Czy jest szansa na powrót starych tłumików?

W ostatnim czasie powrócił temat bezpieczeństwa zawodników na torach żużlowych. Prezes Polskiego Związku Motorowego jest gotów złożyć odpowiednie projekty do FIM. Jaki jest warunek?

Po śmierci Krystiana Rempały ponownie rozgorzała dyskusja na temat bezpieczeństwa żużlowców. Czy to zagadnienie było także przedmiotem rozmów w gronie zarządu Międzynarodowej Federacji Motocyklowej (FIM)? - To nie jest tak, że FIM na każdym posiedzeniu zarządu omawia kwestie bezpieczeństwa zawodników. Przy FIM funkcjonują komisje, które mają za zadanie zbieranie informacji, badanie niepokojących sygnałów i stawianie właściwych wniosków. Badane są poszczególne wypadki i raz w roku otrzymujemy stosowne wnioski. Posiedzenia zarządu mamy raz na kwartał. Sprawozdania i raporty przedstawiają przewodniczący poszczególnych komitetów. Zbiorczo raz w roku otrzymujemy przed zgromadzeniem ogólnym wnioski dotyczące niepokojących zjawisk i propozycje zmian. Trudno, żeby wszyscy byli ekspertami i wypowiadali się w każdej kwestii. Od tego są odpowiednie grupy fachowców - tłumaczy Andrzej Witkowski.

Wśród osób, które zwracały uwagę na bezpieczeństwo żużlowców był między innymi Krzysztof Cegielski. Prezes stowarzyszenia Metanol postawił tezę, że przy obecnym sposobie przygotowania torów i powrocie do tłumików, które obowiązywały przed 2010 rokiem, żużel stałby się sportem znacznie bezpieczniejszym, niż obecnie. Prezes Polskiego Związku Motorowego jest jednocześnie członkiem zarządu FIM. Czy istnieje możliwość wprowadzenia takich zmian?

- Z proceduralnego punktu widzenia istnieje możliwość podjęcia działań, które doprowadzą do takiej decyzji. Zacznijmy jednak od początku. To Skandynawowie podnosili głos, że z powodu głośności zamykają im kolejne stadiony. Właśnie dlatego zdecydowano się wprowadzić tłumiki, które spełniały wymogi głośności. Z tym nie da się walczyć, bo cały świat żąda, żeby było ciszej. Jestem gotowy zgłosić odpowiedni projekt. Ale musimy mieć pewność, że to faktycznie wina tłumików. Nie można składać wniosków, bo tak twierdzi Tomasz Gollob. Inni zawodnicy są odmiennego zdania. Musimy mieć kompetentną opinię i ekspertyzę, która podważy rozwiązania zaproponowane przez FIM. Wówczas możemy powiedzieć, że coś jest niebezpieczne, bo mamy badania potwierdzone na przykład przez Politechnikę Poznańska czy Polski Instytut Motoryzacyjny. Wówczas my możemy wnieść to do Komisji Wyścigów Torowych (CCP). CCP z kolei zgłasza to do Komisji Technicznej, w której są fachowcy między innymi od żużla i rozpoczyna się fachowa dyskusja oraz powoływana jest odpowiednia grupa robocza - wyjaśnił prezes PZM.

Czy zatem jest szansa na powrót do starych tłumików? - Taka możliwość istnieje. Konieczne są dwa założenia. Po pierwsze spełnienie wymogu głośności, po drugie bezpieczeństwo zawodników. Jeżeli ktoś podpisze się pod takim wnioskiem, to na pewno FIM się nad nim pochyli. Wówczas można nawet w trybie pilnym zwołać posiedzenie zarządu, na którym tylko to będzie przedmiotem rozmów - zakończył Andrzej Witkowski.

Zdaniem ekspertów stworzenie tłumika przelotowego, który spełniałby wymagania odnośnie głośności i był zbliżony swoją specyfiką do produktu, który miał homologację przed 2010 rokiem, jest niemożliwe. Jedyną drogą powrotu wydaje się być zatem wykazanie, że tłumiki wprowadzone po 2010 roku są niebezpieczne dla życia zawodników. Czy znajdzie się ktoś, kto poza słowami będzie potrafił przedstawić na to odpowiednie dowody?

ZOBACZ WIDEO Grzegorz Zengota trafił w sedno? "Największym problemem żużla nie jest tytan i tłumiki"

Komentarze (9)
Na zawsze Start
12.06.2016
Zgłoś do moderacji
4
0
Odpowiedz
,,Po pierwsze spełnienie wymogu głośności, po drugie bezpieczeństwo zawodników" Panie Witkowski jesli to jest dla pana właściwa kolejność argumentacji to ja sie pytam kto pozwala panu poruszać Czytaj całość
avatar
motogonki
11.06.2016
Zgłoś do moderacji
6
0
Odpowiedz
Nie oszukujmy się bo Ci zawodnicy którzy mają obecnie dobre wyniki nic złego nie powiedzą na tłumiki.To samo tiunerzy.Kasa rządzi a nie zdrowie i bezpieczeństwo.Ciężko będzie udowodnić winę pos Czytaj całość
avatar
Różowa Góra
11.06.2016
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
Witkowski jest cieńki jak zapałka może jedynie sobie pogadać. W żużlu nigdy nie będzie jak kiedyś (czytaj najlepsze lata żużla, albo nawet niech będzie - przed rokiem 2010) niech wszyscy romant Czytaj całość
avatar
chaosik
11.06.2016
Zgłoś do moderacji
4
0
Odpowiedz
Witkowski jak zawsze swoje : bla bla bla nic nie wnoszące bla bla bla 
avatar
sympatyk żu-żla
11.06.2016
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Dyskutować p.Witkowski można zawsze.Jeżeli dyskusje są takie jakie są jałowe .Nie będzie brało się pod uwagę opinii zawodników tunerów nadal będziemy mieć to co mamy. 

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (873 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.