Czytaj także: Jak wiele treningów dla Roberta Kubicy w roku 2020?

Pawlukiewicz dostrzega pozytywy takiego rozwiązania, ale też zwraca uwagę na jego koszty. Orlen za roczną współpracę z Alfą Romeo ma zapłacić ok. 10 mln euro. Uruchomienie własnej ekipy pochłonęłoby większe środki. - Wbrew pozorom kwota 10 mln euro wydana na sponsoring zespołu F1 w ciągu sezonu nie robi wielkiego wrażenia wśród "największych marek w tym sporcie" i może stanowić o dobrze przeprowadzonych negocjacjach po stronie Orlenu - powiedział nam Pawlukiewicz.

ZOBACZ WIDEO Daniel Obajtek: Mamy szersze plany związane z Kubicą. Czeka nas pracowity rok

Wystarczy jednak prześledzić budżety ekip F1, aby zorientować się, że w tym świecie 10 mln euro nie robi na nikim wrażenia. - Koszt prowadzenia zespołu F1 jest ogromny. Można go szacować na około 80-120 mln euro na sezon, a w przypadku czołowych zespołów nawet na 130-140 mln euro. Cena samego bolidu to ok. 17 mln euro. Przy tak dużych kosztach liczą się szczegóły, miejmy nadzieję, że Alfa Romeo podoła im zdecydowanie lepiej niż Williams - dodał ekspert ds. marketingu.

Zdaniem Pawlukiewicza, Orlen zrobił złoty interes podpisując umowę sponsorską z Alfą Romeo na warunkach, jakie wyciekły do mediów. Firma z Płocka będzie mieć zapewnioną znaczącą ekspozycję loga na samochodach, kombinezonach i kaskach kierowców, do tego pojawi się na ściankach czy motorhomie zespołu z Hinwil.

- Orlen dysponuje bardzo dobrymi świadczeniami jak za kwoty, które krążą po mediach. Ten fakt może świadczyć, że negocjacje zostały przez PKN przemyślane i przeprowadzone dobrze. Sponsoring sportowy na najwyższym, światowym poziomie jest po prostu bardzo drogi i dla niektórych marek nieosiągalny - skomentował Pawlukiewicz.

Dalsza ekspansja Orlenu w świecie F1 jest potwierdzeniem trendu, jaki obserwujemy w marketingu sportowym od kilku lat. Część uznanych marek rezygnuje z tej formy promocji bądź też jest wypierana przez nowe podmioty. Jeszcze kilka lat lat temu Orlenu nie byłoby bowiem stać na wykupienie reklamy w F1.

- Warto zwrócić uwagę na dominację firm chińskich w piłce nożnej oraz na nowe brandy na największych wydarzeniach sportowych świata. Odchodzą wielkie marki XX wieku, przychodzą nowe, technologiczne i związane z rynkami rozwijającymi się. Orlen wpisuje się w tę strategię jako firma, która zwiększa swoją pozycję na europejskim rynku paliwowym - ocenił ekspert Pentagon Research.

Według naszego rozmówcy, Orlen zyskał też na tym, że wsparł Kubicę akurat w momencie, gdy ten zawalczył o powrót do F1 po długiej nieobecności. I nie zmienią tego fatalne wyniki Williamsa w sezonie 2019.

Czytaj także: Robert Kubica w BMW jeszcze w styczniu

- Orlen zyskał medialnie, ponieważ powrót Roberta Kubicy był opisywany na czołówkach największych mediów na świecie. Żaden inny kierowca nie miał takiego zainteresowania medialnego przed sezonem jak Kubica. To była wielka sprawa zarówno dla Roberta, jak i dla PKN Orlen. Sezon zweryfikował złe przygotowanie zespołu, ale nie dopatrywałbym się tutaj jakiejkolwiek winy w działalności Orlenu, po prostu zawiódł partner, który miał dobrze wykonać swoją pracę - podsumował Pawlukiewicz.



Oglądaj wyścigi Formuły 1 w WP Pilot

Czy podoba ci się pomysł Daniela Obajtka, aby uruchomić własny zespół F1?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Sporty Motorowe na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty
Komentarze (35):
  • Rower Kibica Zgłoś komentarz
    Kolędujmy! Gdy kaczura płodzi, co w SF wychodzi. Nie ma w tym jasności! On w fantazjach brodzi! A fanboye się radują! Pod niebiosa wyśpiewują! Robert! Robert! Robert! Jest w Alfa
    Czytaj całość
    Romeeeeeoooo! Zmówili się ,,biegli", którzy mistrza strzegli. No i do kaczury, czym prędzej pobiegli. Bo powrócił ich marzyciel! Inżynierii odnowiciel! Robert! Robert! Robert! Jest w Alfa Romeeeeeooooo! Ślepi fanatycy i schizofrenicy! Zapytajcie nieba! Co wam czynić trzeba! Bo wy nic nie pojmujecie! Na Orlenie bułki żrecie! Robert! Robert! Robert! Jest w Alfa Romeeeeoooo! Fanatyk beztroski GP i Brzozowski. Modlą się dla niego o tytuł mistrzowski! Oddajcie mu pokłon boski! On osłodzi wasze troski! Bo on! Bo on! Bo on! Jest w Alfa Romeeeeoooo! Pełni zadumienia ci dwaj fanatycy. Że się ktoś zlitował nad losem kubicy! Padli przed nim na kolana i uczcili swego pana! Bo on! Bo on! Bo on! Jest w Alfa Romeeeeoooo! A gdy fanatycy wszystko zrozumieli! Zaraz do kaczury śpieszno pobieżeli. I mu to opowiadali, co im Robert przykazali! Bo on! Bo on! Bo on! Jest w Alfa Romeeeeoooo!
    • zendo Zgłoś komentarz
      Genialny sposób na wyprowadzanie pieniędzy ze skarbu Państwa.
      • Wiesław 33 Zgłoś komentarz
        TO JEST SZASTANIE PIENIĘDZMI PRZEZ SPÓŁKI SKARBU PAŃSTWA - A MIAŁO BYĆ INACZEJ
        • Jan Kurzej Zgłoś komentarz
          i tak jest drogo
          • Ksawery Darnowski Zgłoś komentarz
            A może lepiej niech Orlen na księżyc poleci. Albo na Marsa! Co tam F1. Skoro port lotniczy budują największy w Europie to trudno go przebić zespołem F1.
            • Adela Rozen Zgłoś komentarz
              Nasz bajkopisarz Kuczera nie traci czasu od początku nowego roku...
              • Andrzej Garczewski Zgłoś komentarz
                sołtys Pcimia teraz zarządza w formule 1 - kompetencje : znajomy kaczyńskiego z czasów walki o paprykę. NO cóż moze Sasin opanuje ten burdel jaki panuje w spółkach i ukróci te sny o
                Czytaj całość
                potędze i zabierze zabawki takim ludziom
                • witekp Zgłoś komentarz
                  W 2014 cena ropy to 130 $ za baryłkę. Akcyza i opłata paliwowa oraz VAT takie same jak w 2019 r. . Paliwo na stacjach 5,20 za litr. W 2019 roku ropa kosztuje 65 $ za baryłkę a cena paliwa
                  Czytaj całość
                  taka sama. Technologia przerobu ropy taka sama. Przez 5 lat inflacja niewielka. Wychodzi na to że Orlen Obajtka liczy ropę po 130 $ a nie po 65 $. Lotos także. Przy zużyciu ropy w Polsce 230 milionów baryłek oznacza to że kierowcy są okradani na łączną kwotę ponad 50 miliardów zł. (230 milionówx65$x3,80). Jak sie kradnie ponad 50 miliardów to na takiego Kubicę dla pucu wystarczy.
                  • f132p. Zgłoś komentarz
                    a to dopiero początek.Pan prezes O.ma plan by pan R.K. był pierwszym człowiekiem na Marsie.A co- stać nas.
                    • Cezary Pazura Zgłoś komentarz
                      Bo co ten nasz jedynak potrafi najlepiej robić? krasztesty heheheh
                      • Cezary Pazura Zgłoś komentarz
                        hehehe cymbały!! Robcio zaraz na pierwszym zakrecie testowania Alfy delikatnie przytrze bok..potem lekko go zarzuci i uderzy tyłem ...następnie po skorygowaniu trajektorii jazdy walnie
                        Czytaj całość
                        naturalnie bardzo lekko przodem!!!
                        • Stan Sasas Zgłoś komentarz
                          To jak mam pisać by cenzor to puścił???
                          • dopowiadacz Zgłoś komentarz
                            Jeżeli Robert Kubica jest ambasadorem Orlenu , to i nic dziwnego , że szybko nie jeździ , ambasador musi się poruszać dostojnie , z powagą , nie pędzić na złamanie karku jak Antoni do
                            Czytaj całość
                            dyrektora , ojca dyrektora , czy Szydło Beata albo jakaś Duda .
                            Zobacz więcej komentarzy (22)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×