Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Ile kosztuje sprzęt czołowego żużlowca?

Wiele w ostatnim czasie mówi się o zarobkach żużlowców. Mało kto wspomina jednak o wydatkach, jakie muszą oni ponosić przed sezonem. Poznaliśmy koszty jednego z najlepszych żużlowców świata.
Damian Gapiński
Damian Gapiński

Według cennika jednego ze sklepów zaopatrujących żużlowców w akcesoria zamienne, każdy z zawodników oprócz zakupu silników i ich tuningu, przed sezonem wydaje około 35 tysięcy złotych. Poznaliśmy również wydatki, jakie ma jeden z czołowych zawodników świata, od lat regularnie startujący w Ekstralidze, Elitserien i imprezach rangi mistrzowskiej. - Średnie wydatki na zakup sprzętu i części zamiennych nas nie dotyczą. Chcąc utrzymać się w światowej czołówce, koniecznie musimy postawić na najwyższej jakości sprzęt i często wymieniać najbardziej zużywające się części. To znacznie większe wydatki, ale konieczne do uzyskiwania dobrych wyników - mówi nam mechanik zawodnika.

Największy wydatek to oczywiście silniki. Aby wybrać te optymalne, trzeba przed sezonem kupić 6 sztuk. Koszt silnika po tuningu to 40 000 zł. Co 10-15 biegów przegląd, który kosztuje 1500 zł. Po kolejnych 15 biegach konieczny jest serwis wart 5000 zł (kwoty brutto). Przy założeniu, że w lidze polskiej, szwedzkiej i Grand Prix zawodnik odjeżdża łącznie 150 biegów, koszt zakupu i serwisu silników to około 270 000 zł.

W trakcie sezonu zawodnik zużywa od 200 do 250 sztuk opon. - W to wliczone są również nowe opony na treningi, bo czołowi zawodnicy startują na najlepszych oponach. Podczas meczu ligowego opona wystarcza na dwa biegi. W Grand Prix zmieniana jest po każdym wyścigu - tłumaczy mechanik. W ciągu sezonu, to łączny koszt około 50 000 zł.

Kevlar to jednorazowy koszt 6000 zł wraz z reklamami. W ciągu sezonu zawodnik potrzebuje 4 sztuk.

Pozostałe wydatki (głównie części zamienne uzupełniane na bieżąco) prezentujemy w poniższej tabelce:

Zapotrzebowanie Koszt brutto (w zł)
Tarcze sprzęgła i tarcze aluminiowe (150 sztuk) 37500
Olej (150 litrów) 7500
Tylne koło (6 sztuk) 6000
Linki sprzęgła i linki gazu (20 sztuk) 5000
Sprężyny sprzęgła (30 kompletów po 6 sztuk) 4500
Łańcuchy przednie i tylne (20 sztuk) 3000
Pozostałe 15000
Razem 78500


Do tego należy doliczyć koszt utrzymania dwóch mechaników (około 150 000 zł na sezon). Łączne wydatki obejmujące starty w Speedway Ekstralidze, Elitserien i Grand Prix szacowane są na grubo ponad 500 000 zł. Nie uwzględniono w nich kosztów podróży.

Zawodnik, którego wydatki w trakcie sezonu przedstawiliśmy, od lat plasuje się w dziesiątce najskuteczniejszych seniorów Speedway Ekstraligi.

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna

Komentarze (30):

