Łukasz Kuczera: Kubica i Lewandowski. Dwaj giganci urodzeni w złym kraju [OPINIA]

Materiały prasowe / Alfa Romeo Racing ORLEN / Na zdjęciu: Robert Kubica
Materiały prasowe / Alfa Romeo Racing ORLEN / Na zdjęciu: Robert Kubica

"Nie urodził się w odpowiednim kraju" - te słowa wypowiedziano w kontekście Roberta Lewandowskiego, ale pasują też do Roberta Kubicy. Polak nie ma szans na powrót do F1 w sezonie 2022. Gdyby był Amerykaninem, Chińczykiem albo Włochem byłoby inaczej.

"Gigant, który nie urodził się w odpowiednim kraju" - tak Raymond Domenech skomentował sytuację Roberta Lewandowskiego, który mimo kolejnych sukcesów z Bayernem Monachium, nie ma większych szans na "Złotą Piłkę". Pochodzi bowiem z nieatrakcyjnej piłkarsko Polski, która na arenie międzynarodowej znaczy niewiele, by nie powiedzieć nic. Lewandowski może zapomnieć o wygraniu Euro czy mundialu.

Te słowa pasują jednak też do innego "giganta" i imiennika Lewandowskiego - Roberta Kubicy. Pod koniec października mamy bowiem dość jasny obraz sytuacji i chociaż oficjalnie nie zostało to ogłoszone, to krakowianin nie powróci do Formuły 1 w sezonie 2022. Po części z powodu swojej narodowości.

Paradoks polega na tym, że wcale nie chodzi o umiejętności jeździeckie, bo te Kubicy są na podobnym albo wyższym poziomie niż jego rywali do miejsca w Alfie Romeo. Inni konkurenci punktują za to w kategorii "narodowość". Wystarczy prześledzić kilka faktów.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: Włoska piękność podbija internet

Antonio Giovinazzi trafił do F1, bo jest podopiecznym akademii Ferrari, a przede wszystkim Włochem. Alfa Romeo uznała, że kierowca z półwyspu Apenińskiego jest niezbędny do promowania jej samochodów i przyczyni się do wzrostu sprzedaży we włoskich salonach. Tym bardziej że Włosi kochają Ferrari i F1, a przez lata nie mieli swojego reprezentanta w stawce. Ot, taki paradoks.

Guanyu Zhou to kierowca z Chin. Państwa, którego populacja przekracza 1,4 mld osób i nie miało dotąd swojego reprezentanta w Formule 1. To ogromny rynek zbytu - dla Alfy Romeo, jak i samej królowej motorsportu. Tajemnicą poliszynela jest to, że szefowie F1 mają naciskać na to, by w stawce pojawił się kierowca z Państwa Środka. Współgra to z ich planami, by do kalendarza, obok rundy rozgrywanej w Szanghaju, dodać wyścig na ulicach Pekinu.

Colton Herta, o którym ostatnio rozpisywały się media w związku z możliwym przejęciem Alfy Romeo przez Michaela Andrettiego, nie ma nawet superlicencji niezbędnej do jazdy w F1. Mógłby ją jednak otrzymać od FIA w drodze wyjątku, bo Formuła 1 potrzebuje... Amerykanina!

Ostatnie działania F1 w USA przyczyniły się do istnego boomu na ten sport na kontynencie północnoamerykańskim, czego najlepszym dowodem jest ponad 120 tys. osób na torze każdego dnia podczas rundy w teksańskim Austin. W przyszłym roku do kalendarza dojdzie GP Miami, a już teraz trwają rozmowy ws. GP Las Vegas. Gdyby Amerykanie mieli dodatkowo swojego kierowcę w stawce, zainteresowanie wzrosłoby kilkukrotnie.

Gdyby zorganizować testy wszystkich zainteresowanych jazdą w Alfie Romeo, Kubica mógłby w nich wykręcić najlepszy czas. Przemawia za nim doświadczenie i znajomość bolidu, więc nie byłoby to nawet większym zaskoczeniem, bo Zhou czy Herta praktycznie nie posiadają obycia z bolidem F1.

Jednak Kubica pochodzi z niespełna 40-milionowego kraju, który nie posiada historii w F1 i tradycji motorsportowej. Ba, nie posiada nawet żadnego szanowanego producenta samochodów, bo chociaż mamy w Polsce kilka fabryk, to są to zakłady należące do zagranicznych firm. To wszystko sprawia, że Kubica jest nieatrakcyjny z punktu widzenia szefów dyscypliny. Przeciwko niemu gra też wiek, bo zbliża się przecież do 37. urodzin. Odnoszę jednak wrażenie, że gdyby był Amerykaninem, Chińczykiem albo Włochem, to nawet jego metryka nie stanowiłaby problemu.

Zwłaszcza w przypadku tej pierwszej narodowości, bo Amerykanie wiedzieliby, jak wykorzystać potencjał jego historii i zrobiliby z niego bohatera. Tymczasem Netflix, tworząc serię "Drive to survive", pominął nawet wątek fatalnego wypadku i powrotu krakowianina do F1, choć początkowo poświęcony miał mu być cały odcinek. Gdyby pochodził z USA, byłoby inaczej.

"Gdyby" - to określenie często pojawiające się w kontekście kariery Kubicy. Za często. Tego jednak już nie zmienimy. Pozostaje mieć nadzieję, że nowy rozdział w jego życiu o nazwie "wyścigi długodystansowe", zrekompensuje mu to wszystko.

Łukasz Kuczera

Czytaj także:
Mercedes już nie jest nieomylny. Kolejny błąd Niemców
Tanio już było. Zespoły F1 na sprzedaż za 1 mld dolarów?

Komentarze (15)
avatar
Norat
28.10.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Wygrał 1 wyścig w F1 dzięki wielkiemu fartowi.Gigant,że ho ho.... 
avatar
Kiemen
27.10.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Nooo i mamy...Kuczerę na niezłym "gigancie" :))) Żeby wybazgrać cokolwiek o Kubicy redaktorek znalazł Lewandowskiego! W końcu to też Robert ;)) 
avatar
PalinTM
27.10.2021
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Macie coś takiego, że jak oglądacie np. taki mam talent i wychodzi taki gość który myśli że ma talent a atak naprawde robi z siebie głupka i wy przed telewizorem odczuwacie taki troche wstyd. M Czytaj całość
avatar
Adam Piotr
27.10.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Generalnie zeby dostać sie do F1 i tak kazdy musi przynieśc miliony. NIe ważne czy byłby Amerykaninem. Bliżej mu do Włoch. Natomiast Lewy nie rozumiem z tym EURo wygraniem to inne drużyny tez m Czytaj całość
avatar
Nautilus
27.10.2021
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
Czy Robert Lewandowski gra w Bayernie dzięki wsparciu największych polskich firm paliwowych? To zasługa talentu. Przypomnę tylko, że Lewandowski jest drugim Polakiem grającym dla Bayernu - pie Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.