Komentarze kierowców po 66. Rajdzie Polski

66. Rajd Polski powoli przechodzi do historii. W miniony weekend działo się bardzo dużo, to był niezwykle emocjonujący rajd. Co o tej imprezie sądzą zawodnicy i szefowie zespołów? Oto zapis konferencji prasowej po zakończeniu zmagań.

Rajd Polski

Obecni:

Mikko Hirvonen, BP Ford Abu Dhabi World Rally Team

Jarmo Lehtinen, BP Ford Abu Dhabi World Rally Team

Dani Sordo, Citroen Total World Rally Team

Marc Marti, Citroen Total World Rally Team

Henning Solberg, Stobart VK M-Sport Ford Rally Team

Cato Menkerud, Stobart VK M-Sport Ford Rally Team

Malcolm Wilson OBE, szef zespołu, BP Ford Abu Dhabi World Rally Team

Mikko, gratulacje. To twoje drugie zwycięstwo pod rząd. To plasuje cię na pierwszym miejscu w klasyfikacji indywidualnej z przewagą jednego punktu - ogólnie rzecz biorąc bardzo dobry weekend?

MH:

- Po raz pierwszy wygrałem dwa rajdy z rzędu. Może uda się zrobić z tego trzy zwycięstwa. To był fantastyczny rajd od startu do mety. Kiedy Seb (Loeb) popełnił błąd wyglądało na to, że zapowiada się spokojny rajd. Potem Sordo zrobił kilka niesamowitych czasów. To fantastyczne uczucie pojechać dobrze i zwyciężyć.

Dramat Jari-Matti na ostatnim odcinku specjalnym - co pomyślałeś, gdy to zobaczyłeś?

MH:

- Wciąż nie mogę w to uwierzyć. To było coś czego nie można było się spodziewać. Nie wiem co powiedzieć. Mieliśmy świetną pozycję. Nie było powodów, aby podejmować ryzyko.

Czy odpowiada Ci Polska jako organizator rajdu i czy w Twojej opinii Rajd Polski powinien być włączony do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata?

MH:

- Myślę, że to bardzo dobry rajd. Był najlepszy. Ogromna ilość widzów, którzy stali w dobrych miejscach. Nie było problemu z dojazdem do os-ów, a odcinki sprawiły nam wiele radości. Może niektóre z sekcji były trochę za szybkie i przez to nie aż takie ciekawe. Było dużo długich prostych i łagodnych zakrętów. Może tutaj można wprowadzić kilka zmian. Generalnie był to bardzo dobry rajd.

W Argentynie kiedy wycofałeś się z rajdu powiedziałeś, że indywidualne mistrzostwa dla ciebie są zakończone. A jednak w tej chwili jesteś na pozycji lidera z której rozpoczniesz Rajd Finlandii. Czy będziesz w stanie utrzymać swoją pozycję i pozostawić Loeba w tyle?

MH:

- Wszystko jest możliwe i wszystko jest w moich rękach. Jeśli będę jechał perfekcyjnie to będę mógł walczyć o tytuł. To będzie bardzo trudne, ale będę starał się z całych sił.

Gratulacje Jarmo. To był super szybki rajd - Mikko wspominał, że w pewnym momencie przestał słuchać notatek z trasy i po prostu prowadził na maksa. Jakie są Twoje spostrzeżenia z rajdu?

JL:

- Trochę się zaniepokoiłem kiedy powiedział mi, że nie słucha. Muszę przyznać, że to był jeden z najtrudniejszych rajdów w mojej karierze. Jedziesz tak szybko, że trudno jest się skoncentrować, a musisz dyktować w odpowiednim tempie. To było dla mnie wyzwanie, ale z czasem coraz lepiej mi szło. Ten rajd trafił do mojej ulubionej trójki.

Dramat Jari-Matti na ostatnim odcinku specjalnym - co pomyślałeś gdy to zobaczyłeś?

JL:

- To moment którego nie pamiętam. Byłem zaskoczony. Nie obawialiśmy się końcówki rajdu i po prostu powoli podążaliśmy do mety. Nie było potrzeby, aby ryzykować. To co się stało jest po prostu nieprawdopodobne.

Dani, wywierałeś ogromną presję na kierowcach Forda od momentu kiedy Sébastien spadł w klasyfikacji, ale na pierwszym odcinku dzisiaj rano presja nieco opadła. Co się stało?

DS:

- Oczywiście wczoraj byłem szybki na pierwszych odcinkach. Po drugim okrążeniu, Mikko i Jari-Matii bardzo naciskali i było bardzo ciężko. Myślałem, że trzeci wynik nie będzie zły, ale teraz jestem drugi! Cieszę się ze względu na punktację, ale jednocześnie przykro mi z powodu Jari-Matti.

Zmniejszyłeś swoją stratę do Jari-Matti wczoraj rano, ale nie udało Ci się osiągnąć tego celu popołudniu. To musiało być bardzo frustrujące. Dlaczego straciłeś tempo po południu?

DS:

- Miałem lepsze warunki, bo pierwsze dwa samochody, jadące przede mną czyściły drogę. Po południu nie było już tak łatwo, a poza tym myślę, że nasze notatki nie były zrobione zbyt dobrze. Nie mogłem za bardzo zrozumieć drugiego przejazdu. Będziemy nad tym pracować w Finlandii.

Jak wielką presję odczuwaliście kiedy okazało się że Sebastian wycofał się z pierwszego dnia rajdu?

MM:

- Normalnie jesteśmy w bezproblemowej sytuacji. Sebastian jedzie bardzo równo przez cały sezon. To była dla nas dziwna sytuacja. Dani zna swoją pracę i zyskał dużą pewność siebie dzięki notatkom. Wiedzieliśmy, że musimy zyskać parę punktów w klasyfikacji teamów fabrycznych. To był bardzo trudny rajd. Było mnóstwo kibiców, a organizatorzy wykonali kawał dobrej roboty.

Henning, jesteś trzeci po tym co stało się na Super Odcinku Specjalnym. Co pomyślałeś kiedy to zobaczyłeś?

HS:

- Myślę, że to był dla mnie bardzo dobry rajd, ale zawsze myślę już o następnych. Muszę powiedzieć, że ten człowiek (Mikko Hirvonen) wykonał kawał dobrej roboty. Myślę, że będzie mistrzem w tym roku. Na pewno. Jeśli będę miał odpowiedni samochód w Finlandii będę mógł pokonać tego człowieka (Sordo) i może pomogę teamowi wygrać rywalizację Zespołów Fabrycznych. Wierzę w to!

Porozmawiajmy o twoim weekendzie - w piątek wydawałeś się przygnębiony swoim tempem i myślałeś już o Finlandii, ale forma przyszła w niedzielę. Czemu zajęło Ci to tyle czasu?

HS:

- Udało nam się przyspieszyć w piątek a później, w sobotę jechaliśmy jeszcze szybciej. Dzisiaj podobały mi się odcinki.

Czy możesz uwierzyć w tempo swojego kierowcy w tym rajdzie? Co będzie w Finlandii?

CM:

- Musimy lepiej zaczynać piątkowe odcinki. Nie jest to jednak łatwe kiedy jedziesz nie fabrycznym samochodem. Nie dostajemy szansy na przeprowadzenie odpowiedniej ilości testów. Jeździmy sporo ale to nie wystarcza. W Finlandii postaramy się wystartować z impetem już w piątek.

Malcolm, trzecie zwycięstwo Forda z rzędu - ale zacznijmy od superoesu i błędu Jari-Matti Latvali.

MW:

- Muszę przyznać, że od lat nie miałem okazji oglądać żadnego odcinka, ponieważ zazwyczaj mieliśmy jakie problemy. Nie muszę chyba mówić, że to co stało się na super oesie na moich oczach to ostatnia rzecz jakiej się spodziewałem. Wyobraźcie sobie również w jakim szoku był Mikko i cały zespół, który również tam był aby uczestniczyć w świętowaniu wielkiego sukcesu. Poszedłem tam i nagle trzy dni ciężkiej pracy wyparowały na oczach wszystkich. Nie mogę w to uwierzyć…

Jari-Matti popełniał już błędy w przeszłości. Co mu teraz powiesz lub co zrobisz?

