Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Nowa, tańsza odmiana żużla? Crump buduje swój prototyp (foto)

Czy świat żużlowy czeka rewolucja? Były zawodnik, Pete Seaton, chce stworzyć nową odmianę "czarnego sportu", o nazwie Formula2 Speedway. Miałaby ona być znacznie tańsza od klasycznej.
Szymon Kaczmarek
Szymon Kaczmarek

Aktualne składy drużyn: PGE Ekstraliga | eWinner 1. Liga | 2. Liga Żużlowa
Zawodnicy najpopularniejszej odmiany żużla ścigają się na motocyklach napędzanych silnikami o pojemności 500 centymetrów sześciennych, zasilanych metanolem. Pozbawione są one hamulców i skrzyni biegów - podobnie jest w konstrukcji Seatona.

Główną różnicą jest silnik. Jego pojemność wynosi 450cc, a zasilany jest benzyną. Jego trwałość jest znacznie dłuższa, niż obecnie stosowanych. Ponadto zawodnicy nie musieliby ponosić kosztów wymiany gaźnika (montowany fabrycznie) czy sprzęgła. Nakłady finansowe byłyby zatem o wiele mniejsze, niż w klasycznej odmianie żużla. - To daje tak wiele oszczędności, niewiarygodne. To będzie w zasadzie taki sam speedway, jak klasyczny, ale bez tych wszystkich kosztów - powiedział Seaton. - Jedynie jednostka napędowa będzie inna, jednak motocykle będą gotowe cały czas - dodał.

Zawodnicy podczas zawodów nie musieliby dokonywać korekt w swoim sprzęcie, co znacznie przyśpieszyłoby rywalizację. Seaton podkreślił, że żużlowcy obyliby się bez mechaników. - Wystarczy ktoś, kto napełni motocykl paliwem - powiedział. W motocyklach miałaby być zakładane opony firmy Maxxis, które charakteryzują się szczególną wytrzymałością. Dzięki temu ich wymiany dokonywane byłyby bardzo rzadko.

Seaton chce, żeby Formula2 Speedway zainaugurowała oficjalne rozgrywki już w sezonie 2014. Docelowo jego planem jest zastąpienie nią klasycznego żużla. Najpierw te konstrukcje czeka jednak jeszcze sporo testów. W motocyklach montowane są silniki takich marek jak BMW czy Honda. Co ciekawe jednostki te z powodzeniem mogą być używane w zawodach motocrossowych. Zdaniem Seatona takie rozwiązania znacznie ułatwią drogę do kariery młodym zawodnikom, których dziś nie stać na wysokiej klasy sprzęt, bez którego nie mogą rywalizować z najlepszymi. Na kilku brytyjskich odbyły się już pierwsze testy nowego sprzętu.

Swoją jednostkę zaczął budować nawet Jason Crump. Zainteresowanie tym projektem byłego mistrza świata z pewnością zwróci uwagę większego grona osób na ten innowacyjny pomysł. O tym czy plany Seatona uda się wcielić w życie przekonamy się zapewne za jakiś czas.

Tyson Nelson testujący nową konstrukcję / foto: formula2speedway.com Tyson Nelson testujący nową konstrukcję / foto: formula2speedway.com
Prototyp budowany przez Crumpa z silnikiem KTM / foto: formula2speedway.com Prototyp budowany przez Crumpa z silnikiem KTM / foto: formula2speedway.com

