Grzegorz Drozd: Motocyklowe prêt-à-porter

Grzegorz Drozd
Grzegorz Drozd

Interesiarz Armando?

Żużlowcy od zawsze wdrążają różne pomysły w każdym zastosowaniu: obić motocykli, skór, kasków i innych akcesoria. Nie wszystkie pomysły się sprawdziły. Podczas pierwszej rundy GP 1999 roku w Pradze w swoim pierwszym wyścigu Hans Nielsen wystartował na motocyklu, który miał zamocowaną dodatkową osłonę na silnik. Tamtego dnia mocno podało, na torze tworzyły się zwały błota i panowała niska temperatura. Osłona miała na celu chronić silnik przed zabrudzeniami i lepiej utrzymywać temperaturę silnika. Nielsen odpadł notując upadek. Więcej na motocyklu z osłoną silnika nie wystartował. Duńczyk miał odczucia, że z dodatkowym balastem trudniej prowadzi się motocykl w łuku. Podwójne kołpaki również nie zdały egzaminu. Próbowali je wdrożyć na początku lat 90-tych Jan O. Pedersen, Simon Wigg, i Hans Nielsen. Jednak po dwóch groźnych upadkach podczas Grand Prix Polski we Wrocławiu 1995 roku Tony Rickardssona i Tommy Knudsena do tej pory żaden zawodnik ani razu nie wyjechał na podwójnych kołpakach. Za to przyjął się kołpak na tylne koło, które wprowadziła czołówka światowa drugiej połowy lat 70-tych: Peter Collins, Anders Michanek, czy Egon Muller. Żużlowcy ciągle będą unowocześniać swój sprzęt. Wiele zmian narzuca regulamin, jak np. w ostatnim czasie nowe błotniki, które redukują do zera ryzyko dostania się ręki, czy nogi pomiędzy błotnik, a tylną oponę. Nowe rozwiązanie było efektem kraksy Nickiego Pedersena i Grigorija Laguty podczas Pucharu Świata w Vojens 2009 roku. Nowym-starym pomysłem od sezonu 20014 będą skórzane kombinezony. Warto zaznaczyć, że w minionym roku w takim stroju jeździł m.in. Jason Crump, który w 2009 roku doznał bardzo bolesnej kontuzji lewego ramienia na skutek otarcia i oparzeń.

Kibiców i opinię publiczną bulwersuje fakt, że za pomysłem powrotu do skór jest obecny szef Komisji Wyścigów Torowych, Włoch Armado Castagna, który do końca swojej długoletniej kariery jeździł właśnie w skórach. Włoch na przełomie wieków odziany w skórzany kombinezon był absolutnym wyjątkiem. Castagna decyzję o powrocie do skór tłumaczy troską o większe bezpieczeństwo. Brzmi to logicznie, jednak uszczypliwi twierdzą, że wesoły makaroniarz chce ubić na tym niezły interes.


Grzegorz Drozd

Oglądaj TAURON Speedway Euro Championship tylko w TVP Sport -->>

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×