Badania profilu kibiców oraz ich oczekiwań są dla Power Duck Iveston PSŻ Poznań standardem. Pierwsza edycja miała już miejsce po sezonie 2016, czyli w momencie kiedy to klub dopiero przymierzał się do organizowania imprez drugoligowych na poznańskim Golęcinie.
- Te cztery lata dały nam bardzo duży pogląd na to kim są nasi kibice oraz wskazują nam co musimy jeszcze poprawić przy organizacji imprez żużlowych, a w czym jesteśmy naprawdę dobrzy - mówi Arkadiusz Ładziński, Prezes Power Duck Iveston PSŻ-u Poznań. - Najlepszym przykładem niech będzie godzina rozgrywania spotkań. W 2017 roku niemal 13,5 proc. Kibiców narzekało na godziny rozgrywania spotkań. Postanowiliśmy zadziałać w tej sprawie i po sezonie 2019 ten odsetek wynosi już tylko 4,26 proc. Właśnie takie przykłady pokazują nam, że poznanie swoich kibiców jest niezwykle ważne. Przecież klub nie jest dla Zarządu klubu czy jego pracowników, ale przede wszystkim dla całej żużlowej społeczności ze stolicy Wielkopolski i okolic - dodaje Ładziński.
Zobacz także: Świetna impreza na Stadionie Olimpijskim
Kibic poznański to kibic rodzinny
Badania wykazały, że kibice PSŻ-u w większości już są bardzo doświadczeni w tej dyscyplinie sportu. Największy odsetek fanów interesuje się żużlem od 5 do 14 lat (40,43 proc.), natomiast na drugim miejscu plasują się ludzie z ponad 25-letnim doświadczeniem w speedwayu (23,23 proc.). Zaledwie 4,3 proc. interesuje się żużlem mniej niż rok, jednak ten wynik i tak jest lepszy niż miało to miejsce w latach ubiegłych.
ZOBACZ WIDEO Żużel. #MagazynBezHamulców. Prezes Włókniarza w ogniu pytań o Drabika, Cieślaka i Doyle’a
Od kiedy interesujesz się żużlem? | Odsetek odpowiedzi [w proc.] |
---|---|
Mniej niż rok | 4,3 |
od 1 do 4 lat | 12,9 |
od 5 do 14 lat | 40,43 |
od 15 do 24 lat | 18,28 |
Więcej niż 25 lat | 23,23 |
Nigdy nie byłem na meczu | 0,86 |
- Poznańskiego kibica żużla można określić jednym mianem - rodzinny. Aż niespełna 43 proc. badanych swoją przygodę z żużlem rozpoczęło za namową rodziny lub przyjaciół i to właśnie dzięki nim narodziła się w nich miłość do "czarnego sportu". Dodatkowo jeżeli spojrzymy na to z kim najczęściej nasi kibice przychodzą na stadion to regularnie spada odsetek fanów przychodzących w pojedynkę, a znacząco rośnie liczba sympatyków przychodzących czy to z dziećmi, czy to ze swoimi partnerami -charakteryzuje poznańskiego kibica Ładziński.
Z kim chodzisz na stadion? | 2019 [w proc.] | 2018 [w proc.] | 2017 [w proc.] | 2016 [w proc.] |
---|---|---|---|---|
Ze znajomymi | 43,93 | 40,57 | 44,84 | 44,25 |
Z rodziną | 32,71 | 39,15 | 32,14 | 41 |
Z partnerem/mężem/żoną | 42,99 | 23,58 | 29,76 | 28,42 |
W pojedynkę | 14,02 | 16,98 | 19,84 | 16,49 |
Ze swoimi dziećmi | 15,89 | 9,43 | 19,44 | 17,57 |
Z dziećmi znajomych i rodziny | 5,61 | 5,66 | 4,37 | 4,12 |
Ze współpracownikami / partnerami biznesowymi | 4,67 | 1,89 | 4,37 | 2,82 |
Tak jak wspomniał Prezes PSŻ-u aż 43 proc. kibiców swój debiut na meczu żużlowych zawdzięcza rodzinie lub znajomym. Jednak warto zobaczyć, że ankietowani niemal w 25 proc. zaznaczali opcję, że pojawili się na stadionie dzięki długotrwałemu wpływowi rodziców. Natomiast co ciekawe ponad 20,5 proc. wybrało się na zawody, aby zobaczyć w akcji konkretnego żużlowca.
Kto lub co zachęciło Cię do przyjścia po raz pierwszy na stadion? | Odsetek badanych [w proc.] |
---|---|
Rodzina / przyjaciele zachęcili mnie do przyjścia | 42,86 |
Wpływ rodziców | 24,46 |
Chęć zobaczenia konkretnego żużlowca | 20,56 |
Styl jazdy drużyny | 14,29 |
Oglądałem drużynę w TV | 11,69 |
Więcej czasu wolnego | 9,52 |
Dobra infrastruktura stadionu | 9,31 |
Skuteczne działania marketingowe
Przyglądając się wynikom badania kibiców można zauważyć, że akcje marketingowe, w które angażował się klub były efektywne. Na popularny Golaj przychodzi coraz więcej rodzin oraz coraz więcej dzieci, więc taktyka oparta na wychowaniu sobie kibiców przyniosła spodziewane efekty.