Czy Formula2Speedway ma szanse zastąpić klasyczny żużel?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
formula2speedway.com
Komentarze (78):
  • Speedway Koneser Zgłoś komentarz
    [quote]Seaton chce, żeby Formula2 Speedway zainaugurowała oficjalne rozgrywki już w sezonie 2014. Docelowo jego planem jest zastąpienie nią klasycznego żużla[/quote] zakładając że
    Czytaj całość
    testy tych motocykli będą zakończone pomyslnie, to by było wspaniale. Pierwsze pozytywne wydarzenie w żużlu odkąd wprowadzono dmuchane bandy ! Ale trudności będą olbrzymie. Najważniejsza kwestia to FIM. FIM jako organizacja zarządzająca żużlem klasycznym niszczy tę dyscyplinę od dekad (brak promocji, brak rozwoju, tolerowanie/powodowanie wzrostu cen sprzętu, części, decycje degradujące żużel itd), w ich interersie finansowym jest marginalizacja żużla kosztem innych dyscyplin, zwłascza tych które można uprawiać masowo i tychdo których używa się motocykli na których każdy może sobie pojeździć po ulicach czy pagórkach. Ta formuła nawet przy dużym obniżeniu kosztów nie spowoduje wielkiego zainteresowania amatorską jazdą, bo to nadal trudne, niebezpieczne i wymaga toru (najlepiej bezpiecznego). FIM zarabia na "swoim żużlu" i go nie odda w obce ręce zamykając sobie kurek z pieniędzmi. Zresztą już widzę w wyobraźni wywiady z Mr. Witkowskim itp lekceważące pomysł Seatona. Zarabiają na wielu rzeczach, np homologacjach drogiego szajsu którym jest obecnie motocykl żużlowy i prawie wszystkie jego części. No i co z IMŚ ?, FIM ma prawo do wszystkich tradycyjnych zawodów mistrzowskich, oni rozdają medale, bardzo źle by było gdyby z tego dorobku zrezygnowano, zastąpienie fimowskiego żużla będzie niestety piekielnie ciężkie i jeśli już się jakimś cudem powiedzie do okupione dużymi stratami. do tego telewizje a zwłaszcza IMG mają długi kontrakt na GP. Kolejny negatywny czynnik to wielka kasa jaką zawodnicy zarabiają teraz w lidze polskiej i spora z ligi szwedzkiej. Wątpię by PZM pozwolił tu na jakieś ustępstwa, a szkoda bo gdyby w Polsce ruszyli głową to by mogli sprawy przyspieszyć. Możliwa droga to stworzenie formuły Seatona pod auapicjami nowej federacji. Stworzy to bardzo niepożądany efekt, jaki mamy w boksie, gdzie mamy mistrzów świata różnych federacji, paru niezłych i wielu śmiesznych. Może być tak że IMŚ będzie jakiś Dryml, Kasprzak czy Ułamek. Ale chyba warto. Pod batem FIM nie czeka nas nic dobrego. Aha, Brytyjczycy jak najszybciej powinni się przekwalifikować na te nowe motocykle, gdy tylko zakończą się testy. Z taką ligą jaką mają to nie ma co zwlekać.
    • Speedway Koneser Zgłoś komentarz
      - zalet tego rozwiązania jest tak dużo, że ciężko wymienić wszystkie - powinni się nazwać formułą 1 speedway, a nie 2. :) szkoda tylko że te plany dopiero kiełkują, są spóźnione
      Czytaj całość
      o jakieś prawie 20 lat. Pieniędzy na żużel zabrakło wraz z końcem starej epoki w Europie, potem siłą rozpędu jeszcze do końca wieku jakoś to wyglądało bo jeździli zawodnicy którzy zaczęli wcześniej, już dorobieni. - BMW, Honda, Yamaha, KTM itd to nie GM – monopolista i dostarczyciel drogiego chłamu produkowanego we włoskiej stodole, o którym nawet Włosi nie slyszeli. - mam nadzieję że żużel jako ściganie odzyska dawny urok, im mniej decyduje setup a więcej umiejętności jazdy na motocyklu tym lepiej, tym szybciej wykreują się prawdziwe gwiazdy, obecnie punkty i wielką kasę robi wielu gości którzy tak naprawwdę niewiele potrafią na motocyklu. Bez ikry, bez jakiegoś talentu. - nie przyjmuję głosów że to krok wstecz, przeciwnie, to ogromny krok do przodu. Jeśli można było bardzo zepsuć ten sport to i można go trochę naprawić. Kiedyś z motocyklem można było zrobić więcej ciekawych rzeczy podczas jazdy, obejrzyjcie sobie wyścigi z lat 80 zwłaszcza. I tak zresztą nie będzie to taki powrót, współczesne motocykle prowadzi się zbyt łatwo, każdy robi to bardzo podobnie, nie weryfikują umiejętności. - standaryzacja – czyli wielki plus, więcej znających się ludzi na tych silnikach, mniejszy koszt, rozwiązania z innych motocykli - motocykle będą wolniejsze ? To nieistotne, zresztą różnica nie powinna być duża, zresztą żużel przy mniejszych prędkościach byl ciekawszy niż obecny na wyżyłowanych maszynach. Optycznie to będzie jak przeniesienie się z toru na którym jazda wydaje się bardzo szybka na jazdę na torze w Bydgoszczy lub innym gdzie jest wrażenie że motory wgryzają się w tor a na łukach stoją w miejscu. - stojące silniki to był też urok speedway'a. Jeszcze w 96 Billy Hamill wygrał rundę GP w Wiener Neustadt. - mogę sobie wyobrazić, że może za 10 lat od inauguracji żużel odbudowałby stan posiadania z lat 90 (przy dobrym nagłośnieniu faktu większej dostępności). A w polskich rozgrywkach szkolenie z prawdziwego zdarzenia w każdym klubie z naborami i selekcją. Nawet niepotrzebne by były środki publiczne, choć akurat