Dariusz Sajdak - Na części pierwsze: Ramy

Dariusz Sajdak
Dariusz Sajdak
Widelec BAR, który jest niemalże wierną kopią widelca, na którym jeździł Tony Rickardsson. Fot. Dariusz Sajdak Widelec BAR, który jest niemalże wierną kopią widelca, na którym jeździł Tony Rickardsson. Fot. Dariusz Sajdak
W 2004 roku firma Penske wyprodukowała specjalne ramy dla Tonego. Nigdy jednak te ramy nie trafiły do masowej produkcji, głównie z uwagi na wysoką cenę. Po zakończeniu kariery przez Tonego wszystkie ramy Penske zostały sprzedane jednemu z jego sponsorów.

Podstawową zaletą ram Penske był zmieniający się kąt ustawienia przedniego koła w stosunku do osi motocykla przez co motocykl zmienia się w dwuślad. (Wcześniej efekt ten uzyskiwaliśmy poprzez mechaniczne wyginanie nowych ram). Można to porównać do zbieżności kół w samochodzie. W momencie, gdy żużlowiec składa się do wejścia w wiraż oraz gdy prostuje z wyjścia, motocykl, mimo iż jest pochylony w rzeczywistości jest już ustawiony prostopadle do powierzchni toru, dzięki czemu osiąga szybciej przyczepność. Motocykl z takim rozwiązaniem widelca jest jednak trudniejszy do prowadzenia.

Regulacja widelca BAR. Fot. Dariusz Sajdak Regulacja widelca BAR. Fot. Dariusz Sajdak
Właśnie z racji tego, że praktycznie każdy może produkować ramy do motocykli żużlowych, najbardziej strzeżoną tajemnicą producentów ram jest materiał, z jakiego je wytwarzają. Wzrokowo bardzo ciężko rozróżnić poszczególne ramy. Największa różnica jest jednak w materiale.

Jako ciekawostkę mogę podać, że Bartosz Zmarzlik jeździ na ramach własnej produkcji, które wytwarza jego tata. Po bankructwie firmy Jawa w Polsce jest podejmowana próba wyprodukowania ramy naszej produkcji, bardzo zbliżonej do Jawy.

Półka marki Stucha. Fot. Dariusz Sajdak. Półka marki Stucha. Fot. Dariusz Sajdak.
Spotkałem bardzo wielu ludzi z różnych środowisk, czy to inżynierów czy innych konstruktorów, którzy próbowali wyprodukować ramę do motocykla żużlowego. Nie jest to wbrew pozorom taka prosta sprawa. Według mojej wiedzy, jedyną firmą, której udało się to zrobić z powodzeniem była Penske, ale tak jak wspomniałem, jej model nigdy nie trafił do masowej produkcji, głównie z uwagi na zaporową cenę.
Półka firmy BAR. Fot. Dariusz Sajdak Półka firmy BAR. Fot. Dariusz Sajdak
Rama - wbrew pozorom - jest bardzo ważnym elementem motocykla żużlowego. To, w jaki sposób pracuje rama, przekłada się na m.in. na prowadzenie motocykla. Obecne ramy są bardziej elastyczne, a ma to związek z "leżącymi" silnikami, które obowiązują już od dłuższego czasu. W przeszłości często używane również w Polsce były także ramy angielskiej firmy ANTIG, które jednak nigdy nie sprawdziły się jako podwozia do silników "leżących".  Była to rama bardzo sztywna co sprawiało że miała tendencję do obracania w łuku zawodnika w okół własnej osi, a przy koleinach i zmiennej przyczepności toru działała jak sprężyna.

Dariusz Sajdak

***
A już w najbliższym tygodniu kolejny tekst przybliżający kibicom budowę żużlowego motocykla. "Na części pierwsze" będzie go rozbierał Dariusz Sajdak. Mechanik znany w branży żużlowej od 1992 roku. W przeszłości związany z klubem w Toruniu gdzie zawodu uczył się pomagając zawodnikom krajowym jak i zagranicznym. Należeli do nich Jacek Krzyżaniak, Krzysztof Kuczwalski, Wiesław Jaguś, Tomasz Bajerski, Mark Loram oraz Ryan Sullivan. W latach 2001 - 2004 był członkiem teamu Tony Rickardssona. Od 2004 roku związany z Jasonem Crumpem. W nadchodzącym sezonie będzie szefem VC Racing Team.

Dariusz Sajdak w czasie pracy nad motocyklem Jasona Crumpa


Pomóż nam ulepszać nasze serwisy - odpowiedz na kilka pytań.

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×