Łukasz Kuczera: Formuła 1 a rasizm. Lewis Hamilton przeciwko wszystkim. Dość gadania, więcej roboty [KOMENTARZ]

Materiały prasowe / Mercedes / Na zdjęciu: protest przed wyścigiem F1
Materiały prasowe / Mercedes / Na zdjęciu: protest przed wyścigiem F1

Formuła 1 ma za sobą dwa wyścigi, a zamiast o sukcesie organizacyjnym w dobie koronawirusa więcej mówi się o walce z rasizmem. Lewis Hamilton rzuca oskarżeniami, wytyka palcem konkretne firmy, które jego zdaniem robią zbyt mało w tym temacie.

Formuła 1 zorganizowała już dwa wyścigi w dobie koronawirusa - GP Austrii i GP Styrii. Organizatorzy przeprowadzili kilka tysięcy testów na obecność COVID-19. Wszystkie dały wynik negatywny. To olbrzymi sukces, bo przecież przez padok F1 przewija się w ciągu weekendu ponad 2 tys. osób. Przylatują osoby z różnych krajów, korzystające z wielu lotnisk, a mimo to udało się uniknąć zakażeń. Ale zamiast dyskutować o tym, sporo mówi się o walce z rasizmem.

Głównym sprawcą tej dyskusji i działań jest Lewis Hamilton, który po zabójstwie George'a Floyda w USA i powstaniu ruchu Black Lives Matter wziął sobie za cel promowanie różnorodności i tolerancji.

Gdyby nie on, F1 zapewne nie ogłosiłaby kampanii #WeRaceAsOne, która ma promować różnorodność i otworzyć królową motorsportu na środowiska, które do tej pory mogły o niej tylko pomarzyć. Sam Hamilton zapowiedział stworzenie organizacji, która ma pomagać osobom wykluczonym - chociażby czarnoskórym. Brytyjczyk bowiem grzmi: "Ten sport jest zdominowany przez biel".

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: nie tylko świetnie skacze o tyczce. Akrobatyczne umiejętności Piotra Liska

Hamilton idzie o krok dalej i wytyka palcem tych, którzy jego zdaniem robią za mało w kwestii walki z rasizmem. Ostatnio dostało się Ferrari. Aktualny mistrz świata stwierdził, że Włosi nic nie robią, by przeciwstawić się rasizmowi. Pod presją czują się też kierowcy, którzy nie zamierzają klęczeć na polach startowych - na znak protestu przeciwko rasizmowi. Alfa Romeo musiała wydać specjalne oświadczenie po tym, jak Kimi Raikkonen i Antonio Giovinazzi "tylko" ubrali koszulki z napisem "End Racism". Tłumaczyć z tego samego powodu musiał się też  Daniił Kwiat.

To, o co walczy Hamilton jest, piekielnie ważne, jednak nie powinno przeradzać się w farsę. Brytyjczyk obecny jest w F1 od roku 2007. Potrzebował ponad dekady, aby zorientować się, że w padoku brakuje czarnoskórych? Co robił wcześniej?

Nie wiem, czy to nie jest bardziej kwestia autopromocji, włączenia się w popularny nurt? Podobnie było z pomocą dla kartingowców z mniej zamożnych rodzin. Hamilton już kilkukrotnie pisał na Instagramie, że trzeba im pomóc, aż w końcu nadział się na kontrę ze strony Olivera Rowlanda. Były kierowca testowy Williamsa przyznał wprost - dość gadania, więcej roboty.

Rowland stwierdził, że wystarczyłoby, żeby Hamilton wspomniał o kilku dzieciakach w potrzebie, a najpewniej znaleźliby się sponsorzy, którzy uratowaliby ich kariery. Mistrz świata F1 nie musiałby nawet sięgać do własnej kieszeni.

Hamilton przecież musi znać realia. Wie to, bo sam pochodzi z niezbyt majętnej rodziny, ale jako dziecko został wypatrzony przez McLarena. Brytyjska firma wspierała go finansowo już w kartingu, zapewniała mu solidny program szkoleń. Wie, że np. taka Polska ma tylko Roberta Kubicę, bo nie ma infrastruktury torowej, a sukces krakowianina wynika z decyzji jego ojca o zaciągnięciu pożyczek na rzecz rozwoju kariery syna. Takich przypadków w F1 jest więcej.

Dlatego niech Hamilton nie będzie zaskoczony, że część kibiców i dziennikarzy jego nawoływania o klęczenie na polach startowych odbiera jak pusty gest. Wystarczy popatrzeć na innych sportowców. Megagwiazda tenisa Roger Federer ufundował posiłki dla 64 tys. dzieci i rodzin w Afryce. Wcześniej wydał 13,5 mln dolarów na otwarcie 81 szkół na tym kontynencie.

Hamilton zarabia rocznie w Mercedesie ok. 40-45 mln dolarów. Dlatego dość gadania, więcej roboty.

Łukasz Kuczera

Czytaj także:
Alfa Romeo zmierza w dobrym kierunku
Koronawirus pojawi się w padoku F1 wcześniej czy później

Komentarze (15)
avatar
Mackenzie Smith-Russell
6.08.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Samymi protestami i krzykami Black Lives Matter rasizmu nie zlikwidujemy ! 
avatar
olo1
16.07.2020
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Widziałem i czytałem jego wypowiedzi......żenada. Bardziej chce zapewnić przywileje ludziom o innym kolorze skóry niż biały, a nie, aby zrównać wszystkim prawa. Firmy należą do prywatnych właśc Czytaj całość
avatar
Ryszard Bilski
16.07.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Przebywając w USa, GB i w afryce, mogę powiedzieć, że czarnoskórzy są wiekszymi rasistami od "białasów" ( tak nas nazywają.) 
avatar
Piotrek Piotrowicz
16.07.2020
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Dla mnie to co robi Hamilton jest nawoływaniem do braku tolerancji wobec białych. Czyli jest on rasistą. 
avatar
Staniq
16.07.2020
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
Pustak. Poza gestami nie robi nic więcej. Mając takie pieniądze, mógłby sponsorować choćby jednego dzieciaka z kartingów i tym samym dać przykład godny naśladowania. Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.