Zawody z bazą w drugim największym mieście Słowacji po raz piąty były rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, a po raz trzeci stanowiły ostatnią odsłonę rywalizacji w krajowym czempionacie. Do 48. edycji imprezy zgłosiło się 78 załóg, w tym 18 duetów z Polski. Rajd Koszyc był również finałowym starciem w mistrzostwach Słowacji, a także przedostatnimi zawodami zaliczanymi do kalendarza FIA CEZ (mistrzostwa strefy Europy Centralnej).
Trzeci triumf Grzyba
Ostatecznie w ramach rundy RSMP wystartowało 17 załóg, z czego do mety w Koszycach dotarło 13 duetów. Najszybciej trasę 11 oesów pokonali Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy w Rajdzie Koszyc walczyli o tytuł mistrzów Polski. Aby tego dokonać, wiceliderzy tabeli musieli zdobyć o 17 punktów więcej niż Tom Kristensson i Andreas Johansson, więc od początku narzucili wysokie tempo rywalizacji.
Podczas pierwszego etapu Grzyb i Binięda wygrali cztery z pięciu oesów i zakończyli dzień w roli liderów klasyfikacji generalnej, z ponad minutową przewagą nad Szwedami. Kristensson i Johansson świadomie nie forsowali tempa, ponieważ ukończenie Rajdu Koszyc na trzecim lub drugim miejscu dawało im tytuł niezależnie od wyników rywali.
ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: hit sieci z udziałem Sereny Williams. Zobacz, co robi na emeryturze
Na drugim etapie Grzyb i Binięda nie zwalniali i wygrali cztery pierwsze odcinki specjalne, śrubując swoją przewagę nad Szwedami do ponad 1,5 minuty.
Dla Grzegorza Grzyba był to piętnasty start i trzeci triumf w klasyfikacji generalnej Rajdu Koszyc. Tym wynikiem Polak przypieczętował swój siódmy w karierze tytuł rajdowego mistrza Słowacji.
Szwedzi najlepsi w Polsce
Drugie miejsce wywalczone w Rajdzie Koszyc oznacza, że tegoroczną batalię o mistrzostwo Polski na swoją korzyść rozstrzygnęli Tom Kristensson i Andreas Johansson. Drogę do tego sukcesu Szwedzi zaczęli od trzeciego miejsca i 24 punktów wywalczonych w 50. Rajdzie Świdnickim-Krause. Kluczowa w ich kampanii była szutrowa część sezonu.
Z trzech rund rozgrywanych na luźnej nawierzchni Szwedzi wygrali dwie - 41. Rajd Podlaski i Rajd Żmudzi na Litwie, zdobywając komplet (70) punktów. Z kolei w Orlen 78. Rajdzie Polski zajęli drugą pozycję i wywalczyli 29 "oczek". Ich najsłabszym wynikiem był Marma 31. Rajd Rzeszowski. Na Podkarpaciu dwukrotnie łapali kapcie i ostatecznie finiszowali na siódmym miejscu, kończąc zawody z dorobkiem 15 punktów.
W Rajdzie Śląska uplasowali się na drugim miejscu i dopisali do swojego konta 27 punktów. Po komplet punktów ponownie sięgnęli podczas rozgrywanego w trudnych warunkach 67. Rajdu Wisły. Drugie miejsce wywalczone na Słowacji, w połączeniu ze zwycięstwem na ostatnim, dodatkowo punktowanym oesie rajdu, dało 29 punktów.
W sezonie 2022 Kristensson i Johansson wygrali 42 z 90 rozegranych odcinków specjalnych (46 proc.). Zdobyli także najwięcej (33) punktów na Power Stage - finałowych próbach rund RSMP.
Polsko-szwedzki sukces
31-letni Kristensson pochodzi z Lund, blisko 100-tysięcznego miasta leżącego w prowincji Skania, na południowym zachodzie Szwecji. Świeżo upieczony mistrz Polski rajdową karierę rozpoczął w 2010 roku od startów w lokalnych rajdach w Szwecji. W 2016 roku wywalczył drugie miejsce w niemieckim pucharze Opla Adama, w którym przegrał tylko z Finem Jarim Huttunenem, późniejszym mistrzem Polski z 2020 roku.
W kolejnym sezonie Kristensson nie miał już sobie równych w tym cyklu, dzięki czemu wywalczył angaż w fabrycznym zespole Opla i starty w mistrzostwach Europy. Sezon 2018 Tom zakończył na drugim miejscu w klasie ERC3 (samochody z napędem na jedną oś) i w młodzieżowym cyklu ERC Junior U27. W tym roku zadebiutował także w mistrzostwach Szwecji, w których do tej pory łącznie zaliczył tylko dziesięć startów.
W 2019 roku był drugi w Junior WRC - mistrzostwach świata dla młodych kierowców, a w następnym sezonie zwyciężył w tym cyklu. Dzięki temu w 2021 roku skorzystał z programu startów samochodem Rally2 w wybranych rundach mistrzostw świata, w klasie WRC2.
Od 2022 roku pilotem Kristenssona jest jego rówieśnik - Andreas Johansson. W obecnym sezonie ta załoga wzięła udział także w trzech rundach mistrzostw Europy (FIA ERC), a także wygrała dwa rajdy zaliczane do kalendarza mistrzostw Szwecji. We wszystkich tegorocznych startach Kristensson i Johansson korzystali z rajdowych wersji Hyundaia i20 (R5 i Rally2) przygotowanych przez polski zespół Kowax 2Brally Racing.
48. Rajdu Koszyc - wyniki:
1. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) 1:07:31,4 s
2. Kristensson/Johansson (Hyundai i20 R5) +1:30,2 s
3. Sesks/Francis (Skoda Fabia R4) +1:57,7
4. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +2:47,8 s
5. Parys/Górski (Ford Fiesta Proto) +5:13,4 s
6. Kwiatkowski/Zieliński (Subaru Impreza STi) +7:50,3 s
7. Kowal/Lenkowski (Ford Fiesta Rally3) +8:57,3 s
8. Roefler/Bała (Ford Fiesta Rally3) +9:11,2 s
9. Bonder/Pochroń (Renault Clio Rally4) +9:14,3 s
10. Gazda/Mikuliszyn (Peugeot 208 Rally4) +10:31,4 s
RSMP 2022 - wyniki:
1. Kristensson/Johansson 214 pkt
2. Grzyb/Binięda 204 pkt
3. Wróblewski/Wróbel 158 pkt
4. Gabryś/Dymurski 98 pkt
5. Lubiak/Dachowski 71 pkt
6. Byśkiniewicz/Siatkowski 71 pkt
7. Płachytka/Nowaczewski 69 pkt
8. Bolek/Jastrzębski 62 pkt
9. Jacek Sobczak 47 pkt
10. Sroka/Kielar 44 pkt
11. Parys/Górski 43 pkt
12. Kwiatkowski/Zieliński 41 pkt
13. Chwietczuk/Syty 40 pkt
14. Szeja/Szeja 40 pkt
15. Marczyk/Gospodarczyk 34 pkt
Czytaj także:
Przerażający wypadek w GP USA. Bolid Fernando Alonso pofrunął w powietrze
Ważne rozmowy w F1 wstrzymane. Winna śmierć właściciela Red Bulla