Wraz z agencją analityki sportowej Sport Analytics przygotowaliśmy badanie kibiców polskich klubów żużlowych ze wszystkich klas rozgrywkowych. Wszystko po to, aby poznać oczekiwania i motywację kibiców. Niedawno publikowaliśmy wyniki pierwszej części badania, z których wynikało, że to fani Nice 1.LŻ są najbardziej zaangażowani, a większość z nich przychodzi na stadion przynajmniej 30 minut przed meczem.
Dzisiaj natomiast przyjrzymy się ocenie poszczególnych elementów meczów żużlowych.
Atmosfera robi wrażenie
W badaniu najlepiej zostały ocenione ogólne wrażenia meczowe spotkań (4,56; w skali od 1 do 5), widoczność z trybun (4,52) oraz atmosfera (4,51). Pokazuje to, że kibice polskich klubów cenią sobie jakość produktu, jakim są mecze żużlowe. Po ocenach sympatyków żużla łatwo zauważyć, że PGE Ekstraliga oferuje lepsze widowisko niż ma to miejsce w Nice 1. Lidze Żużlowej oraz 2. Lidze Żużlowej. Jednakże w każdym z tych przypadków ogólne wrażenia meczowe są najlepiej oceniane.
Te wyniki jednak nikogo nie powinny dziwić, ponieważ od lat polskie rozgrywki przyciągają najlepszych zawodników na świecie. A o jakości naszych rodzimych lig niech najlepiej świadczy fakt, że w nadchodzącym sezonie w 2. Lidze Żużlowej będą jeździli tacy żużlowcy jak Greg Hancock, Tomasz Jędrzejak czy Sebastian Ułamek.
Organizacja do poprawki
Kibice, niezależnie od klasy rozgrywkowej, najgorzej wyrażali się w kwestiach organizacji spotkań. Przede wszystkim zwrócono uwagę na gastronomię. O ile jakość i wybór jedzenia oraz napojów oceniony został w przeciętny sposób (3,58). To już według opinii kibiców ceny posiłków są zdecydowanie za duże (2,83). Co ciekawe, najgorsze oceny wystawili sympatycy klubów jeżdżących w najwyższej klasie rozgrywkowej (2,77), a najlepsze kibice drużyn z Nice 1. Ligi Żużlowej (3,02).
Dużo negatywnych opinii zebrały również takie elementy jak toalety (3,27) oraz miejsca dla niepełnosprawnych (3,40). W obu przypadkach zdecydowanie najgorzej o tych aspektach wyrażali się fani klubów jeżdżących w najniższej klasie rozgrywkowej (kolejno 2,82 oraz 2,61).
Szczegółowe wyniki badania przeprowadzonego przez Sport Analytics poniżej (wyniki podane w skali od 1 do 5):
Poszczególny element meczu | PGE Ekstraliga | Nice 1. LŻ | 2. LŻ | Ogółem |
---|---|---|---|---|
Atmosfera | 4,60 | 4,61 | 3,98 | 4,51 |
Jakość i wybór jedzenia/napojów | 3,64 | 3,53 | 3,31 | 3,58 |
Ceny jedzenia/napojów | 2,77 | 3,02 | 2,87 | 2,83 |
Dostęp do jedzenia/napojów | 3,40 | 3,46 | 3,08 | 3,37 |
Czystość | 3,80 | 3,53 | 3,05 | 3,64 |
Widoczność toru z trybun | 4,67 | 4,51 | 3,84 | 4,52 |
Toalety | 3,43 | 3,02 | 2,82 | 3,27 |
Sektor rodzinny | 4,07 | 3,35 | 3,24 | 3,84 |
Miejsca dla niepełnosprawnych | 3,68 | 3,07 | 2,61 | 3,40 |
Ogólne wrażenia meczowe | 4,68 | 4,45 | 4,12 | 4,56 |
Metodologia
Zastosowano warstwowo-proporcjonalny dobór próby. Jednostką analizy w badaniu ilościowym byli kibice. Kwotami w przedmiotowym badaniu były płeć i wiek. Starannie dobrana próba losowa w połączeniu ze standaryzowanym kwestionariuszem ankiety umożliwiła trafne formułowanie wniosków o objętej badaniami zbiorowości. Dzięki założonej metodologii z 95 proc. pewnością osiągamy 3 proc. błędu statystycznego. Struktura populacji znana jest dzięki wcześniejszym badaniom firmy. Były one analizowane w trakcie uprzednich działań analityczno-statystycznych realizowanych przez Sport Analytics.
ZOBACZ WIDEO Z 1:5 na 4:2. W finałowym biegu na Motoarenie działo się!