Żużel. Koronawirus wystawi kosztowną fakturę. Kluby i zawodnicy bez milionów, a samorządy w kropce. Wygra telewizja?

WP SportoweFakty / Mateusz Wójcik / Na zdjęciu: Patryk Dudek z prawej
WP SportoweFakty / Mateusz Wójcik / Na zdjęciu: Patryk Dudek z prawej

Koronawirus zawładnął żużlem. Działacze mają do stracenia miliony z telewizji, biletów i dotacje. Samorządy kluby, które są ich wizytówkami, a zawodnicy i mechanicy źródło zarobku. Jedynym wygranym może być telewizja. Pod warunkiem, że liga ruszy.

[b]

KLUBY[/b]. Budżet ekstraligowego klubu to minimum osiem milionów złotych. Niektórzy wydają zdecydowanie więcej, ale niemal w każdym przypadku wszystko opiera się na czterech filarach - kasa od sponsora ligi i telewizji, wpływy z biletów, miejska dotacja i wsparcie pozostałych sponsorów. Każda z czterech nóg, na której stoi ekstraligowy żużel, bardzo mocno się chwieje. Jeśli ligi nie będzie w ogóle, to rachunek jest oczywisty. Działacze zostaną z pustymi rękami. Nic więc dziwnego, że PGE Ekstraliga rozważa już jazdę bez udziału publiczności, bo dzięki temu można uratować trzy elementy całej układanki. Przy pustych trybunach każdy klub straci minimum dwa miliony złotych. Do tego należy doliczyć koszty rozwodu z niektórymi sponsorami. W tym przypadku dokładne straty są trudne do oszacowania, bo żużel wspierają różne branże, które kryzys gospodarczy dotyka w różnym stopniu. Poza tym na szali jest los wszystkich ludzi, którzy są zatrudnieni w polskich klubach żużlowych. W wielu przypadkach dochodzi już do cięć, a kwestią czasu są także zwolnienia.

ZAWODNICY. Jeśli liga nie pojedzie lub dojdzie do renegocjacji kontraktów, to przeżyją tylko milionerzy. A tych w polskim żużlu mamy około 30. Wszyscy startują w PGE Ekstralidze, mają oszczędności i często dodatkowe biznesy. Cała reszta zarabia poniżej miliona złotych i będzie w mniejszych lub większych opałach. Najgorzej sytuacja wygląda w niższych klasach rozgrywkowych. Wielu zawodników z drugiej ligi już żyje od pierwszego do pierwszego i nie przetrwa, jeśli dojdzie do jakichkolwiek cięć. To może oznaczać koniec wielu karier, a przecież światowy żużel od dawna zmaga się z deficytem żużlowców.

SAMORZĄDY. Wszyscy mówią, że samorządy obetną pieniądze na sport, bo będą mieć inne wydatki i nikogo nie będzie interesować wspieranie klubów żużlowych. Sport to w końcu rozrywka, a na tej w czasach kryzysu oszczędzać najłatwiej. Rzecz w tym, że temat jest dużo bardziej złożony. Kiedy pandemia koronawirusa zostanie wygaszona, to kibice z czasem zaczną wracać na stadiony. Jeśli nie będą mieli do czego, to z pewnością pojawią się oskarżenia, że władze miasta były bierne i nie wyciągnęły do działaczy pomocnej dłoni. Pewne są porównania do innych ośrodków, w których kasa na sport się znalazła. A takie przypadki już mamy, bo MRGARDEN GKM Grudziądz otrzymał środki z budżetu miasta. Poza tym odbudowa klubów, które są wizytówkami samorządów, będzie zdecydowanie trudniejsza i przede wszystkim droższa niż udzielenie im jednorazowego wsparcia po pandemii.

ZOBACZ WIDEO: Koronawirus. Ministerstwo Zdrowia opublikowało specjalny film

MECHANICY. Większość z nich nie ma wielkich oszczędności i dodatkowych biznesów. Poza tym trudno mówić, że to praca marzeń. Najlepsi zarabiają nawet 10 tysięcy złotych, ale ekstraligowa średnia to 5 do 7 tysięcy złotych. Zimą, kiedy roboty jest mniej, dostają maksymalnie 60 proc. tych kwot. Spora część prowadzi działalność gospodarczą, a to oznacza, że od wszystkich sum należy odjąć ZUS i podatek. W niższych ligach niektórzy nie mogą liczyć na zatrudnienie przez cały rok. Oni mają najgorzej. Jeśli kryzys potrwa dłużej, to mogą poszukać sobie innego zajęcia. A fachowców brakuje już teraz. Jeśli odejdą kolejni, to żużlowcy mogą mieć ogromny problem ze wsparciem w parku maszyn.

TELEWIZJA. Jeśli ligi nie będzie w ogóle, to straty będą ogromne. Przy odwołaniu najważniejszych światowych imprez telewizyjne ramówki święcą pustkami, więc na wagę złota jest transmisja z każdego wydarzenia. Gdyby rozgrywki ruszyły jednak bez kibiców na trybunach, to telewizja wygra, bo będzie mieć produkt premium, a to wiąże się z rekordową oglądalnością. Nic więc dziwnego, że niektórzy już wspominają o konieczności renegocjacji kontraktu, tak żeby zrekompensować straty klubom.

PZM I PGE EKSTRALIGA. Władze polskiego żużla mają wiele do stracenia. W obu przypadkach na szali leżą kontrakty telewizyjne, umowy ze sponsorami tytularnymi Ekstraligi i pierwszej ligi, a w przypadku Polskiego Związku Motorowego ze sponsorami żużlowej kadry. Nic więc dziwnego, że z punktu widzenia decydentów lepsza jest liga byle jaka niż żadna. Poza tym rok bez żużla spowoduje ogromne zamieszanie. Będzie trzeba uporządkować wiele kwestii. Zastanowić się, co z juniorami, którzy mają w tym roku 21 lat, co z podpisanymi kontraktami i co z pieniędzmi, które część klubów wypłaciła żużlowcom za przygotowanie do rozgrywek.

Zobacz także:
Kułakow: Staram się o polskie obywatelstwo

Komentarze (11)
avatar
-stan-
29.03.2020
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Redaktorze, telewizja straci na tej chorobie tak jak wszyscy. Nie będzie zawodów to na kanałach sportowych nie będzie transmisji. Przy braku transmisji abonentów i widzów będzie ubywać bo niewi Czytaj całość
avatar
Poznaniak z Gorzowa
29.03.2020
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Jeśli pandemia potrwa tak długo, jak przypuszczają niektórzy eksperci, to będzie bardzo krótki sezon... 
avatar
dr_rose
28.03.2020
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Czytam to wszystko i w tej chwili zawodnicy nic nie mowia. Cegła wrecz mowi o tym ze nie bedzie renegocjacji kontraktow bo trzeba poczekac. Dobre sobie, samorzady nie dadza kasy, kibic tez nie Czytaj całość
avatar
Mieczysław Szybalski
28.03.2020
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Mecze w telewizji oczywiście nie za darmo z braku laku dobry kit ! 
avatar
chlopczysko
28.03.2020
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
ten korona wirus to jest przeee dzik, nawet faktury wystawia i na vacie sie zna, hmm i to wszystko od nietoperzy każą wierzyc??? 

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (873 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.