Łukasz Kuczera: Kubica i Lewandowski. Dwaj giganci urodzeni w złym kraju [OPINIA]

Materiały prasowe / Alfa Romeo Racing ORLEN / Na zdjęciu: Robert Kubica
Materiały prasowe / Alfa Romeo Racing ORLEN / Na zdjęciu: Robert Kubica

"Nie urodził się w odpowiednim kraju" - te słowa wypowiedziano w kontekście Roberta Lewandowskiego, ale pasują też do Roberta Kubicy. Polak nie ma szans na powrót do F1 w sezonie 2022. Gdyby był Amerykaninem, Chińczykiem albo Włochem byłoby inaczej.

"Gigant, który nie urodził się w odpowiednim kraju" - tak Raymond Domenech skomentował sytuację Roberta Lewandowskiego, który mimo kolejnych sukcesów z Bayernem Monachium, nie ma większych szans na "Złotą Piłkę". Pochodzi bowiem z nieatrakcyjnej piłkarsko Polski, która na arenie międzynarodowej znaczy niewiele, by nie powiedzieć nic. Lewandowski może zapomnieć o wygraniu Euro czy mundialu.

Te słowa pasują jednak też do innego "giganta" i imiennika Lewandowskiego - Roberta Kubicy. Pod koniec października mamy bowiem dość jasny obraz sytuacji i chociaż oficjalnie nie zostało to ogłoszone, to krakowianin nie powróci do Formuły 1 w sezonie 2022. Po części z powodu swojej narodowości.

Paradoks polega na tym, że wcale nie chodzi o umiejętności jeździeckie, bo te Kubicy są na podobnym albo wyższym poziomie niż jego rywali do miejsca w Alfie Romeo. Inni konkurenci punktują za to w kategorii "narodowość". Wystarczy prześledzić kilka faktów.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: Włoska piękność podbija internet

Antonio Giovinazzi trafił do F1, bo jest podopiecznym akademii Ferrari, a przede wszystkim Włochem. Alfa Romeo uznała, że kierowca z półwyspu Apenińskiego jest niezbędny do promowania jej samochodów i przyczyni się do wzrostu sprzedaży we włoskich salonach. Tym bardziej że Włosi kochają Ferrari i F1, a przez lata nie mieli swojego reprezentanta w stawce. Ot, taki paradoks.

Guanyu Zhou to kierowca z Chin. Państwa, którego populacja przekracza 1,4 mld osób i nie miało dotąd swojego reprezentanta w Formule 1. To ogromny rynek zbytu - dla Alfy Romeo, jak i samej królowej motorsportu. Tajemnicą poliszynela jest to, że szefowie F1 mają naciskać na to, by w stawce pojawił się kierowca z Państwa Środka. Współgra to z ich planami, by do kalendarza, obok rundy rozgrywanej w Szanghaju, dodać wyścig na ulicach Pekinu.

Colton Herta, o którym ostatnio rozpisywały się media w związku z możliwym przejęciem Alfy Romeo przez Michaela Andrettiego, nie ma nawet superlicencji niezbędnej do jazdy w F1. Mógłby ją jednak otrzymać od FIA w drodze wyjątku, bo Formuła 1 potrzebuje... Amerykanina!

Ostatnie działania F1 w USA przyczyniły się do istnego boomu na ten sport na kontynencie północnoamerykańskim, czego najlepszym dowodem jest ponad 120 tys. osób na torze każdego dnia podczas rundy w teksańskim Austin. W przyszłym roku do kalendarza dojdzie GP Miami, a już teraz trwają rozmowy ws. GP Las Vegas. Gdyby Amerykanie mieli dodatkowo swojego kierowcę w stawce, zainteresowanie wzrosłoby kilkukrotnie.

Gdyby zorganizować testy wszystkich zainteresowanych jazdą w Alfie Romeo, Kubica mógłby w nich wykręcić najlepszy czas. Przemawia za nim doświadczenie i znajomość bolidu, więc nie byłoby to nawet większym zaskoczeniem, bo Zhou czy Herta praktycznie nie posiadają obycia z bolidem F1.

Jednak Kubica pochodzi z niespełna 40-milionowego kraju, który nie posiada historii w F1 i tradycji motorsportowej. Ba, nie posiada nawet żadnego szanowanego producenta samochodów, bo chociaż mamy w Polsce kilka fabryk, to są to zakłady należące do zagranicznych firm. To wszystko sprawia, że Kubica jest nieatrakcyjny z punktu widzenia szefów dyscypliny. Przeciwko niemu gra też wiek, bo zbliża się przecież do 37. urodzin. Odnoszę jednak wrażenie, że gdyby był Amerykaninem, Chińczykiem albo Włochem, to nawet jego metryka nie stanowiłaby problemu.

Zwłaszcza w przypadku tej pierwszej narodowości, bo Amerykanie wiedzieliby, jak wykorzystać potencjał jego historii i zrobiliby z niego bohatera. Tymczasem Netflix, tworząc serię "Drive to survive", pominął nawet wątek fatalnego wypadku i powrotu krakowianina do F1, choć początkowo poświęcony miał mu być cały odcinek. Gdyby pochodził z USA, byłoby inaczej.

"Gdyby" - to określenie często pojawiające się w kontekście kariery Kubicy. Za często. Tego jednak już nie zmienimy. Pozostaje mieć nadzieję, że nowy rozdział w jego życiu o nazwie "wyścigi długodystansowe", zrekompensuje mu to wszystko.

Łukasz Kuczera

Czytaj także:
Mercedes już nie jest nieomylny. Kolejny błąd Niemców
Tanio już było. Zespoły F1 na sprzedaż za 1 mld dolarów?

Komentarze (15)
avatar
Norat
28.10.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Wygrał 1 wyścig w F1 dzięki wielkiemu fartowi.Gigant,że ho ho.... 
avatar
Kiemen
27.10.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Nooo i mamy...Kuczerę na niezłym "gigancie" :))) Żeby wybazgrać cokolwiek o Kubicy redaktorek znalazł Lewandowskiego! W końcu to też Robert ;)) 
avatar
PalinTM
27.10.2021
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Macie coś takiego, że jak oglądacie np. taki mam talent i wychodzi taki gość który myśli że ma talent a atak naprawde robi z siebie głupka i wy przed telewizorem odczuwacie taki troche wstyd. M Czytaj całość
avatar
Adam Piotr
27.10.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Generalnie zeby dostać sie do F1 i tak kazdy musi przynieśc miliony. NIe ważne czy byłby Amerykaninem. Bliżej mu do Włoch. Natomiast Lewy nie rozumiem z tym EURo wygraniem to inne drużyny tez m Czytaj całość
avatar
Nautilus
27.10.2021
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
Czy Robert Lewandowski gra w Bayernie dzięki wsparciu największych polskich firm paliwowych? To zasługa talentu. Przypomnę tylko, że Lewandowski jest drugim Polakiem grającym dla Bayernu - pie Czytaj całość