Dariusz Sajdak - Na części pierwsze: Skóry
Jeśli chodzi o minusy, to na pewno waga kombinezonu, który lubi pochłaniać pot przez co jego ciężar zwiększa się wprost proporcjonalnie do długości jego użytkowania. Również kombinezon ten wymaga dłuższego okresu schnięcia po umyciu (2-3 dni) oraz zabiegów pielęgnacyjnych skóry. Dlatego w mojej ocenie każdy zawodnik powinien posiadać minimum 2 takie kombinezony do użytku. Kolejnym minusem jest cena, bo nie trzeba być w temacie żużlowym, aby zdawać sobie sprawę, że cokolwiek wykonane jest z materiałów naturalnych, to będzie droższe.
Wracając do tematu nowych przepisów FIM dotyczące ubioru zawodników, należy przyznać, że są one potrzebne zarówno producentom kombinezonów jak i zawodnikom. Mam tylko nadzieje, że osoby zainteresowane tym tematem, mając prawie rok do kolejnego sezony przedyskutują pomysły z władzami (PZMot i FIM) i przygotują się do wprowadzenia "nowych" przepisów w życie. Bo wg mnie FIM w tym roku odstąpiło od tych zapisów tylko dlatego, że producenci nie byli w stanie zaopatrzyć wszystkich zawodników w regulaminowe kombinezony.
- ubiór ochronny zawodnika musi być jednoczęściowy – styl wyścigów motocyklowych
- górna i dolna cześć może być jako oddzielne elementy ale muszą one być łączone zamkiem
- elastyczne materiały (np. kevlar) może być wstawiany pod pachami, z tylu kolan oraz w kroku umożliwiając swobodne ruchy zawodnikowi
- kombinezon może być wykonany ze skóry ale może być również wykonany z innych materiałów, które mają ochronną wytrzymałość skóry i muszą być minimum 1,0 mm grubości. Używanie nylonu/lycry jest zabronione (osobiście widziałem jak przy wysokiej temperaturze wtapia się w skórę)
- naprawa kombinezonu jest dopuszczalna tylko wtedy gdy po naprawie powróci on do oryginalnego stanu
- ochraniacze muszą być zawsze używane, mogą występować jako cześć kombinezonu, ale również dopuszczane jest ich zakładanie jako oddzielnego elementu pod kombinezon
- każdy kombinezon musi mieć metkę producenta, stwierdzającą iż produkt ten jest wykonany zgodnie z regulaminem FIM
Jak sami widzimy mówienie publicznie, że FIM nakazuje jazdę w skórach jest delikatnie ujmując nadinterpretacją przepisów, prawdą jest jednak to, że dla mnie jako laika w dziedzinie krawiectwa, skóra jest jedynym materiałem, który spełnia postawione wymagania a FIM wysoko podnosi poprzeczkę producentom kombinezonów, czego do tej pory w żużlu nie było.
Dariusz Sajdak
Jesteś kibicem "czarnego sportu"? Mamy dla Ciebie nowy fanpage na Facebooku. Zapraszamy!
***
A już w najbliższym tygodniu kolejny tekst przybliżający kibicom budowę żużlowego motocykla. "Na części pierwsze" będzie go rozbierał Dariusz Sajdak. Mechanik znany w branży żużlowej od 1992 roku. W przeszłości związany z klubem w Toruniu gdzie zawodu uczył się pomagając zawodnikom krajowym jak i zagranicznym. Należeli do nich Jacek Krzyżaniak, Krzysztof Kuczwalski, Wiesław Jaguś, Tomasz Bajerski, Mark Loram oraz Ryan Sullivan. W latach 2001 - 2004 był członkiem teamu Tony Rickardssona. Od 2004 roku związany z Jasonem Crumpem. W nadchodzącym sezonie będzie szefem VC Racing Team.
KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>