Ile kosztuje sprzęt czołowego żużlowca?

Wiele w ostatnim czasie mówi się o zarobkach żużlowców. Mało kto wspomina jednak o wydatkach, jakie muszą oni ponosić przed sezonem. Poznaliśmy koszty jednego z najlepszych żużlowców świata.

Według cennika jednego ze sklepów zaopatrujących żużlowców w akcesoria zamienne, każdy z zawodników oprócz zakupu silników i ich tuningu, przed sezonem wydaje około 35 tysięcy złotych. Poznaliśmy również wydatki, jakie ma jeden z czołowych zawodników świata, od lat regularnie startujący w Ekstralidze, Elitserien i imprezach rangi mistrzowskiej. - Średnie wydatki na zakup sprzętu i części zamiennych nas nie dotyczą. Chcąc utrzymać się w światowej czołówce, koniecznie musimy postawić na najwyższej jakości sprzęt i często wymieniać najbardziej zużywające się części. To znacznie większe wydatki, ale konieczne do uzyskiwania dobrych wyników - mówi nam mechanik zawodnika.

Największy wydatek to oczywiście silniki. Aby wybrać te optymalne, trzeba przed sezonem kupić 6 sztuk. Koszt silnika po tuningu to 40 000 zł. Co 10-15 biegów przegląd, który kosztuje 1500 zł. Po kolejnych 15 biegach konieczny jest serwis wart 5000 zł (kwoty brutto). Przy założeniu, że w lidze polskiej, szwedzkiej i Grand Prix zawodnik odjeżdża łącznie 150 biegów, koszt zakupu i serwisu silników to około 270 000 zł.

W trakcie sezonu zawodnik zużywa od 200 do 250 sztuk opon. - W to wliczone są również nowe opony na treningi, bo czołowi zawodnicy startują na najlepszych oponach. Podczas meczu ligowego opona wystarcza na dwa biegi. W Grand Prix zmieniana jest po każdym wyścigu - tłumaczy mechanik. W ciągu sezonu, to łączny koszt około 50 000 zł.

Kevlar to jednorazowy koszt 6000 zł wraz z reklamami. W ciągu sezonu zawodnik potrzebuje 4 sztuk.

Pozostałe wydatki (głównie części zamienne uzupełniane na bieżąco) prezentujemy w poniższej tabelce:

ZapotrzebowanieKoszt brutto (w zł)
Tarcze sprzęgła i tarcze aluminiowe (150 sztuk) 37500
Olej (150 litrów) 7500
Tylne koło (6 sztuk) 6000
Linki sprzęgła i linki gazu (20 sztuk) 5000
Sprężyny sprzęgła (30 kompletów po 6 sztuk) 4500
Łańcuchy przednie i tylne (20 sztuk) 3000
Pozostałe 15000
Razem 78500

Do tego należy doliczyć koszt utrzymania dwóch mechaników (około 150 000 zł na sezon). Łączne wydatki obejmujące starty w Speedway Ekstralidze, Elitserien i Grand Prix szacowane są na grubo ponad 500 000 zł. Nie uwzględniono w nich kosztów podróży.

Zawodnik, którego wydatki w trakcie sezonu przedstawiliśmy, od lat plasuje się w dziesiątce najskuteczniejszych seniorów Speedway Ekstraligi.

Źródło artykułu: