Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Tłumik cichy bez "wyciszaczy" - na czym polega oryginalność wynalazku Demskiego?

Próbowano w Danii, jest nowy tłumik w Szwecji, ale to polski wynalazek ostrowianina Leszka Demskiego różni się znacząco od innych. Na czym polega fenomen polskiego tłumika.
Maciej Kmiecik
Maciej Kmiecik

Aktualne składy drużyn: PGE Ekstraliga | eWinner 1. Liga | 2. Liga Żużlowa
Kilka miesięcy pracy, prób i testów i w końcu jest - nowy polski tłumik przelotowy, o jakim marzy większość żużlowców narzekających na te aktualnie obowiązujące. - Pierwsze rozmowy o tłumiku rozpoczęły się zimą. Prace nad nim trwały więc ładnych kilka miesięcy. Tak naprawdę skonstruowanie takiego tłumika jak zrobiono w Danii czy w Szwecji z tzw. „wyciszaczami” w środku zajęłoby mi kilka dni. Sztuką było osiągnąć limit decybeli bez stosowania wkładu tłumiącego hałas - wyjaśnia Leszek Demski, konstruktor nowego urządzenia.

Jak zatem ostrowianinowi udała się sztuka - bez używania "wyciszaczy" osiągnąć pożądane rezultaty? - Musiało się to odbyć kosztem długości. Mój tłumik jest zdecydowanie dłuższy niż obecne - wyjaśnia Demski. - Prototyp był jeszcze dłuższy o 10 centymetrów, ale nie spełniał on wymogów, bo tłumik nie może wystawać poza obrys koła. Musiałem zrobić nową konstrukcję, która spełnia standardy, a jednocześnie nie przekracza parametrów dotyczących głośności - dodał konstruktor.

Leszek Demski aktualnie ma dwa nowe tłumiki do testów. - Wyglądają one niemal identycznie. Różnią się jedynie szczegółem technicznym, czyli konkretnie ostatnią przegrodą. W jednym jest ona pełna, a w drugim - bez wchodzenia w szczegóły techniczne – dziurkowana. Michał Szczepaniak ocenił, że na torze lepiej zachowuje się ten tłumik z pełną przegrodą. Tłumik jest nieco głośniejszy, ale spełnia wymogi - zaznacza Demski.

Konstruktor nowego urządzenia jest zaskoczony dobrymi wynikami, które jego tłumiki osiągnęły na decybelomierzu. - Mamy jeszcze trzy decybele zapasu, co przy tym ograniczeniu jest dużym marginesem. Druga konstrukcja jeszcze bardziej tłumi hałas, bo ma aż sześć decybeli zapasu, aczkolwiek jest to odczuwalne od razu na torze, co zaznaczał Michał Szczepaniak - wyjaśnia nasz rozmówca.

Zapytaliśmy także sędziego z Ostrowa, jak udało mu się uzyskać tak dobre wyniki i czym kierował się przy budowie nowego tłumika? – Motoryzacja to moja pasja, którą zajmuję się kilkanaście, jeśli nie kilkadziesiąt lat. Rozebrałem już w życiu wiele tłumików od różnych pojazdów. Widziałem także wiele rozwierconych tłumików od motocykli żużlowych. To wszystko inspirowało mnie przy budowanie mojej konstrukcji. Co ciekawe, wzorowałem się także na tłumikach pistoletowych, które przecież są także przelotowe - tłumaczy Leszek Demski.

Teraz pozostaje już tylko popracować nad stroną wizualną nowej konstrukcji. - Tłumik musi jakoś wyglądać. Na razie nie skupiałem się na jego wizualizacji, ale by spełniał określone parametry. Teraz można popracować nad wyglądem i wtedy można wysyłać go do homologacji do FIM. Obecnie nie widzę powodów, dla których tłumik ten nie miałby uzyskać homologacji - uważa Demski.

Co ciekawe, konstrukcja ostrowianina - nawet jeśli uzyska stosowne pozwolenia - najprawdopodobniej używana będzie mogła być tylko w sezonie 2014. - Nawet jeśli faktycznie byłby to tylko temat na jeden rok, warto o to zabiegać, by otrzymał ten tłumik homologację FIM. Wszystko przez to, że przepisy Międzynarodowej Federacji Motocyklowej odnośnie tłumików zmieniają się od 2015 roku. Wówczas będzie można stosować w środku tzw. "wyciszacze", których ja nie użyłem w mojej konstrukcji. Przypuszczam, że od 2015 roku znacznie więcej producentów będzie oferowało tłumiki przelotowe, bo bez problemu będzie można w nich używać czy to waty silikatowej czy włókna szklanego, tłumiącego hałas - kończy Leszek Demski.

Czy konstrukacja Leszka Demskiego będzie wkrótce używana przez żużlowców? Czy konstrukacja Leszka Demskiego będzie wkrótce używana przez żużlowców?

