WP SportoweFakty.wp.pl – wiadomości sportowe, relacje live, wyniki meczów

Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

F1: Williams tłumaczy problemy Roberta Kubicy oponami. Polak musi zrozumieć ich zachowanie

- Podejrzewam, że różnica między Russellem a Kubicą to kwestia znajomości opon - twierdzi Dave Robson z Williamsa. Młody kierowca ma znacznie większe doświadczenie z ogumieniem Pirelli. Może to sprawić, że powiększy swoją przewagę nad Kubicą.
Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Robert Kubica

Williams udał się na wakacje po wyścigu o Grand Prix Węgier, w którym obaj kierowcy zaprezentowali kompletnie różną formę. George Russell w kwalifikacjach był lepszy od Roberta Kubicy o 1,293 s. Tak spory dystans dzielił Brytyjczyka i Polaka w tym sezonie wcześniej tylko raz - w Australii.

Tyle że na początku sezonu Williams miał problemy z brakiem części zapasowych, więc Kubica startował przez cały weekend z uszkodzoną podłogą. Do tego podczas ostatniego okrążenia kwalifikacyjnego uszkodził oponę, przez co nie dojechał do mety i nie poprawił czasu. Na Węgrzech sytuacja wyglądała zupełnie inaczej.

Czytaj także: Świetlana przyszłość Russella w F1

- Podejrzewam, że różnica między Russellem a Kubicą to kwestia znajomości opon. Kiedy różnice są tak duże, a samochody są identyczne, to wszystko sprowadza się do ogumienia - powiedział Dave Robson, którego cytuje portal RaceFans.net.

ZOBACZ WIDEO: Dziennikarz WP SportoweFakty wziął udział w Tour de Pologne amatorów. "Fajne podjazdy"

Starszy inżynier wyścigowy Williamsa pominął drobny fakt. Samochody Russella i Kubicy na Węgrzech nie były identyczne. Brytyjczyk otrzymał pełen pakiet poprawek, a Polak - nie. Pisał o tym nawet Mark Hughes, jeden z bardziej cenionych dziennikarzy w padoku F1 (czytaj więcej o tym TUTAJ).

Nawet jeśli Russell korzystał na Hungaroringu z nowszych części, to jego przewaga nad Kubicą nie powinna być tak duża. To z powrotem sprowadza nas do kwestii opon. Williams zapewnia, że nie pozostawi 34-latka samego z problemem i zrobi wszystko, aby pomóc Kubicy w lepszym zrozumieniu ogumienia w dalszej fazie sezonu.

- Gramy na dwa samochody. Musimy zrozumieć problem Roberta i zastanowić się czy jesteśmy w stanie poprawić się w ciągu kilku tygodni - dodał Robson.

Skąd przewaga Russella w tym aspekcie? Brytyjczyk poznał opony Pirelli przy okazji startów w GP3 i F2, wręcz wychował się na ogumieniu włoskiego producenta i nie ma porównań z innymi produktami. Tego samego nie można powiedzieć o Kubicy. Gdy Polak startował w F1 w pierwszym okresie, korzystał z zupełnie innych opon Bridgestone.

Na dodatek Russell miał okazję testować kilkukrotnie samochody Mercedesa i Force India. Zwłaszcza te pierwsze są dość dobrze zgrane z oponami, bo w końcu mowa o maszynach mistrzowskich. Przy okazji testów Russell miał też okazję rozmawiać z inżynierami Mercedesa, którzy z pewnością pomogli mu w rozgryzieniu "czarnego złota", jak określa się opony w F1.

Za to Kubica do tej pory stykał się z oponami Pirelli incydentalnie. Przy okazji testów F1 w roku 2017, a następnie podczas kilku jazd próbnych i trzech treningów w sezonie 2018. Paradoksalnie, przejechał zatem mniej kilometrów niż Russell.

- Kierowca to najważniejszy czujnik, jaki mamy umieszczony w samochodzie. Trzeba zapomnieć o elektronice i tym wszystkim wokół. To kierowca ma największe znaczenie i wpływa na zachowanie samochodu. Może Robert musi zrozumieć opony nieco bardziej, może musi nauczyć się jak je wykorzystać w sposób bardziej odpowiedni - stwierdził Robson.

Czytaj także: Nieudane zakończenie sezonu Rdest w W Series

Robson sam pracuje w F1 od lat i nie ukrywa, że opony mocno się zmieniły. - Na pewno są inne od tych, jakie pamiętam z czasów Bridgestone czy Michelina. Nie są gorsze. Są po prostu inne. Musisz traktować je w zupełnie inny sposób, a ich zrozumienie nie jest łatwe - wyjaśnił.

Złą wiadomością dla Kubicy jest to, że po Grand Prix Węgier Russell swój świetny występ tłumaczył tym, że w końcu zrozumiał jak ustawić samochód Williamsa pod odpowiednią pracę opon, stąd tak nagła poprawa jego tempa.

Jeśli okaże się to prawdą, Brytyjczyk będzie powiększać przewagę nad Polakiem w kolejnych rundach Grand Prix. Nikt w ekipie nie zmusi go bowiem do podzielenia się informacjami na ten temat z zespołowym kolegą. To praca, którą każdy musi wykonać samodzielnie. 

Czy Williams faworyzuje George'a Russella?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Sporty Motorowe na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty

Komentarze (17):

[ Anuluj ] Odpowiadasz na komentarz:

Dowiedz się jak umieszczać linki od tagów, pogrubiać tekst, itp.
  • A my swoje 0
    Nie tylko Russela, ale nawet siebie samego. Cud!
    wisus54 Wyczucie przyczepności opon do nawierzchni najlepiej widać w przypadku deszczowych wyścigów drodzy inżynierowie Williamsa a tu Kubica pobił na głowę nie tylko Russella.
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • wisus54 1
    Wyczucie przyczepności opon do nawierzchni najlepiej widać w przypadku deszczowych wyścigów drodzy inżynierowie Williamsa a tu Kubica pobił na głowę nie tylko Russella.
    [ 1 komentarz w tej dyskusji ] Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • wisus54 1
    Ekipa Williamsa nie pamięta o zmianie ogumienia o której musi przypominać jej Kubica to pewnie dlatego że nie rozumie się z ogumieniem? To że zamiast Kubicy zmieniano ogumienie Russellowi to też wynika z niezrozumienia ogumienia przez Kubicę. Czego jeszcze ten Kubica nie rozumie a świetnie rozgryźli to inżynierowie Williamsa?
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
Pokaż więcej komentarzy (14)
Pokaż więcej komentarzy (17)
Pokaż więcej komentarzy (17)
Pokaż więcej komentarzy (17)
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×