  • RECON_1 Zgłoś komentarz
    I znów w artykule wychodzi ze Polska liga utrzymuje bie tylko siebie ale i inne ligi czy gp...
    • Bada Bing Zgłoś komentarz
      15 lat temu, to chyba były jeszcze normalne podstawówki, a nie gimnazja...
      • LUK_ROW Zgłoś komentarz
        do PrzemoUniaLeszno : no to chyba handlujesz warzywami na targu, boś tępy że szok !!! w sumie 15 lat po gimnazjum ;) to ty masz ... ciemna masa markietingu zapraszamy do robienie interesów z
        Czytaj całość
        tym type ;) pewne pieniądze ;)
        • Artur Pietrzak Zgłoś komentarz
          No tak - tutaj zarobi 2 miliony złotych - już wielka kasa, kosmiczne kontrakty a taki piłkarz zarobi 10 milionów EURO (40 milionów złotych - 20 razy więcej) i tak na prawdę poza paliwem
          Czytaj całość
          do swojego Ferrari, którym dojeżdża na trening nie musi kupować nic więcej - buty ma od sponsora, koszulki i spodenki od klubu.... Nic go nie obchodzi, może spokojnie zadbać o zdrowie jedzenie (o które żużlowiec też musi zadbać) i o bycie "w formie". Serio żużlowcy są przepłacani? Śmieszne.
          • Giuseppe Marzotto Zgłoś komentarz
            Panowie nie szczytujcie z tymi zarobkami to jest nic w porównaniu z tym co zarabiają np. czołowi kopacze a porównajcie ryzyko, druga sprawa zarówno kopacze jak i żużlowcy nie jeżdżą do
            Czytaj całość
            emerytury więc nie spinać pośladków. I kolejna sprawa jak kiedyś pozazdrościłem koleżance która jest nauczycielem dobrych warunków to powiedziała mi że trzeba było się uczyć, to samo tu nikt nie bronił próbować sił w żużlu, ten kto spróbował wie czym to pachnie i jakie jest wyzwanie i ryzyko.
            • zbych Zgłoś komentarz
              Dobry temat koszty rzeczywiście nie małe jak na sport pominięto koszty dojazdów . A gdzie zarobki z reklam na kewlarach????.Nie mniej uważam sport widowiskowy i b.kosztowny jak mało
              Czytaj całość
              który..
              • LUK_ROW Zgłoś komentarz
                "Łączne wydatki obejmujące starty w Speedway Ekstralidze, Elitserien i Grand Prix szacowane są na grubo ponad 500 000 zł. Nie uwzględniono w nich kosztów podróży." ---> a że tak
                Czytaj całość
                zapytam co PL kluby interesuje sprzęt na Szwecje, GP lub inne ligi ??? Kogo obchodzi że zawodnik X ma ochotę kupić sobie sprzęt na jazdę w Szwecji z pieniędzy, które dostaje na przygotowanie w PL ??? Powinno się rozłożyć kasę za przygotowanie na ilość meczy w sezonie i po meczu kasa zanpkt + % sumy za przygotowanie ;) lub od razu wliczone w pkt meczowe
                • Jan Wisniewski Zgłoś komentarz
                  Każdy z malkontentów mógł , może spróbować swoich sił na żużlu albo w innych sportach motorowych nawet amatorsko to zobaczy jakie są koszty nie mówiąc o straconym zdrowiu !!!!
                  Czytaj całość
                  Łatwo pierdzieć w fotel i marudzić nic nie robiąc i ta nasza polska zawiść :) żałosne pzdr
                  • Jan Wisniewski Zgłoś komentarz
                    do tego jeszcze zniszczone części podczas " dzwonów " pamiętajcie o tym !!!
                    • wanow Zgłoś komentarz
                      Faktycznie aby być poprostu kimś w tej dyscyplinie to oprócz talentu potrzeba sporo kasy.Ale porównując np ilosc treningów do np lekkoatlety i do ich zarobków to ludziom czarnego
                      Czytaj całość
                      sportu znacznie lepiej sie powodzi.
                      • wanow Zgłoś komentarz
                        Wreszcie jakis madry artykuł a nie jednostajna sieczka kto się utrzyma w lidze a kto spadnie.
                        • pierniczony Zgłoś komentarz
                          40000 silnik po tuningu? za taki awaryjny sprzęt-przesada
                          • mari Zgłoś komentarz
                            Straszliwie drogo jak za technologię z lat 70, węże ogrodowe, trytki, blachowkręty, cieknące gaźnik ......
                            Zobacz więcej komentarzy (17)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×