KokpitKibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Tenis
  • Zimowe

Ranking tunerów: Top 30 Ekstraligi! Nowa rura wydechowa najciekawszą nowinką przed sezonem 2014?

Peter Johns i Jan Andersson to najbardziej pożądani tunerzy wśród najlepszych zawodników ENEA Ekstraligi. Czy to oni będą "rozdawali karty" w rozgrywkach najlepszej ligi świata?

Damian Gapiński
Damian Gapiński

Rynek sprzętu żużlowego jest bardzo duży. Sam GM każdego roku sprzedaje ponad 1000 sztuk silników w stanie "surowym" czyli w tak zwanym kartonie. To sprzęt dostępny tylko dla tunerów. Koszt każdej sztuki to 2000 euro. Łatwo zatem policzyć, że tylko w przypadku silników chodzi o kwotę 2 milionów euro. Jeżeli do tego doliczymy koszty części to kwota ta ulegnie podwojeniu.

Każdy silnik potrzebuje jednak odpowiedniej obróbki. Najbardziej popularnymi tunerami wśród zawodników z TOP 30 minionego sezonu ENEA Ekstraligi będą Peter Johns i Jan Andersson. Usługi obu panów nie należą również do tanich. Gotowy silnik od Johnsa to koszt 5 tysięcy funtów. Andersson jest tańszy. Za jego usługi płaci się także 5 tysięcy, tyle że euro.

Nie tylko pieniądze decydują jednak o tym, który specjalista cieszy się największym powodzeniem zawodników. Tunerzy mają bowiem swoją hierarchię żużlowców. Przejawia się ona jednak głównie w momencie, gdy pojawiają się pewne nowinki i można je uznać za sprawdzone. Wówczas pierwszeństwo mają najlepsi zawodnicy w stajni danego tunera. Jednak pod kątem przygotowania silnika, zawsze starają się jak najlepiej wykonać swoją pracę. Zawodnicy z TOP mają również ten przywilej, że mogą przywieźć silnik do serwisu w każdej chwili. Zlecenie zostanie zrealizowane w pierwszej kolejności. Słabsi muszą w tej sytuacji poczekać nieco dłużej.
Jarosław Hampel swoje motocykle przygotowuje u Jana Anderssona Jarosław Hampel swoje motocykle przygotowuje u Jana Anderssona
Dłuższa współpraca z danym mechanikiem to również inne przywileje, o których nikt głośno nie mówi. Liderzy danej "stajni", zapewniający odpowiednie wpływy tunerom mają wpływ na to, z kim dany tuner chce współpracować, a z kim nie. Mówiąc krótko, zawodnicy ceniący usługi danego tunera chcą mieć go "na wyłączność" na tyle, na ile to możliwe.

Wielu zawodników przygotowuje sprzęt u jednego sprawdzonego fachowca, a od czasu do czasu korzysta z usług kogoś innego. Powód? Żużlowcy chcą być na bieżąco i sprawdzają, jakie nowinki wprowadzają inni.

Na liście najbardziej popularnych nazwisk wśród tunerów brakuje tych, którzy jeszcze niedawno cieszyli się dużym powodzeniem. Nie ma Carla Bloomfelda, Finna Rune Jensena, Briana Kargera czy Briana Andersena. Małym zainteresowaniem czołówki cieszą się również polscy tunerzy. Oprócz wymienionych poniżej - Jacka Filipa i Marka Kończykowskiego, zawodnicy korzystają głównie z usług Andrzeja Krawczyka i Ryszarda Kowalskiego.

Dużą rolę z punktu widzenia zawodników ogrywają tak zwane nowinki. To tunerzy testują różne rozwiązania, które później proponują żużlowcom. Duże znaczenie ma też wymiana informacji pomiędzy mechanikami zawodników, którzy również przeprowadzają własne testy. Przed sezonem 2014 również pojawiła się nowinka, która może dla niektórych zawodników okazać się strzałem w "dziesiątkę". Do sprzedaży ma zostać wprowadzony specjalny model rury wydechowej. Jest ona zrobiona podobnie do rur znanych w motocrossie. Jest nowatorska w zakresie nie tyle właściwości, co konstrukcji. Póki co jednak nikt nie chce na ten temat nic więcej powiedzieć.

"Pojedynek" Johnsa i Anderssona ma też inne podłoże. W środowisku żużlowym utarł się podział, że dany mechanik specjalizuje się w przygotowywaniu silników na tory twarde lub przyczepne. Podobnie jest w przypadku dwóch najważniejszych rozgrywających na tym rynku. Johns to spec od silników na tory twarde, Andersson jest głównie od torów przyczepnych.

Tunerzy najlepszych zawodników ENEA Ekstraligi:
1. Jarosław Hampel (Jan Andersson)
2. Niels Kristian Iversen (Anton Nischler)
3. Tai Woffinden (Peter Johns)
4. Nicki Pedersen (Jan Andersson, Peter Johns)
5. Emils Sajfutdinow (Ashley Holloway, Marcel Gerhard)
6. Chris Holder (Peter Johns)
7. Grigorij Łaguta (Siergiej Mikułow)
8. Matej Zagar (Anton Nischler)
9. Tomasz Gollob (Jan Andersson)
10. Patryk Dudek (Jan Ansersson)
11. Artiom Łaguta (Siergiej Mikułow)
12. Adrian Miedziński (Peter Johns, Jan Andersson)
13. Grzegorz Walasek (Jan Andersson)
14. Janusz Kołodziej (Jan Andersson)
15. Piotr Protasiewicz (Peter Johns)
16. Troy Batchelor (Peter Johns, Ashley Holoway)
17. Andreas Jonsson (Jan Andersson)
18. Darcy Ward (Peter Johns)
19. Greg Hancock (Jan Andersson, Peter Johns)
20. Krzysztof Kasprzak (Peter Johns, Jacek Filip)
21. Maciej Janowski (Peter Johns, Jan Andersson)
22. Piotr Pawlicki (Fleming Graversen, Jan Andersson)
23. Przemysław Pawlicki (Fleming Graversen, Jan Andersson)
24. Kenneth Bjerre (Peter Johns)
25. Grzegorz Zengota (Jan Andersson)
26. Rune Holta (Anton Nischler, Marek Kończykowski)
27. Michael Jepsen Jensen (Peter Johns)
28. Bartosz Zmarzlik (Fleming Graversen)
29. Fredrik Lindgren (Ashley Holloway, Peter Johns)
30. Paweł Przedpełski (Peter Johns)

Klasyfikacja tunerów:
1. Peter Johns - 14
2. Jan Andersson - 13
3. Anton Nischler - 3
4. Ashley Holloway - 3
5. Fleming Graversen - 3
6. Siergiej Mikułow - 2
7. Marek Kończykowski - 1
8. Jacek Filip - 1
9. Marcel Gerhard - 1

Jesteśmy na Facebooku. Dołącz do nas!

Zawodnicy na silnikach od którego tunera będą w roku 2014 osiągać lepsze wyniki?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna
Komentarze (50)
Zobacz więcej komentarzy (4)
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×