Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Rewolucyjne rozwiązania konstruktora bydgoskiej "Pesy" w żużlu

Być może już wkrótce prawdopodobieństwo urazów żużlowców zostanie zminimalizowane poprzez rewolucyjne rozwiązania zaproponowane przez bydgoskiego inżyniera.
Damian Gapiński
Damian Gapiński
Materiały prasowe

Kup bilet na wielki finał TAURON Speedway Euro Championship w Chorzowie! -->>
Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz to polskie przedsiębiorstwo produkujące i remontujące pojazdy szynowe, zarówno dla transportu kolejowego, jak i miejskiego. Jeden z konstruktorów tej firmy - Tomasz Muszalski został poproszony przez Krzysztofa Cegielskiego o prezentację rozwiązań, które przygotował specjalnie z myślą o sporcie żużlowym. - Zaprosiłem Tomasza Muszalskiego, który ma ciekawe rozwiązania problemów, o których w ostatnich latach wiele mówiono, ale niekoniecznie był pomysł na ich rozwiązanie. Co najważniejsze, trzeba będzie przekonać FIM, że są one optymalne. Na wiosnę zaproponowane przez Tomasza Muszalskiego pomysły będą testowane na torze bydgoskiej Polonii, jeżeli oczywiście GKSŻ wyrazi na to zgodę. Myślę jednak, że władzom polskiego żużla na tym temacie będzie zależało, bo przegląd band na polskich torach nie wypadł najlepiej. Są one zbyt twarde, co powoduje kontuzje zawodników - powiedział Krzysztof Cegielski.

Tomasz Muszalski zaproponował rozwiązania kluczowych z punktu widzenia bezpieczeństwa zawodników zagadnień. Pierwsze z nich dotyczy dmuchanych band, które w momencie uderzenia odbijają w górę, co powodowało, że zawodnicy uderzali w twardą bandę. Druga kwestia dotyczy nowej konstrukcji samej dmuchanej bandy. Wreszcie trzecia, to rozwiązania dotyczące bramy wjazdowej do parku maszyn. - Oceniam te rozwiązania jako rewolucyjne i z pewnością wniosą one dużo dobrego w zakresie bezpieczeństwa zawodników. Od sezonu 2016 pewne rozwiązania mają wejść w formie zaleceń, a od roku 2017 mają stać się już obowiązkowe. Cieszę się, że problem bezpieczeństwa zawodników został dostrzeżony - powiedział Krzysztof Cegielski.

Na kolejnych podstronach prezentujemy grafiki przedstawiające opatentowane rozwiązania problemów z opisami Tomasza Muszalskiego, konstruktora bydgoskiej PESY.


Czy GKSŻ powinna wyrazić zgodę na przetestowanie nowych rozwiązań?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna

Komentarze (31):

