Daria Abramowicz zwraca uwagę na słowa polskich piłkarzy. Wniosek jest jeden

Getty Images / Robert Prange / Na zdjęciu: Daria Abramowicz
Getty Images / Robert Prange / Na zdjęciu: Daria Abramowicz

- Komentarze samych zawodników mówią najwięcej - podkreśla psycholog sportowa Daria Abramowicz w programie "Więcej niż sport". Członkini zespołu Igi Świątek ocenia podejście psychologiczne polskich piłkarzy do meczów na mundialu.

Wyjście z grupy podczas katarskiego mundialu to największy sukces reprezentacji Polski na mistrzostwach świata od 36 lat. Styl gry, wypowiedzi selekcjonera Czesława Michniewicza i fakt wygrania tylko jednego meczu z czterech, to już zupełnie inna sprawa.

- Nastawienie na wynik i efekt pracy było na tyle duże, że odciskało się nie do końca pozytywnie na samym wykonaniu. A sportowiec ma największy i jedyny wpływ właśnie na swoją pracę. Mikaela Shiffrin mówi: "Low expectations, high standards" [niskie oczekiwania, wysokie standardy - przyp. red.]. Mam przekonanie, że sportowcy, jedyne na co mają wpływ i co mogą kontrolować, to właśnie wysiłek oraz realizowanie zadań. Tutaj dochodzimy do dyskusji na temat faktu, jakie te zadania były i jaka była komunikacja. Chodzi o sztab szkoleniowy, trenera i same wypowiedzi pomeczowe - przyznaje Abramowicz.

A wypowiedzi, szczególnie po spotkaniu z Francją, dały szeroki materiał do analizy. Psycholog sportowa twierdzi, że właśnie komentarze samych piłkarzy mówią najwięcej.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: przypatrz się dobrze! Wiesz, kto pomagał gwieździe tenisa?

- Oni podkreślali, że potrzebna jest radość z gry, że mamy indywidualny potencjał w zawodnikach, że na co dzień grają przecież w klubach i rozgrywkach na wysokim poziomie, jak choćby Liga Mistrzów. Przecież gra proaktywna i utrzymywanie wysokiego standardu, a do tego zdecydowanie sprawiają, że wynik przyjdzie. Tymczasem w wypowiedziach zawodników pobrzmiewało poczucie, jakby twierdzili, że w turnieju grali z zaciągniętym hamulcem - nie ukrywa psycholog, która od wielu lat pracuje ze sportowcami, trenerami, organizacjami sportowymi i biznesowymi oraz rodzicami zawodników w różnym wieku - zarówno w dyscyplinach indywidualnych, jak i zespołowych.

Abramowicz nie dziwi się, że podczas mundialu wokół reprezentacji Polski pojawiały się emocje. A potem były potęgowane przez konkretne wypowiedzi. Przypomina, że sport ma ogromną funkcję społeczną. Kibice utożsamiają się ze sportowcami, szukają odzwierciedlenia narodowych cech albo remedium na swoje kompleksy czy deficyty. Taka jest funkcja sportu od zarania dziejów.

- Ktoś napisał, że trener nie tracił na boisku tyle, co poza nim z powodu swoich wypowiedzi. Pewne jest, że komunikacja nie sprzyjała proaktywności - analizuje członkini sztabu Igi Świątek, obecnie najlepszej tenisistki świata.

I dodaje, że jako psycholog sportowa, pracuje na podkreślaniu mocnych stron i zasobów. To są uniwersalne wartości, które możemy przenosić ze świata sportu do świata biznesu czy innych zawodów high performance.

- Chodzi choćby o sposób mówienia - że coś zrobiliśmy, a nie że coś nam się "udało". W kontekście komunikacji zaczynanie zdania od tego, że Argentyna jest bardzo wymagająca i będzie z nią trudno wygrać, może być stwierdzeniem faktu, ale też spozycjonowaniem całej dyskusji na temacie, jak podejdziemy do meczu - zaznacza Abramowicz.

Aspekt komunikacji to przekazywanie przez lidera zespołu narracji, czyli sposobu podejścia do gry. Idąc dalej - podkreślenie mocnych stron.

- W ogóle taktyka opierająca się na defensywie, w każdej dyscyplinie sportu, w której to ma znaczenie, to grząski grunt. Możesz pracować w obronie bardzo proaktywnie, możesz robić to dynamicznie i na własnych warunkach, ale z drugiej strony możesz mieć poczucie, że skoro koncentrujesz się na defensywie, jesteś słabszy i musisz się tylko bronić. W głowie wtedy przełącza się pstryczek - jestem gorszy. Budowanie nastawienia w kontekście realizowania jakichś planów taktycznych odznacza się bardzo cienkimi granicami. Grzegorz Krychowiak powiedział, że kiedy wychodzi na murawę podczas mundialu i widzi stadion, poziom napięcia jest zupełnie inni niż kiedy rozgrywa się mecze nawet w Lidze Mistrzów. W Lidze Mistrzów niektórzy grają co rok, a mistrzostwa świata to impreza raz na cztery lata, za każdym razem w innym miejscu - zauważa psycholog.

Nie chce jednak porównywać piłkarskiego mundialu do wielkoszlemowych turniejów tenisowych. Jeśli jednak miałaby znaleźć analogię, start na mistrzostwach świata bardziej kojarzy jej się z występem tenisisty podczas igrzysk olimpijskich.

- Ten turniej również rozgrywa się raz na cztery lata. Do tego gra się w nim dla reprezentacji. To zupełnie inny wymiar emocji, tożsamości, presji. To też inny format i waga emocjonalna. Moje przekonanie jest takie, że pierwszy od 36 lat awans jest dobrym wynikiem. Ale czy proces, który do tego prowadził, można usprawniać na własnych warunkach, wspierając wzorce rywalizacji? Jak najbardziej - podsumowuje Daria Abramowicz.

Wszystkich wywiadów w ramach programu "Więcej niż sport" możesz posłuchać na stronie Radia 357

Komentarze (1)
avatar
Marek D.
28.12.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Czekam teraz na wypowiedz osoby noszacej za Iga Swiatek papier toaletowy i chusteczki nawilzajace. 

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.