F1. Czy sir Jim Ratcliffe kupi zespół Mercedesa? Kolejny miliarder na horyzoncie

Materiały prasowe / Mercedes / Na zdjęciu: Toto Wolff (po lewej) i sir Jim Ratcliffe
Materiały prasowe / Mercedes / Na zdjęciu: Toto Wolff (po lewej) i sir Jim Ratcliffe

F1 stała się klubem miliarderów. Dietrich Mateschitz z Red Bulla ma dwie ekipy, Lawrence Stroll nabył Aston Martina, a milioner Gene Haas przy nich jest biedakiem. Czy do tego grona wkrótce dołączy sir Jim Ratcliffe z majątkiem wartym 21 mld funtów?

W tym artykule dowiesz się o:

- Ineos kupi zespół Mercedesa za 700 mln funtów - ogłosił w ubiegły weekend Eddie Jordan, który sam przed laty posiadał ekipę Formuły 1 i nadal ma świetne kontakty w tym świecie. Toto Wolff szybko zdementował te plotki, ale trudno odmówić Jordanowi wiarygodności.

To on przed laty informował jako pierwszy, że Lewis Hamilton przejdzie z McLaren do Mercedesa, a wielu wyśmiewało jego informację, bo przecież w tamtym okresie stajnia z Woking znajdowała się w lepszym położeniu niż jej konkurencja z Brackley.

Ineos to sir Jim Ratcliffe

Plotki dotyczące Mercedesa mogą być prawdziwe, bo grupa Daimler od dawna szuka oszczędności. Warto przy tym zauważyć, że na trend pojawiający się w F1. Coraz częściej zespoły należą do miliarderów, a nie producentów samochodowych. Są ukoronowaniem ich działalności biznesowej, dodają splendoru, pozwalają promować swoje firmy. Red Bull Racing i Dietrich Mateschitz zbili kokosy na obecności w wyścigach, tak jak Gene Haas i rozreklamował swoje obrabiarki automatyczne poprzez ekipę Haasa.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: Lewis Hamilton zaskoczył sprzątaczkę. Tego się nie spodziewała

Czy Ineos może zatem przejąć Mercedesa? Odpowiedź brzmi tak. Za gigantem chemicznym z Wielkiej Brytanii stoi 67-letni sir Jim Ratcliffe. Uzyskał on dyplom z inżynierii chemicznej na uniwersytecie w Birmingham, po czym odniósł sukces w biznesie. Ineos założył w roku 1998, systematycznie poszerzając swoje wpływy i przejmując m.in. część spółek należących wcześniej do BP.

Ratcliffe posiada 60 proc. Ineosa. Pełni funkcję dyrektora generalnego i prezesa firmy, która na całym świecie zatrudnia ok. 22 tys. osób. W roku 2017 zainwestował 1 mld funtów tylko po to, by stworzyć w firmie dział motoryzacyjny odpowiedzialny za stworzenie i wprowadzenie na rynek terenówki 4WD Grenadier, który oparty jest na Land Roverze Defender. Do Ratcliffe'a należy też marka odzieżowa Belstaff.

Jego osiągnięcia doceniła królowa Elżbieta, która w roku 2018 nadała mu tytuł szlachecki "za inwestycje i zasługi dla biznesu". Kilka tygodni wcześniej "Sunday Times" uznał go najbogatszym Brytyjczykiem z majątkiem szacowanym na 21 mld funtów.

Ratcliffe pasjonatem sportu

Ineos został sponsorem Mercedesa na początku 2020 roku. Umowa opiewa aż na 100 mln funtów. Sam Ratcliffe od dawna inwestuje w sport. Przed dwoma laty założył Ineos Team UK z myślą o wygraniu prestiżowych regat America's Cup. Kilka miesięcy później Ineos został sponsorem tytularnym ekipy kolarskiej, która pod nazwą Team Sky zdominowała Tour de France.

Mając majątek wart 21 mld funtów łatwo też inwestować w piłkę nożną. Ratcliffe inwestuje w kluby piłkarskie z Lozanny i Nicei. Na pewnym etapie był też wymieniany jako kandydat do przejęcia Chelsea.

Do Mercedesa i F1 trafił przypadkiem. Podczas jednego z Grand Prix Ratcliffe był gościem, zaprosił go inny sponsor. Wtedy Brytyjczyk wpadł na Toto Wolffa i okazało się, że obaj panowie mają ze sobą dużo wspólnego. Tak narodził się pomysł współpracy Ineosa z ekipą z Brackley.

Ineos i Mercedes połączyły siły. Niemcy, szykując się do planowanego limitu budżetowego, swój departament badawczy przekwalifikowali do pracy nad projektami żeglarskimi i rowerowymi. W ten sposób Mercedes nie musiał zwalniać personelu, a Ratcliffe zyskał do równie ważnych programów wsparcie z F1.

Przejęcie Mercedesa wpisuje się w strategię Ratcliffe'a

Przeanalizowanie historii biznesowej miliardera z Wielkiej Brytanii pozwala stwierdzić, że często decyduje się on na zakup firm już ukształtowanych i odnoszących sukcesy. Mercedes bez wątpienia taką jest - świadczyć może o tym wygranie od 2014 roku wszystkich tytułów mistrzowskich w F1.

Jako że Ratcliffe wszedł już w biznes motoryzacyjny poprzez produkcję terenówki Grenadier, partnerstwo z Mercedesem może być logicznym krokiem naprzód. Oba podmioty będą mogły wykorzystać efekt synergii. Co więcej, Ineos przejął fabrykę Smarta we francuskim Hambach, by produkować tam Grenadiery. Nie trzeba dodawać, że wcześniej należała ona do Daimlera, czyli właściciela Mercedesa.

Przejęcie zespołu Mercedesa może być jednak skomplikowane ze względu na rozproszenie akcji - Niemcy mają 60 proc. papierów, 30 proc. posiada Toto Wolff, a 10 proc. należało do nieżyjącego już Nikiego Laudy i obecnie rodzina Austriaka czeka na ich sprzedaż.

Mercedes może się zdecydować na sprzedaż zespołu z kilku powodów - jego dominacja w końcu kiedyś dobiegnie końca. Kto wie, czy nie w roku 2022 przy okazji zmian regulaminowych w F1. Dlatego to najlepszy moment na spieniężenie sukcesu. Zwłaszcza że z czasem efekt marketingowy związany z obecnością w F1 czy innej dyscyplinie motorsportu maleje. Wielcy producenci przychodzili i odchodzili. Tak naprawdę tylko Ferrari od 70 lat nieustannie trwa w tym środowisku.

Równocześnie Niemcy mają podpisane wieloletnie umowy na dostawę silników dla Aston Martina (obecny Racing Point), McLarena i Williamsa. Zarabiają na nich dziesiątki milionów dolarów rocznie. Ktoś w siedzibie w Stuttgarcie może uznać, że to wystarczy. Zwłaszcza po latach ogromnych inwestycji w F1.

Czytaj także:
Lewis Hamilton nadal bez kontraktu
Max Verstappen może odejść z Red Bulla

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.