na juniorski speedway na nowych maszynach by mogły być wydatkowane. Przy obecnych cenach to jest tylko marnotrawstwo i zabawa nie warta zachodu. Mogę sobie wyobrazić że w tej dyscyplinie uprawianej profesjonalnie w jakiejś godnej liczbie przetrwają z obecnie jeżdżących głownie prawdziwi fachowcy, jak Gollob, Ward, Holder, Laguta, a wielu zniknie w szarzyźnie natomiast pojawią się nowi. Z większego grona po praawdziwej selekcji zawsze będzie więcej dobrych grajków i pozbędziemy się dziadów. - czekam na kolejne wieści i postępy tego projektu bo jest się czym interesować i trzymać kciuki, to jest coś, a nie jakieś śmieszne tłumiki - To nie metanol tak przyjemnie pachnie. Od metanolu to z daleka ! ps. sonda SF jest trochę niezbyt trafiona bo rzeczywiście trudno wierzyć żeby światowa centrala na to pozwoliła, dobry wynik na tak tłumaczę tym że wielu by tego chciało, ale tu z kolei wynik jest za słaby, gdybym miał postawić pieniądze to postawiłbym na NIE.
      • wookiee78 Zgłoś komentarz
        To chyba najlepsza wiadomosc od stuleci . Silniki benzynowe obniza koszty a pojawienie sie w grze brandow jak ktm yamaha czy Honda zwiększy kasę która przychodzi do żużla . A jakby dało
        Czytaj całość
        sie zrobić jesze wersje cywilna takiego motocykla byłoby wogole super !
        • Gdańsk Zgłoś komentarz
          I jeszcze taki mały cytat z jakiegoś zagranicznego forum. Tłumaczenie google. [quote]Chłodzony wodą! ?? Na torze Speedway? Myślę, że sport jest wystarczająco niebezpieczny bez dodawania
          Czytaj całość
          wrzącej wody w środku katastrofy.[/quote] Co prawda to prawda. Link do tej strony. www.speedway-forum.co.uk/forums/index.php%3Fshowtopic%3D72328&prev=/search%3Fq%3Dformula2speedway
          • Gdańsk Zgłoś komentarz
            Nie powiem fajny ten motorek. Założyć światełka, hamulce i można po normalnej drodze szpanować. Skrzynia biegów jest, "kopniak" do odpalania jest, alternator i cała elektryka jest. A
            Czytaj całość
            tak na poważnie, dołożyć światełka i hamulce i radocha dla gawiedzi murowana. Fajny efekt byłby jakby tak mała grupa jechała po ulicy takimi motorami.
            • Gdańsk Zgłoś komentarz
              Ktoś wie ile waży ten nowy motocykl? Bo widzę, że silnik jest chłodzony płynem.
              • Julia Kunaszyk Zgłoś komentarz
                Żużel to żużel..Nie da się go zastąpić!!Klasyczny żużel na pewno jest lepszy niż jakieś tanie gówno które chcę tu wcisnąć!!
                • charismatic enigma Zgłoś komentarz
                  Zrobią nową odmianę żużla. Tyle w temacie.
                  • pz0 Zgłoś komentarz
                    Przecież to skok na kasę Pana Seatona. A te oszczędności i jakieś tam pierdoły o dostępności żużla dla biednych to tylko dorabianie jakichś ideologii dla robienia mamony. Nowe
                    Czytaj całość
                    tłumiki też miały taką ideologiczno-ekologiczną podbudowę o przyjazności, hałasie, a nikt się nawet nie zająknął że to o hajs chodzi. Następny cymbał wymyśli dla oszczędności i ekologii motory elektryczne zasilane energią słoneczną a potem gazowe zasilane pierdem i będzie kolejna okazja dla zrobienia kolejnej kasy. A w du.ie mam takie pomysły.
                    • UnrealGno Zgłoś komentarz
                      Silnik spalinowy bez problemu "spali" paliwo z nawet dużą domieszką metanolu. Wszystko rozchodzi się tylko o to że metanol spalając się bardziej zużywa silnik Czy to żużlowy czy
                      Czytaj całość
                      zwykły. Dodając mu mocy coś jak NITRO w samochodzie.
                      • Gdańsk Zgłoś komentarz
                        Najlepiej taki. @
                        • UnrealGno Zgłoś komentarz
                          Od lat 90-tych kiedy to żużlowcy przesiedli się ze stojaków na leżaki nie było w speedwayu żadnych zmian. Poza nieszczęsnymi tłumikami... Reszta to były zmiany kosmetyczne. Od tamtej
                          Czytaj całość
                          pory minęło już prawie dwadzieścia lat. Myślę że kolejne duże zmiany są nieuniknione. Formuła 2 to dobry pomysł jeśli na razie nikt nie będzie zamierzał zastąpić w całości "starego dobrego speedwaya" Ale od czegoś trzeba zacząć. A jeśli to spowoduje zwiększenie zainteresowania tą dyscypliną sportu takie marki jak Kawasaki, KTM, Honda czy Yamaha to błędem było by nie spróbować. Żużel trzeba zmienić i otworzyć na świat. Żeby przestał być takim sportem dla nielicznych i tak mało popularnym w świecie. Oczywiście trzeba też zadbać by nie zniknęło to co w nim jest najlepsze! Pozdrawiam!
                          • POLONIA Zgłoś komentarz
                            Jak będzie na benzyne to można jeszcze zamontować butle LPG, to jeszcze obnizy koszty:)
                            Zobacz więcej komentarzy (65)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×