GP Łotwy w Rydze? BSI zorganizuje turniej w ruinach, czy stanie się cud?

Oficjalna strona SGP przedstawiła ostateczny kalendarz na przyszłoroczny sezon. Pod datą 16 sierpnia widnieje stolica Łotwy, Ryga. Czy aby nie porwano się z motyką na słońce? Wątpliwości jest wiele.

W tym artykule dowiesz się o:

Informowaliśmy wczoraj, że BSI podpisała z Łotyszami kontrakt na lata 2014-15, a zgodnie z nim, turnieje mają zostać rozegrane kolejno w Rydze i w Daugavpils.
Pomysł na żużel w Rydze już w lipcu tego roku ujawnił Władimir Rybnikow, wieloletni prezes Lokomotivu, obecnie członek Komisji Torowej Motocyklowej Federacji Łotwy, mówiąc: - Istnieje duża szansa, by w przyszłym roku mistrzowskie zawody przeprowadzono w stolicy kraju. Złożyliśmy odpowiednie dokumenty akcesyjne, zgodziliśmy się na warunki finansowe i uzyskaliśmy wstępną akceptację BSI.

Kolejną informacją, przekonującą, że sprawy toczą się w dobrym kierunku była decyzja łotewskiego parlamentu, o wprowadzeniu do budżetu roku kwoty 170.745 Euro na organizację zawodów w Rydze.

Skąd jednak miejscowi decydenci mają zamiar wziąć brakującą kwotę, skoro tenże Rybnikow w niedawnym wywiadzie dla gazety Telegraf mówił: - Kiedyś w Rydze była niezła drużyna żużlowa, która występowała w mistrzostwach ZSRR. Są więc tam tradycje, a dziewięć lat temu udało się zorganizować w stolicy mecz towarzyski Łotwa-Rosja. Widzieliśmy wtedy, ze ryski kibic nie zapomniał co to żużel. Obecnie prace związane z reaktywacją speedway’a w Rydze prowadzi Stowarzyszenie "Speedway Club Riga". Według mnie, milowym krokiem powinno być zorganizowanie Grand Prix of Latvia w stolicy. Sama organizacja turnieju to jednak wydatek ponad miliona Euro… Czy mała i powoli wychodząca z kryzysu Łotwa jest tak bogata w sponsorów, którzy dołożą lwią resztę?

Komentując kalendarz na sezon 2014 Paul Bellamy z firmy BSI powiedział: - Przeniesienie Grand Prix Łotwy do Rygi to świetna wiadomość dla całej serii i sportu na Łotwie. Widzieliśmy po imprezach w Czechach, Danii czy Szwecji, że organizowanie imprez w stolicach państw korzystnie wpływ na wizerunek żużla.

Czy jednak Bellamy widział obecny stan Bikernieki Sport Complex? Czy wie, że oprócz asfaltowego toru do wyścigów samochodowych i pobliskiego, obecnie rekonstruowanego Muzeum Motoryzacji, pod tak dumnie brzmiącą nazwą kryje się zrujnowany stadion z zarysem żużlowego owalu, bez niezbędnego drenażu, z betonową płytą boiska wewnątrz toru? Płyta ta służy do rozgrywek rachitycznej dyscypliny sportowej, jaką jest "motoboł" (najbardziej obrazowo - piłka nożna na motocyklach). Trybuny ze spróchniałymi ławkami, położone tylko po jednej stronie stadionu też nie zachwycają swym wyglądem.

Czy to ma być arena GP of Latvia 2014?
Czy to ma być arena GP of Latvia 2014?

Zastanawiające, czy osiem miesięcy to wystarczający okres czasu, by szumnie nazwany Bikernieki Sport Complex doprowadzić do standardów rangi mistrzostw świata? Czy w Rydze w kolejce ustawiają się już rzesze sponsorów, gotowych nie tylko rekonstruować stadion, ale także zaspokoić powszechnie znane apetyty zarobkowe działaczy z BSI? Łotewscy kibice zastanawiają się, co jest grane…

Komu i dlaczego zależy na organizacji GP w Rydze, jeśli stadion żużlowy jest w opłakanym stanie, lekkoatletyczny stadion "Daugava" ma zaledwie sześciotysięczne trybuny, a typowo piłkarski "Skonto" jest własnością prywatną i właśnie wystawiono go na sprzedaż. Przecież jeśli by włożyć odpowiednie pieniądze w już teraz spełniający warunki stadion w Daugavpils, pobudować tam trybunę na pierwszym wirażu, zamontować stałe sztuczne oświetlenie, to komplet widzów, jak w bieżącym roku,gwarantowany byłby zawsze.

Źródło artykułu: