Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Żużel. Grand Prix: Anlas zakazany. Jak decyzja FIM wpłynie na układ sił? [ZAPOWIEDŹ]

Od dwóch tygodni, po turniejach Grand Prix we Wrocławiu, tematem przewodnim w mediach są opony, z jakich korzystają zawodnicy. Furorę zrobiło ogumienie tureckiego producenta Anlas. W Gorzowie korzystanie z nich będzie już jednak zabronione.
Mateusz Makuch
Mateusz Makuch
Maciej Janowski w GP WP SportoweFakty / Arkadiusz Siwek / Na zdjęciu: Maciej Janowski w GP.

Aktualne składy drużyn: PGE Ekstraliga | eWinner 1. Liga | 2. Liga Żużlowa

Maciej Janowski najpierw był drugi, dzień później wygrał. Artiom Łaguta podczas inauguracji cyklu na Stadionie Olimpijskim we Wrocławiu był niemalże nieuchwytny dla rywali, zaś w sobotę uplasował się na piątym miejscu. Pozytywny wpływ na prędkość obu zawodników miały mieć opony jakich używali - od firmy Anlas. Oczywiście nie tylko ta dwójka z nich korzystała, bo produkt tureckiego producenta mieli też choćby Mikkel Michelsen, Niels Kristian Iversen czy Max Fricke, a im już poszło z różnym skutkiem.

Rozgorzała dyskusja nad fenomenem opon Anlas i od wrocławskich turniejów Grand Prix nie ma zawodów, w których zawodnicy nie byliby pytani o to od jakiego producenta ogumienia używają. Na świeczniku zawsze są ci, którzy wygrywali z bardzo dużą różnicą nad przeciwnikami. Sekret w oponach Anlas ma tkwić w mieszance, z których są wykonane - jest ona bardziej miękka niż innych producentów. To ma dawać większą przyczepność, a co za tym idzie, prędkość.

Mimo że tureckie opony posiadają homologację, FIM wziął je pod lupę. Aby uciąć spekulacje i kontrowersje światowa federacja zabroniła ich używania w Grand Prix, z kolei PGE Ekstraliga takie same obostrzenia wprowadziła od czwartku. Wobec tego rodzi się pytanie czy i ewentualnie jak wpłynie to na układ sił w nadchodzących dwóch turniejach w Gorzowie. Do łask dla wszystkich ma wrócić ogumienie Mitasa.

ZOBACZ WIDEO Żużel. Żeby oszukiwać i mieć z tego korzyść, trzeba byłoby to robić cały czas

Ostatnio w kapitalnej formie jest lider klasyfikacji przejściowej mistrzostw świata, Maciej Janowski. Wrocławianin nie tylko przoduje w Grand Prix, ale także wygrał finał IMP w Lesznie oraz spisał się dobrze w Grudziądzu, gdzie dla Betard Sparta Wrocław zdobył 10 punktów i 2 bonusy w pięciu startach. Na wieść o zakazie używania opon Anlas Janowski wzruszył ramionami. - Korzystałem z nich może w dwóch czy trzech turniejach - stwierdził w mix zone na antenie nSport+ po spotkaniu przy Hallera.

Czy rzeczywiście ban na tureckie opony nie wpłynie negatywnie na postawę Polaka czy Rosjanina, przekonamy się podczas piątkowej i sobotniej rundy. Na pewno utnie to wszelkie dyskusje i spekulacje. Z drugiej strony, skoro sprzęt homologację posiada, ktoś potrafił go wykorzystać i zyskać dzięki temu przewagę, to czemu tego zabraniać? To trochę tak jakby w Formule 1 karać Mercedesa za to, że od kilku lat przoduje w konstrukcji bolidów i absolutnie dominuje w królowej motorsportu sięgając rokrocznie po mistrzowskie tytuły, zarówno w klasyfikacji konstruktorów jak i kierowców.

W żużlu tak jak w Formule 1, sprzęt odgrywa kluczową rolę, dlatego ciągle trwa technologiczny wyścig zbrojeń. Zresztą właśnie Artiom Łaguta współpracował z inżynierem z F1, aby wprowadzać do swoich motocykli najnowsze rozwiązania (zobacz więcej ->>). Kontrowersje wzbudzało też słynne "nitro", teraz są opony Anlas, więc za chwilę możemy się spodziewać kolejnych spekulacji dotyczących innych części. Wobec tego sugerowanie, że ktoś oszukuje czy wygrywa dzięki niedozwolonym chwytom jest absolutnie nie na miejscu.

