Armando Castagna: Chcę Polaków przekonać do Speedway of Nations. Wrocławski finał był fantastyczny (wywiad)

Maciej Kmiecik
Maciej Kmiecik

W porządku, może w przyszłości nie będziemy mieli powtórki z sytuacją USA z tego roku, ale ewentualne wykluczenie, taśma, bądź defekt jednego zawodnika z pary, praktycznie eliminuje ją z walki o zwycięstwo w decydujących wyścigach. Co pan na to?

Nawiązuje pan do sytuacji z Patrykiem Dudkiem, ale reguły tutaj są jasne. Został wykluczony, bo otrzymał drugie ostrzeżenie. Złamał zasady i dlatego został wykluczony.

A co powie o sytuacji z finału, gdzie zarówno Tai Woffinden i Artiom Łaguta oglądają się na kolegów z pary, bo to od nich zależy, kto zostanie mistrzem, a nie ten wygra wyścig?

To jest też element taktyki i strategii każdej z drużyn. Nikt nie może powiedzieć, że reguły nie były jasne w tym przypadku. Premiowana była druga i trzecia pozycja. Taka była idea tej rywalizacji, że trzeba jeździć parowo i spoglądać na kolegę. Nie musisz wygrywać wyścigu, by zapewnić sukces swojej drużynie. Właśnie na tym polega strategia pomiędzy zawodnikami, menedżerami i mechanikami, by to wszystko idealnie ustalić i zrealizować na torze. Od tego sezonu to też część strategii na zawody SoN.

A może warto pomyśleć nad zmianą reguł wyścigów barażowych i finału, w których remis nie promuje drugiego i trzeciego zawodnika, ale w przypadku wyniku 3:3, nagradzać tę drużynę, która zajęła wyższe miejsce po rundzie zasadniczej? Wtedy niżej sklasyfikowany zespół nie może tylko zremisować, ale musi pokonać rywala.

Jest to pomysł do rozważania. Tak jak wspomniałem, będziemy analizować tegoroczny Speedway of Nations i ulepszać tę formułę na przyszłe lata.

Apropos przyszłości. W kolejnym roku Gorzów będzie gospodarzem, no właśnie czego, Drużynowego Pucharu Świata czy Speedway of Nations?

Szczerze, nie czuję się kompetentną osobą do odpowiedzi na to pytanie. Nie zależy to ode mnie. Są to kompetencje promotora, czyli firmy BSI. Na pewno jesteśmy gotowi do rozmów i dyskusji. Z dużym przekonaniem mówię, że jesteśmy gotowi kontynuować formułę Speedway of Nations.

Formułę, której Polacy najwyraźniej nie kupili, o czym świadczy frekwencja we Wrocławiu. Nie pamiętam, która mistrzowska impreza w Polsce w ostatnich latach nie przyciągnęła kompletu publiczności. Polscy kibice chyba jasno dali wam do zrozumienia, że nie akceptują SoN i chcą powrotu DPŚ?

Nie ukrywam, że jestem lekko rozczarowany frekwencją we Wrocławiu. Uważam, że polscy kibice byli z góry negatywnie nastawiani do formuły Speedway of Nations. Byli bombardowani informacjami, że zmiany podyktowane są chęcią detronizacji Polaków, co oczywiście jest nieprawdą. Rozumiem, że Polacy kochali Speedway World Cup, który gromadził na trybunach komplety publiczności.

To może nie ma co na siłę kontynuować SoN, skoro nikt inny poza Polakami nie chce tych zawodów organizować, a sami Polacy nie wypełnili w komplecie – wcale nie największego w naszym kraju – Nowego Olimpijskiego...

Podkreślam raz jeszcze, że tak łatwo się nie poddamy i będziemy pracować nad ulepszeniem formuły Speedway of Nations, by przekonać do niej także Polaków. Pamiętam doskonale jak w połowie lat 90. ubiegłego wieku, wszyscy byli negatywnie nastawieni do Grand Prix. Teraz wszyscy akceptują ten format. Liczę, że po korektach, podobnie będzie ze Speedway of Nations.

A nie prościej będzie pójść na mały kompromis i zrobić to, co chociażby proponują polscy działacze, czyli przemiennie w jednym roku Speedway of Nations, a w kolejnym Speedway World Cup?

Nie mam oficjalnych informacji ze strony Polskiego Związku Motorowego na ten temat.

Piotr Szymański m.in. optuje za takim rozwiązaniem. A pana opinia o tym pomyśle?

Tak jak powiedziałem wcześniej, jestem za tym, by kontynuować formułę Speedway of Nations.

A jedne z najbardziej ekscytujących zawodów w sezonie, czyli Drużynowy Puchar Świata ma przejść do historii?

Nie. Speedway World Cup jest częścią kontraktu, jaki FIM ma z BSI. Będziemy dyskutować na temat przyszłości tych zawodów. Osobiście, jako przedstawiciel FIM jestem za kontynuacją Speedway of Nations.

ZOBACZ WIDEO #SmakŻużla po wrocławsku


KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>
W jakiej formule w przyszłości powinny być rozgrywane mistrzostwa świata?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×