W Opolu padła obietnica. Kowalski chyba jej nie przemyślał

PAP / Piotr Polak / Na zdjęciu: Janusz Kowalski
PAP / Piotr Polak / Na zdjęciu: Janusz Kowalski

- Kolejarz Opole to wspaniały klub żużlowy, wielka duma całego Opola - mówi Janusz Kowalski, który widzi II-ligową drużynę w PGE Ekstralidze. Realizacja tej obietnicy graniczy obecnie z cudem.

Kampania wyborcza to okres, kiedy politycy chętnie pojawiają się na stadionach, bo kibice to najczęściej ogromna grupa potencjalnych wyborców. Ledwie kilka miesięcy temu skompromitowany poseł Łukasz Mejza zjawił się na konferencji prasowej Falubazu Zielona Góra, bo obiecał klubowi "wagony pieniędzy", a sponsorem tytularnym drużyny została Enea.

Janusz Kowalski stawia na żużel

Teraz przy żużlu pojawił się inny z polityków Zjednoczonej Prawicy Janusz Kowalski. Wiceminister rolnictwa podczas wizyty na Opolszczyźnie przytakiwał, gdy wojewoda opolski mówił, że miejsce OK Bedmet Kolejarza Opole jest w PGE Ekstralidze. Deklaracja była o tyle zaskakująca, że ekipa od lat ściga się na najniższym szczeblu rozgrywek, a stadion przy ul. Wschodniej trąci myszką i nie spełnia ekstraligowych wymogów.

- Kolejarz Opole to wspaniały klub żużlowy, wielka duma całego Opola. Ja sam byłem i jestem wielkim kibicem tego klubu - powiedział Kowalski. Część fanów wytknęła mu natychmiast, że nie przekłada się to na wizyty na stadionie, bo w ostatnich latach próżno było szukać polityka Suwerennej Polski na trybunach podczas meczów 2. Ligi Żużlowej.

ZOBACZ WIDEO: Tak walczy się w finale PGE Ekstraligi! Szalony bieg Łaguty

Wraz z wiceministrem rolnictwa ambitną wizję rozwoju Kolejarza kreślił wojewoda opolski. - Opolszczyzna zasługuje na to, żeby mieć mocny w Ekstralidze kwalifikowany klub żużlowy. Myślę, że niebawem dojdzie już do zakomunikowania takich pozytywnych informacji dla tego klubu - powiedział Stanisław Kłosowski. W tym momencie Janusz Kowalski stał z boku i przytakiwał na słowa wojewody.

Kibice słowa polityków odebrali jako zapowiedź, iż sponsorem Kolejarza zostanie państwowa spółka PKP Intercity Remtrak. Okazuje się jednak, że żadne rozmowy ws. sponsoringu pomiędzy stronami się nie toczą. Czy była to zatem czysta kiełbasa wyborcza?

- Żaden polityk nie powinien się tak wypowiadać. Żużel to jest sport. Jak polityk może deklarować, że jakiś klub znajdzie się w PGE Ekstralidze? Dlaczego też chce decydować o tym, które spółki Skarbu Państwa mają sponsorować dany zespół? I najważniejsze, pan minister Kowalski jest w rządzie od tylu lat, to dlaczego do tej pory nie załatwił tych pieniędzy dla Kolejarza? Dlaczego przypomniał sobie o nim dopiero w kampanii wyborczej? - pyta Marta Półtorak, przedsiębiorca, właścicielka kilku firm, a w przeszłości prezes i główny sponsor Stali Rzeszów.

Wybory nadchodzą. Kibice powinni uważać

Półtorak zwraca uwagę na to, że takich wystąpień do 15 października będziemy mieć coraz więcej, bo obóz rządzący będzie szukał głosów, a spółki Skarbu Państwa w ostatnich latach znacząco zwiększyły wydatki na sport. Często u ich sterów zasiadają osoby związane ze Zjednoczoną Prawicą, dlatego też będą się one angażować w kampanię wyborczą.

- Kibice powinni pamiętać o jednym. Obiecać można wszystko i to w każdym aspekcie życia, to dotyczy nie tylko sportu. Odpowiedzialny polityk nie powinien jednak składać deklaracji, które nie mają później pokrycia w faktach - komentuje była prezes rzeszowskiej Stali.

Przypomina też to, że czasem politycy mogą nie osiągnąć swojego celu. "Mejza wyp********" - takie słowa wybrzmiały w sali konferencyjnej zielonogórskiego klubu w marcu 2023 roku, gdy polityk wspierający Zjednoczoną Prawicę pojawił się na konferencji Falubazu. Później Mejzę próżno było szukać na stadionie podczas meczów żużlowych, choć ostatecznie kandyduje on ponownie na posła z 11. miejsca listy PiS w okręgu zielonogórskim.

- To zachowanie fanów mi zaimponowało, bo byli w stanie się odciąć od skompromitowanego polityka. Pokazali, że chociaż obiecał Falubazowi "wagony pieniędzy", to nie zapomnieli o jego wybrykach i kontrowersyjnej działalności poza parlamentem. To było fantastyczne - dodaje.

Kowalski promuje się poprzez sport

Janusz Kowalski nie po raz pierwszy ma styczność ze sportem. Jeszcze w 2016 roku jako wiceprezes PGNiG ds. korporacyjnych, przyczynił się do profesjonalizacji ligi szczypiornistów, a Gwardia Opole została przekształcona w spółkę akcyjną. Później, przy okazji kampanii wyborczej w roku 2019, obiecywał nowy stadion piłkarzom Odry Opole, ale pod warunkiem ich awansu do PKO Ekstraklasy .

- Polityk nie ma własnych pieniędzy - przypomina Półtorak i zwraca uwagę na to, że jeśli spółki Skarbu Państwa wykładają miliony na sport, to odbywa się to czyimś kosztem. Jest też przeciwna temu, by państwowe firmy wspierały konkretne kluby. Jeśli już, to powinny inwestować w całą dyscyplinę albo szkolenie młodzieży.

- Powinniśmy mówić głośno "nie" przekupstwu politycznemu. Wierzę w mądrość kibiców, nie tylko tych z Opola. Wierzę, że nie dadzą się zwieść różnym obietnicom. Polityk może być przychylny danej dyscyplinie, może działać na rzecz sportu, ale najgorzej jak w ogóle się nie zna np. na żużlu, a w kampanii wyborczej nagle pojawia się na stadionie i przedstawia jako kibic - komentuje Półtorak.

Parlamentarny Zespół ds. Promocji Żużla

Co ciekawe, w poprzedniej kadencji Sejmu powstał Parlamentarny Zespół ds. Promocji Żużla. Pojawili się w nim wyłącznie politycy związani ze Zjednoczoną Prawicą - m.in. Przemysław Czarnecki (syn Ryszarda Czarneckiego), Marek Ast, Jan Dziedziczak, Szymon Giżyński i Tomasz Latos.

Z sejmowej strony dowiadujemy się, że zespół spotkał się aż pięciokrotnie. Najpierw, by wybrać prezydium, później by omówić "pilne sprawy organizacyjne", następnie porozmawiać o "perspektywach reaktywacji żużla w Warszawie", omówić kwestie związane ze startem sezonu żużlowego 2017 i podyskutować o turnieju SGP na PGE Narodowym. W pracach zespołu nie uczestniczył Janusz Kowalski.

W poprzedniej kampanii samorządowej Patryk Jaki (również Suwerenna Polska) mówił o tym, że "Warszawę stać na tor żużlowy w nowym miejscu". Wszystko to w nawiązaniu do skomplikowanej sytuacji stadionu Gwardii (leży na terenach zarządzanych przez ABW, znajduje się w opłakanym stanie). Kandydując na urząd prezydenta stolicy, Jaki nie był jednak w stanie wskazać, gdzie w Warszawie mógłby powstać nowy stadion żużlowy. Wyborów nie wygrał, więc problem rozwiązał się samoczynnie.

- Kibice wsłuchując się w różne wiece wyborcze, powinni pamiętać, że wspieranie konkretnego klubu to prędzej zadanie samorządu niż posła czy ministra z Wiejskiej. Jeden parlamentarzysta nie przegłosuje ustawy, która zapewni pieniądze danej drużynie. Posłowie mogą jednak promować sport. Kwestia naszej aktywności, kultury fizycznej jest bardzo ważna. Dlatego wyobrażam sobie, że taki Parlamentarny Zespół ds. Promocji Żużla mógłby po wyborach znów funkcjonować - podsumowuje Półtorak.

Łukasz Kuczera, dziennikarz WP SportoweFakty

Czytaj także:
- Niesłuszna dyskwalifikacja Zmarzlika? Jedna z osób funkcyjnych zabrała głos
- Nie są zainteresowani Nickim Pedersenem. Duńczyk rozczarowany

Komentarze (79)
avatar
Rdza na drewnie
21.09.2023
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Słowa "kowalski" i "przemyślał" są przeciwnymi biegunami..... 
avatar
Ciaps
20.09.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Dlaczego nie mogę komentować? 
avatar
D303
20.09.2023
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Jutro oglosi, ze umowa sponsorship z PKP zawarta, nastepny obsrajtek, sasinlandia itd. B@nda zlod zieji 
avatar
Mistrz za państwową kasę
20.09.2023
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Brawo Kolejarz na mistrza:):):) W Lublinie zrobili klub z kurnika to czemu ma sie nie udać w Opolu !A jak się nie uda to będzie wina Tuska haha 
avatar
Shogi_pl
20.09.2023
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Kowalski, żałosny cienias bez moralnego kręgosłupa. 

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.