Na koniec rzut oka na klasyfikację, która dzięki nowemu systemowi punktacji nabrała kolorytu. Z przewagą sześciu punktów nad Łagutą i Taiem Woffindenem prowadzi Janowski. Drugi z Polaków, mistrz świata Bartosz Zmarzlik, za którego w piątek i sobotę Gorzów będzie najmocniej trzymać kciuki, jest piąty. Ostatni z pełnoprawnych biało-czerwonych uczestników cyklu - Patryk Dudek - zajmuje 10. miejsce. Zobacz całą tabelę ->>

Obsada:
#71 Maciej Janowski (Polska)
#222 Artiom Łaguta (Rosja)
#108 Tai Woffinden (Wielka Brytania)
#66 Fredrik Lindgren (Szwecja)
#95 Bartosz Zmarzlik (Polska)
#30 Leon Madsen (Dania)
#89 Emil Sajfutdinow (Rosja)
#88 Niels Kristian Iversen (Dania)
#692 Patryk Dudek (Polska)
#54 Martin Vaculik (Słowacja)
#55 Matej Zagar (Słowenia)
#46 Max Fricke (Australia)
#155 Mikkel Michelsen (Dania)
#69 Jason Doyle (Australia)
#85 Antonio Lindbaeck (Szwecja)
#16 Anders Thomsen (Dania)
Rezerwowi:
#17 Rafał Karczmarz (Polska)
#18 Wiktor Jasiński (Polska)

Początek zawodów: 19:00.
Sędziuje: Jesper Steentoft

Czy twoim zdaniem decyzja FIM znacząco wpłynie na wyniki w nadchodzących turniejach Grand Prix?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty
Komentarze (11):
  • Piotr Biega Zgłoś komentarz
    Jeśli zrobili limitery silników to przynajmniej niech będzie większy wybór opon, jednemu pasują twarde drugiemu pasują miękkie . Widać kogoś boli Turcja
    • Anthia Anakritos Zgłoś komentarz
      Wrocławiowi i GKM-owi pozwolono odjechać mecz na oponach niespełniających norm pomimo, że wyniki badań były znane. Zbyt wiele w tym sezonie złego dzieje się, żeby obecne władze
      Czytaj całość
      miały mandat na dalsze sprawowanie urzędu.
      • Goldi Zgłoś komentarz
        nic sie nie zmieni
        • Goldi Zgłoś komentarz
          nic sie nie zmieni
          • zdm Zgłoś komentarz
            W takim razie opony powinien zabezpieczyć FIM dla wszystkich startujących w GP .Opony powinny być wydawane przez losowanie by uniknąć kombinacji przez dostawcę opon.Nie mamy pewności
            Czytaj całość
            że producent sprzedaje wszystkim zawodnikom opony tej samej jakości.
            • k k Zgłoś komentarz
              Ale autor teraz oddalił.. Oczywiście,że nowinki wskazane ale chyba czegoś kolega autor nie rozumie.. wprowadzając produkt i dostając homologacje potem należy taki sam sprzedawać to po
              Czytaj całość
              pierwsze! A po drugie i chyba o to najbardziej chodzi,że gro zawodników ma podpisane umowy np. z Mitasem,że nie mogą z innych opon korzystać i co wtedy?
              • Tęczowy Kacper.U.L Zgłoś komentarz
                A co piszczałka się poskarżyła
                • kokersi Zgłoś komentarz
                  Można sprawdzić homologację opony, tłumika, gaźnika czy sprzęgła. A czy sprawdzane są silniki i pozamieniane przez tunerów części? Pierdo lenie o Anlasie przypomina dyskusję czy
                  Czytaj całość
                  kształt kasku nie wpływa na szybkość. Mitas za kupno swoich opon i żadnych innych dawał zawodnikowi 200 opon za darmo, jedna kosztuje 500 zł. To aby nie łapówa? I oto chodzi z wycofaniem Anlasa.
                  • Stalowy Zgłoś komentarz
                    Czyli zgodnie z logiką autora przedstawić tłumik do homologacji, a potem wypuścić partię z większym przelotem i sprzedać tylko kilku zawodnikom.
                    • mpaolo Zgłoś komentarz
                      No proszę jaka szybka, a nawet wręcz ekspresowa decyzja. Szkoda że w sprawie Drabika tak nie było, czy o innych paranoicznych pomysłach typu opcja "gość" albo braku walkowera
                      Czytaj całość
                      też już nie wspomnę.
                      • Franek Dolas Zgłoś komentarz
                        "Z drugiej strony".....panie drogi Anlas dostał homologację na opony spełniające normy. Jest oczywiste że zakaz by się nie pojawił gdyby te normy były zachowywane. Niezależnie
                        Czytaj całość
                        od opon trzymamy kciuki za obu naszych mistrzów by obaj stanęli na podium.
                        Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                        ×
                        Sport na ×