  • CzenstochoviA Zgłoś komentarz
    Ciekawe pomysły i warto je przetestować. Nie sądzę jednak, by się przyjęły, są bowiem nieco zbyt skomplikowane i te wszystkie dodatkowe elementy mogłyby sprawiać dodatkowe problemy, do
    Czytaj całość
    rozwiązania których należałoby później skonstruować dodatkowe rozwiązania... Nie prościej by było zmodyfikować odrobinę obecne bandy dmuchane na tyle, żeby możliwe było montowanie ich opisywanymi w artykule zaczepami bez angażowania jakichś osłon? Ale materace i tak najbardziej mi się spodobały!
    • Czuczo Gomez Zgłoś komentarz
      A nie lepiej zamiast jakichś patentów na poziomie podstawówki zmienić kształt dmuchawców na taki, jaki z profilu ma dmuchawiec przykryty tą szmatką? I dolną krawędź od strony toru( z
      Czytaj całość
      taką stopą) zasypać luźną nawierzchnią przed meczem??? Ponoć najprostsze pomysły są najlepsze...
      • UL Zgłoś komentarz
        Ladnie pięknie mądrze brawo za pomysł tylko co z bandami na prostych? bo chyba chodzi o cokoliki bandy na prostych które są twarde jak beton i dlatego są kontuzje zawodników przy wyjściu
        Czytaj całość
        z łuku jak uderzy w bandę na pełnej prędkości. nie jestem ekspertem z inżynierii ale widzę co się dzieje jak zawodnik uderza w bandę stałą a nie w dmuchaną.
        • matey Zgłoś komentarz
          juz dawno pisałem o "wkopaniu" bandy dmuchanej głebiej w tor i jej zamocowaniu, dobrze że ktoś poszedł w tym kierunku i mam anadzieje ze to sie uda zrealizować
          • Patrykowski Zgłoś komentarz
            Pamiętacie pomysł Polskiego inżyniera, ktory wymyślił bezpieczny "zderzak", pan Ucjan Łągiewka. Branża motoryzacyjna chciala wykupić patent aby zamknac go w sejfie. Lepsze obecne
            Czytaj całość
            zderzaki, ktore pękają i trzeba je wymieniać.... Kto wie czyjegoś patent by sie nie przydał....
            • Patrykowski Zgłoś komentarz
              Oby Wam się udalo. Jednak uwazam, ze i tak inne kraje dostana licencje.... My za słabi jesteśmy. Choc pomysł wydaje sie bardzo dobry.
              • gacek Zgłoś komentarz
                Abstrahując od tych wszystkich opinii ,to super ,że są ludzie ktorzy zachęceni przez Cegielskiego szukają rozwiązan związanych z bezpieczenstwiem,cieszy mnie tym bardziej ,że
                Czytaj całość
                zaangażował sie w to inżynier z Pesy bydgoskiego zakładu produkującego jedne z najlepszych pojazdow szynowych na swiecie....szkoda ,że nie można jak narazie namowic tej firmy do sponsoringu bydgoskiego żużla....wracając do tematu ,to testy na wiosne na bydgoskiej Polonii pokażą jak to wygląda i czy sie nada....jednak każdy głos w dyskusji ,nawet ten krytyczny jest mile widziany .....
                • Alaska Zgłoś komentarz
                  Można zakopać pod torem fartuch z jakiegoś niegnijącego mocnego materiału, z otworami na wiązanie. Do dmuchanej bandy doszyć podobny fartuch i wiązać je linką. Proste?
                  • Conkord Zgłoś komentarz
                    Tak to jest jak się za biurka projektuje 1. Wykonanie jakichkolwiek prowadnic do wsuwania linek w warunkach torowych graniczy z cudem. Powchodzi tam masa kamieni i innego brudu i nie ruszysz
                    Czytaj całość
                    tego za cholere. 2. Kotwione pod torem do betonów linki - już widzę jak w przypadku wymiany fragmentu bandy na kolanach obsługa odkopuje te uchwyty lub szuka ich wogóle gdzie są 3. Nie napręży tak płótna na bandzie żeby przejmowała cokolwiek bo są one dmuchane - im bardziej naprężysz tym bardziej ją wgnieciesz. Jak nie naprężysz to ta sprężynka nawet nie zareaguje na uderzenie zawodnika.
                    • tramwajem do ratusza Zgłoś komentarz
                      Materace o wiele lepsze!
                      • Bela Zgłoś komentarz
                        Pierwsze dwa pomysły są bardzo skomplikowane i wątpię żeby ktokolwiek zgodził się na ich zastosowanie. Ale alternatywa czyli materace mogą zdać egzamin na całej długości band, nawet
                        Czytaj całość
                        na prostych, to byłoby dużo lepsze niż to co jest teraz.
                        • pojawiam sie i znikam Zgłoś komentarz
                          Jakos nie przekonują mnie haki betonowe montowane na torze. Czy to jest bezpieczne dla zawodnikow? Czy nie mozna by zrobić po prostu takiego samego wiązania bandy od góry i od dołu, jak jet
                          Czytaj całość
                          przedstawione na zdjeciu pierwszym? Wystarczy zrobić jakies otwory w bandach by wyprowadzić wiązanie na zewnąrz (od strony pasa bezpieczenstwa) i to juz chyba bedzie bezpieczniejsze niz takie haki wkręcane w "tor".
                          • miroslaw998 Zgłoś komentarz
                            Faktycznie rewolucja. Pesa niech martwi się o dostawę zamówienia dla PKP bo do końca roku "żabi skok" i na wiosnę pan konstruktor może szukać pracy.Czemu nie z żużlu? Zastanawiałem
                            Czytaj całość
                            się kiedyś nad tym czy gdyby tak się trafiło to lepiej na torze żużlowym czy lodowym? Wyboru dokonałem a wracam do tego dlatego aby zadać być może publicznie to pytanie. Porównywał ktoś kiedyś? Mam na myśli ofiary. Tu i tam na lodzie. Tam kolizje też mają miejsce i tam też potrafi zawodnika od prostować.Wali w baloty za słomy i ...znika a za chwilę wyłazi,otrzepie się i śmiga dalej. Nieużytków ci u nas dostatek aby zboże wysiać i co drugi rolnik i to nasz rodzimy może przyczynić się do powstałych konstrukcji.O cenie nie wspomnę.A więc można.
                            Zobacz więcej komentarzy (18)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×