- Szczerze mówiąc to jeszcze przed poznaniem wyników tegorocznych badań byliśmy zadowoleni z naszych działań. Stąd też jeszcze przed ich ogłoszeniem planowaliśmy kolejne akcje marketingowe, które mogą pomóc nam dotrzeć do rodzin z Poznania i okolic - mówi Ładziński. - Na pewno będziemy kontynuowali zeszłoroczną akcję z kolorowankami. Tym razem jednak będziemy chcieli ulepszyć sposób kolportażu w taki sposób, aby materiały dotarły niemal do każdego przedszkolaka w mieście. Dodatkowo oprócz rozrywki będziemy chcieli dzieciom zapewnić dawkę edukacji, dlatego nasze kolorowanki m.in. będą poruszały tematykę bezpieczeństwa na drogach - dodaje Ładziński.
Badanie kibiców pozwala nie tylko skutecznie dobrać strategię komunikacyjno-marketingową klubu, ale również pozwala poprawić sam zarobek z dnia meczowego. Dlatego PSŻ zapytał swoich kibiców również o to jak wygląda ich droga na stadion czy na ile przed meczem pojawiają się na Golaju.
Zdecydowana większość badanych powiedziała, że idzie bezpośredni na stadion (74,77 proc). Natomiast widoczny jest pozytywny trend jedzenie poza domem, ponieważ w stosunku rok do roku coraz więcej osób decyduje się na jedzenie posiłku poza stadionem lub w jego obrębie.
Co robisz przed przyjściem na stadion? | 2019 [w proc.] | 2018 [w proc.] | 2017 [w proc.] | 2016 [w proc.] |
---|---|---|---|---|
Idę prosto na stadion | 74,77 | 75,00 | 78,17 | 77,87 |
Idę do baru / restauracji mieszczących się przy/na stadionie | 12,15 | 9,43 | 11,11 | 7,38 |
Jem posiłek poza terenem stadionu | 13,08 | 6,60 | 10,32 | 10,63 |
Idę do znajomych/rodziny | 6,54 | 4,25 | 6,75 | 7,59 |
Jem posiłek na stadionie | 11,21 | 8,49 | 5,56 | 11,06 |
Idę do pubu | 4,67 | 4,25 | 3,17 | 3,90 |
Idę do kawiarni | 0,93 | 0,00 | 0,79 | 1,52 |
Natomiast niezwykle rozkładają się odpowiedzi dotyczące tego na ile przed rozpoczęciem meczu kibice pojawiają się na stadionie. Wyniki rozłożyły się bardzo równo, jednak właśnie ich analiza pozwoli organizatorom odpowiednio rozłożyć siły czy to przy wejściach na stadiom, czy przy organizacji wydarzeń towarzyszących spotkaniom ligowym, m.in. strefa dziecka.
Na ile przed meczem przychodzisz na stadion? | 2019 [w proc.] | 2018 [w proc.] | 2017 [w proc.] | 2016 [w proc.] |
---|---|---|---|---|
Tuż przed prezentacją | 14,02 | 12,26 | 11,90 | 11,93 |
Około 10 minut przed prezentacją | 17,76 | 18,87 | 11,11 | 15,40 |
Około 20 minut przed prezentacją | 16,82 | 18,40 | 22,62 | 20,39 |
Około 30 minut przed prezentacją | 17,76 | 20,75 | 25,40 | 26,03 |
Około 45 minut przed prezentacją | 11,21 | 8,49 | 13,10 | 10,20 |
Około godziny przed prezentacją | 17,76 | 12,74 | 10,71 | 11,50 |
Około 2 godzin przed prezentacją | 2,80 | 1,89 | 2,38 | 2,17 |
Wcześniej niż 2 godziny przed prezentacją | 1,87 | 6,60 | 2,78 | 2,39 |
Zobacz także: PGG ROW skazany na miejskie pieniądze
Aktywni kibice
Badanie dla PSŻ-u przeprowadzała firma Sport Analytics, która jest znana ze współpracy z tak znanymi klubami piłkarskimi jak Lech Poznań czy Śląsk Wrocław. Firma postanowiła również zapytań kibiców w pytaniach otwartych o to w jakich dodatkowych wydarzeniach organizowanych przez PSŻ chcieliby uczestniczyć.
- Duża grupa osób odpowiadających na pytanie, miała trudność w wskazaniu konkretnego pomysłu. W wskazanych odpowiedziach odnieśli się do potrzeby częstszych kontaktów z drużyną. Można wnioskować, że dużym zainteresowaniem cieszyłyby się prezentacje drużyny oraz spotkania z zawodnikami i trenerami drużyny. W odpowiedziach często pojawiają się także pomysły dotyczące organizowania aktywności dla rodzin, spotkania z dziećmi (np. żużlowy dzień dziecka) czy podejmowania akcji charytatywnych. Byłyby to działania przyczyniające się do rozwoju wizerunku oraz pozyskiwania nowych kibiców - mówi Paweł Chmielowski, właściciel Sport Analytics.
Opublikowane przez nas dane stanowią zaledwie część raportu, który klub sporządził na podstawie przeprowadzonych badań. Reszta wyników będzie dokładanie analizowana, a następnie klub będzie podejmował kroki mające na celu spełnienie oczekiwań kibiców. W kolejnych materiałach będziemy informować o działaniach podjętych na podstawie otrzymanych danych.