Żużel. Nowości w regulaminie szkoleniowym. Duże zmiany

WP SportoweFakty / Patryk Kowalski / Na zdjęciu: Jakub Plutowski
WP SportoweFakty / Patryk Kowalski / Na zdjęciu: Jakub Plutowski

Sypnęło tej zimy zmianami w regulaminach sportu żużlowego. Modyfikacje przepisów dotknęły również młodsze klasy rozgrywkowe, gdzie oficjalnie wprowadzono motocykle o pojemności 140cc i 190cc.

Szkolenie oraz rozgrywki mini żużlowe w naszym kraju przez lata odbywały się na motocyklach o pojemności od 85 do 125 centymetrów sześciennych. Od nowego sezonu ulega zmianom maksymalna wartość silników tego typu maszyn.

Zgodnie z zapowiedziami do mini żużla wprowadzone zostają silniki 140cc. Będzie również zakaz używania metanolu, o czym władze polskiego speedwaya mówiły już od wielu miesięcy.

Nabór do szkółki nadal może się odbywać dla adeptów od 8. roku życia. Z kolei zgłoszenie adepta do egzaminu może nastąpić, gdy ten ukończy 10 lat, a nie tak, jak to było - 12.

Dodatkowo wprowadzona zostaje możliwość prowadzenia dodatkowego szkolenia w klasie 190cc, o której ostatnio głośno za sprawą Tony'ego Rickardssona. Tu jednak trzeba dostosować się do wymogów FIM w zakresie wieku adeptów (11-13 lat), specyfikacji toru do treningu i wymogów technicznych co do silnika i motocykla.

ZOBACZ Andriej Kudriaszow szczerze o chorobie i najbliższej przyszłości. Zobacz całą rozmowę!

Rodzaje zawodów dla klubów ekstraligowych w poszczególnych kategoriach pojemnościowych (za: speedwayekstraliga.pl):
1. Rozgrywki klubowe i indywidualne w klasie 85 – 140 cc na torach miniżużlowych z zakazem używania silników na metanol:
a) Drużynowy Puchar Ekstraligi 85 – 140 cc (formuła open) – w formie drużyn dwuosobowych – minimum 1 turniej organizowany przez dany klub na podstawie obowiązującego regulaminu tych rozgrywek,
b) Indywidualny Puchar Ekstraligi 85 – 140 cc (formuła open) – minimum 1 turniej indywidualny organizowany przez dany klub, na podstawie obowiązującego regulaminu tych rozgrywek.

2. Rozgrywki klubowe i indywidualne w klasie 250cc:
a) Drużynowy Puchar Ekstraligi 250 cc (formuła open) – uruchomienie od roku 2023 w formie drużyn trzyosobowych – minimum 1 turniej organizowany przez dany klub, na podstawie obowiązującego regulaminu tych rozgrywek,
b) Indywidualny Puchar Ekstraligi 250 cc (formuła open) – minimum 1 turniej indywidualny organizowany przez dany klub, na podstawie obowiązującego regulaminu tych rozgrywek.

Formuła "open" oznacza, że w rozgrywkach na zasadzie dobrowolności za zgodą podmiotu zarządzającego, może brać udział każdy klub i jego zawodnicy posiadający licencję uprawniającą do udziału we współzawodnictwie sportowym w sporcie żużlowym.

Czytaj także:
Jaka przyszłość żużla na Stadionie Śląskim?
Jako junior walczył o awans do Grand Prix. Kanadyjski strażak wraca do ścigania

Źródło artykułu: WP SportoweFakty