MW:

- Mówiąc szczerze nie mam na razie pomysłu. W tym momencie to bardzo trudny temat. Byliśmy naprawdę na świetnej pozycji by myśleć o mistrzostwie. Nie mówię, że szanse są już pogrzebane, ale znowu mamy pod górkę. Inwestowaliśmy w Jariego-Matti przez długi czas. Świetnie wypadł w Sardynii, a teraz znowu jesteśmy w punkcie wyjścia. Ale Jari-Matti wystartuje w Rajdzie Finlandii samochodem zespołu BP Ford.

JWRC

Obecni:

Kevin Abbring

Erwin Mombaerts

Kevin, jesteś najmłodszym zwycięzcą rundy mistrzostw świata juniorów - to również twoje pierwsze zwycięstwo i fantastyczna walka przez cały weekend. Jak się czujesz?

KA:

- Po pierwsze nie spodziewałem się, że wszystko pójdzie tak dobrze. Od początku staraliśmy się jechać szybko i już po pierwszym dniu mieliśmy 27 sekund przewagi. To świetna nauka dla mnie. A do tego odcinki naprawdę mi się podobały.

W piątek twoje tempo było niesamowite - czy to już była jazda powyżej limitu?

KA:

- Nie, szybciej jechaliśmy w sobotnie popołudnie, kiedy staraliśmy się odzyskać prowadzenie. No i się udało. Szkoda Michała (Kościuszko), który odpadł na jednym z ostatnich odcinków. Nie mogłem w to uwierzyć. To przecież jego domowy rajd i do tego niezwykle szybki. Nie popełniliśmy wielu błędów i przyznam, że jestem z siebie dumny.

Po tym zwycięstwie - czego jeszcze możemy się spodziewać z Twojej strony w tym sezonie?

KA:

- Zaczęliśmy sezon w Irlandii. Nie prowadziliśmy tam, ale uzyskiwaliśmy świetne czasy. Portugali nie była łatwym rajdem do wygrania, ale równą jazdą wywalczyliśmy drugie miejsce. Jeśli chodzi o Finlandię, którą można porównać do Polski, to myślę, że mamy szanse. Ostatni rajd w sezonie jest asfaltowy (Hiszpania), więc mam nadzieję znowu stanąć na najwyższym stopniu podium.

Co myślisz o tym zupełnie nowym rajdzie w cyklu WRC?

EM:

- Musicie wiedzieć, że byłem tu już w 2002 roku jako mistrz Polski. Znałem więc specyfikę odcinków, ale nie tych w rejonie Mikołajek. Jestem zaskoczony tą imprezą. Był to dobrze zorganizowany rajd i organizatorom należą się gratulacje.

KA:

- Już w trakcie zapoznania z trasa wspominałem, że to najpiękniejsze odcinki specjalne po jakich jeździłem. Są podobne do odcinków z Finlandii, ale szybsze. Według mnie chyba nawet lepsze.

Jaka była atmosfera w samochodzie? Kevin zawsze wygląda na zrelaksowanego. Było jakieś napięcie w trakcie weekendu?

EM:

- Zawsze jesteśmy zrelaksowani.Wszystko szło bardzo dobrze. Może w rajdówce jestem jakby jego drugim ojcem.

Ubiegły rok w Junior WRC był dla was rokiem nauki. Czy przez ostatnie 18 miesięcy, twoim zdaniem Kevin zrobił duże postępy?

EM:

- Zdecydowanie tak. Porzedni rok był poświęcony na zbieranie doświadczenia. Teraz idziemy do przodu. Każdy kolejny rajd przynosi poprawę a każdy samochód lepiej się prowadzi. Mamy zaufanie do samochodu a Kelvin czasami ma zaufanie do mnie. Sporo zależy także od odcinków. Te w Polsce są najlepsze dla samochodu klasy R3.

Źródło artykułu: