Problem z kasą od klubowych sponsorów. Żużlowcy mają być szantażowani i oszukiwani

WP SportoweFakty / Tomasz Jocz / Na zdjęciu: finał PGE Ekstraligi 2018 od kulis. Stal - Fogo Unia
WP SportoweFakty / Tomasz Jocz / Na zdjęciu: finał PGE Ekstraligi 2018 od kulis. Stal - Fogo Unia

Umowy reklamowe są od kilku lat dodatkiem do kontraktów, ale te pieniądze nie podlegają pod proces licencyjny. - Zawodnicy są tą kasą rozgrywani i nawet nie mają się komu poskarżyć - uważa Krzysztof Cegielski.

Od kilku sezonów obowiązują limity wynagrodzeń. Kluby płacą maksymalnie 150 tysięcy złotych za podpis i 4000 złotych za punkt. Nie jest jednak tajemnicą, że do tego dorzucane są pieniądze z tytułu umów reklamowych. - Zwykle jest to 150 tysięcy do podpisu i maksymalnie dwa tysiące do każdego punktu - mówi nam Krzysztof Cegielski, przewodniczący stowarzyszenia zawodników Metanol. - I wszystko byłoby fajnie, gdyby nie fakt, że niektórzy szantażują żużlowców tymi pieniędzmi. Wypłatę uzależniają od podpisania nowego kontraktu, a w razie rozstania zawodnik musi się zrzec jakiejś sumy - opowiada Cegielski.

Cegielski nie chce wskazywać na nikogo palcem. Mówi, że nie chodzi mu o to, żeby kogoś piętnować, lecz zwrócić uwagę na problem. I na pewno nie można Cegielskiemu zarzucić, że opowiada brednie i kłamstwa. Co zabawne, w niektórych klubach PGE Ekstraligi też słyszymy narzekania na dodatkowe umowy. Głównie na to, że są, ale i też na to, że skoro już są, to mogłyby być objęte procesem licencyjnym. Wtedy każdy musiałby się z nich rozliczyć, chcąc otrzymać licencję na kolejny rok. Teraz takiego obowiązku nie ma. Zawodnik w ramach procesów w związku ma gwarancję, że otrzyma kasę z oficjalnych limitów. Na brak wypłaty dodatków nawet nie może się poskarżyć.

- Pod proces licencyjny nie mogą jednak podlegać umowy, na które PZM nie ma wpływu - mówi nam Wojciech Stępniewski, prezes Ekstraligi Żużlowej. - Jeśli zawodnik A zawiera umowę sponsorską z firmą B, to związkowi nic do tego. Jeśli firma B się nie wywiązuje, to zawodnik A musi wykorzystać opcje dostępne w polskim prawie, aby te pieniądze odzyskać. PZM wymaga od klubów wywiązania się ze wszystkich zobowiązań z oficjalnego kontraktu i tego pilnujemy, bo na to mamy wpływ.

Prezes Ekstraligi odsyła zawodników do polskich sądów. To jest jakieś rozwiązanie, ale żużlowcy z niego nie korzystają. Cegielski mówi, że rok temu jedna z gwiazd odpuściła 100 tysięcy dodatku do kontraktu, zmieniając klub. Ktoś inny zrzekł się jeszcze bardziej znaczącej sumy, a jeszcze innemu płatność sponsorskich zaległości rozłożono na rok.

ZOBACZ WIDEO PGE Ekstraliga: trofeum przechodnie

Poza tym prezesi klubów optujących za włączeniem kwot sponsorskich pod proces licencyjny tłumaczą, że w istocie chodzi o to, iż nierzetelni płatnicy naruszają budżety solidnych płatników. - Ktoś przebija naszą ofertę dla zawodnika, mówiąc, że dołoży mu więcej od sponsora. Wiem, że to wirtualna kasa, ale chcąc zatrzymać żużlowca, muszę mu dołożyć, bo rynek jest wąski, a ja nie mogę sobie pozwolić na jego stratę - tłumaczy nam działacz.

- Faktycznie solidni mają problem, bo muszą się licytować, a potem płacić coś, na co zostali naciągnięci przez nierzetelnych płatników - komentuje Cegielski, ale Stępniewski precyzuje: - Rok temu poszliśmy stowarzyszeniu zawodników na ustępstwa w kwestii umów reklamowych i od tamtego czasu nie mieszamy się w kwestie sponsorskie.

Moim zdaniem w ogóle nie powinno być limitów wynagrodzeń, wtedy cała kasa, jaką dostaje zawodnik od klubu, podpadałaby pod proces licencyjny. Otwieranie furtek zawsze jest polem do nadużyć. Z drugiej strony zawodnicy pewnie doskonale wiedzą, którzy pracodawcy zawodzą. Wystarczy zwyczajnie omijać ich szerokim łukiem. Wtedy problemów z płatnościami nie będzie.

Komentarze (49)
avatar
Andrzej Witkowski
21.09.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
w szwecji i angli zawodnicy jeżdżą za mniejsze pieniądze i to im odpowiada natomiast w poskiej lidze dostają duże pieniądze i jeszcze narzekają powinno być za podpis oraz zdobyty punkt a pieni Czytaj całość
avatar
zawodowiec
21.09.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
"Jeśli zawodnik A zawiera umowę sponsorską z firmą B, to związkowi nic do tego. Jeśli firma B się nie wywiązuje, to zawodnik A musi wykorzystać opcje dostępne w polskim prawie, aby te pieniądze Czytaj całość
avatar
karol3414
21.09.2018
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
W żadnym wypadku indywidualne umowy zawodnika z jakąś firmą nie powinny podpadać pod licencję. Przecież to otworzenie furtki do niszczenia klubów przez podstawionych sponsorów, wystarczy że fir Czytaj całość
avatar
Stelmet_Falubaz
21.09.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Gorzów I Leszno 
Marcinb4gw
21.09.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
§mieszny pismak znowu bazgroli kocopoły haha 

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (873 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.