Wzrost cen o 160 proc. Formuła 1 w potrzasku

Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: start do wyścigu F1
Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: start do wyścigu F1

Sankcje Zachodu na Rosję sprawiły, że wiele firm transportowych jest wyłączonych z rynku, bo aż 20 proc. lotów cargo obsługują Rosjanie. To z kolei prowadzi do wzrostu cen. Skala problemu robi się coraz większa, a Formuła 1 nie ma rozwiązania.

Na krótko przed GP Australii pojawił się problem z transportem sprzętu kilku zespołów Formuły 1. Statek utknął w porcie w Singapurze i złapał ponad tydzień opóźnienia. Sytuację uratowała firma DHL, jeden z globalnych partnerów F1. Użyczyła ona królowej motorsportu dwa samoloty, które szybko przetransportowały sprzęt ekip do Melbourne.

Problemy spowodowane są wojną w Ukrainie i sankcjami nałożonymi na Rosję przez Zachód. Aż 20 proc. połączeń lotniczych typu cargo obsługiwały dotąd firmy rosyjskie. Nagle zostały one wyeliminowane z rynku. - Płacimy za fracht lotniczy o 160 proc. więcej niż w roku 2020 - przyznał w Sky Beat Zehnder, menedżer Alfy Romeo.

W obecnej sytuacji ekipy starają się odchodzić od transportu drogą powietrzną, który stał się nieopłacalny, stawiając na fracht morski. Nie jest to idealne rozwiązanie, bo statek płynie dłużej. Na dodatek są one mocniej załadowane niż przed kryzysem spowodowanym wojną w Ukrainie.

ZOBACZ WIDEO: "Trafiony, zatopiony". Nieprawdopodobna skuteczność mistrzyni olimpijskiej

- Te statki stają się coraz większe i większe. Obecnie na pokładzie jednego potrafi się znaleźć ponad 28 tys. kontenerów, więc załadunek i rozładunek zajmuje nawet pięć dni. Kiedyś trwało to półtora dnia - dodał Zehnder.

Formuła 1 na razie nie znalazła sposobu na rozwiązanie problemu. Największe zespoły twierdzą, iż nie mogły przewidzieć tak nagłego wzrostu cen transportu i nie zmieszczą się w limicie wydatków na sezon 2022, który wynosi 142,4 mln dolarów. Część ekip żąda jego podniesienia.

- Przeciwko wyższemu limitowi są trzy ekipy. Chcielibyśmy nieco ulepszyć przepisy dotyczące ograniczania wydatków, bo koszty, zwłaszcza te dotyczące logistyki, wzrosły w sposób obłędny. My jesteśmy obecnie na najlepszej drodze, by przekroczyć ustalony pułap wydatków - przyznał Franz Tost, szef Alpha Tauri.

Pomysł zwiększenia limitu kosztów blokują Alfa Romeo, Haas i Alpine. Zdaniem Zehndera, dla największych zespołów wojna w Ukrainie i wywołana przez nią inflacja to tylko pretekst, by odskoczyć finansowo tym ekipom, które nie zawsze są w stanie dobić do granicy finansowego maksimum. - Tak naprawdę moglibyśmy sobie poradzić nawet za mniej niż 140 mln dolarów - podsumował menedżer Alfy Romeo.

Czytaj także:
Zaczyna płacić za znajomość z Putinem. Tego nie przewidział
Ekipa spod Warszawy chce podbić wyścigi

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.