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna
Komentarze (17):
  • machujski Zgłoś komentarz
    Witkowski to nie aparat jak piszesz Szogunie, to PRZYRZĄD (w myśli narząd) co najwyżej. A co do tłumików to dalej robi się z nas idiotów. Wystarczy nam stary tłumik a pozostałe mogą
    Czytaj całość
    sobie wsadzić. Teraz szum, homologacje, pierdupsy a żużel umarł.Liga z ośmiu drużyn? Kto to poważnie potraktuje? Najlepsza liga świata ? To ja was pazdrawlaju i spadam.
    • sympatyk zuzla Zgłoś komentarz
      JAK PISAŁEM .przetestować tłumik na wszystkich torach jest na to czas i niech sobie parę kółek zrobią zawodnicy zobaczymy jak się wypowiedzą na te cacko i dopiero wcielać w życie
      Czytaj całość
      powodzenia.
      • ostry.pp Zgłoś komentarz
        Rzeczywiście nawet jeśli miałby być to temat tylko na jeden rok to warto robić wszystko by uatrakcyjnić zawody, zawodnikom przysporzyć radości z jazdy, zapobiec kontuzjom i wypadkom na
        Czytaj całość
        torze. Warto i jeszcze raz warto!
        • Gdańsk Zgłoś komentarz
          Na filmie z testów tego tłumika widać, czym sprawdzali poziom hałasu. Przecież to jest zabawka, do kupienia za parę groszy na Alledrogo. Mogli postarać się o bardziej profesjonalny
          Czytaj całość
          sprzęt.
          • M70 Zgłoś komentarz
            wystarczy stanąć koło zwykłej rajdówki jak rusza na OS. 4 silniki żużlowe to przy niej naprawdę mały pikuś. Jeden wyścig trwa ok. 1 min. na stadionie do tego stworzonym. Całe
            Czytaj całość
            ściganie plus grzanie silników przed meczem no niech będzie z okładem 40 minut. Rajdy trwają zdecydowanie dłużej a huczą zdecydowanie głośniej. Nie mówię o silnikach F1, bo to zupełnie inna bajka. Po prostu na nowych tłumikach , ktoś musiał zarobić i tyle. Niestety żużlem decydują ludzie, którym w żadnym stopniu nie zależy na tej dyscyplinie sportu.
            • Krzyżacy Zgłoś komentarz
              Brawo Panie Demski!
              • Wojciech Dobielak Zgłoś komentarz
                sensacje robią z tłumika
                • Norb1 Zgłoś komentarz
                  skoro ma być jeszcze wygląd modyfikowany, to może te 2-3 decybele da się podciągnąć, choć i tak jak mówi że jest już głośniejszy to plus. Oby za rok jeździli tylko na tym tłumiku.
                  • kibic z czewy Zgłoś komentarz
                    video z próby : http://wlkp24.info/static/upload/video/zuzel-tlumik-mp--b1036.mp4
                    • dillinger79 Zgłoś komentarz
                      [i]Obecnie nie widzę powodów, dla których tłumik ten nie miałby uzyskać homologacji - uważa Demski.[/i] Tak samo myślał twórca-też Polak zderzaka samochodowego [tzw.zderzak
                      Czytaj całość
                      Łagiewki], który w znacznym stopniu pochłaniał energię kinetyczną przy zderzeniu. Niestety ze swoim wynalazkiem nie potrafił się przebić przez silne lobby producentów samochodów, którego to taki zderzak, z wiadomych względów, kompletnie nie zainteresował. Oby w tym przypadku wrogie lobby odpowiedzialne za obecne tłumiki było słabsze, a decydenci z FIM wykazali się rozsądkiem. Powodzenia.
                      • szogun Zgłoś komentarz
                        WYJSCIE Z PZM I FIMU SIE KLANIA. NIE MA SIE CO UKLADAC Z APARATEM. TYLKO CZY TAKI SIE ZNAJDZIE CO TO POCIAGNIE?
                        • szogun Zgłoś komentarz
                          [B]CZY JAKIŚ REDAKTORZYNA RACZY W KONCU NAPISAĆ JAKIE TO PRZEPISY (KONKRETNY PUNKT CZEGOŚ TAM...) NAKAZUJĄ WYCISZENIE ŻUŻLA WZGLEDEM STARYCH TŁUMIKÓW???[/B] Tyle lat nikomu to nie
                          Czytaj całość
                          przeszkadzało, a teraz władze żużla zamiast o niego walczyć poddają się jak zdrajcy! KONFIDENCI, APARATCZYKI!
                          • M70 Zgłoś komentarz
                            Jakoś czuję przez skórę, że ten tłumik zostanie w jakiś sposób zablokowany przez decydentów FIM. Oni już zadbają o interesy tych , którzy produkują obecny szajs.
                            Zobacz więcej komentarzy (4)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×