Jak zmieniały się tabele biegowe w polskich ligach? Na początku były trójmecze

Mateusz Kozanecki
Mateusz Kozanecki
PAP / Zbigniew Staszyszyn / Edward Jancarz

Premiera biegów młodzieżowych (1976-1980)

Od sezonu 1976 spotkanie ligowe liczyło szesnaście wyścigów, a de facto aż osiemnaście. Po siódmym i dziesiątym biegu rozgrywano biegi juniorskie dla zawodników, którzy nie zmieścili się do podstawowego składu. Gonitwy te nie liczyły się jednak do końcowego wyniku.

Zmieniło się to w roku 1978. W drużynie maksymalnie mogło pojawić się dziewięciu zawodników, przy czym przynajmniej dwóch to byli młodzieżowcy. Rozgrywanie osiemnastu wyścigów w meczu spowodowało, że drużyna miała możliwość zdobycia 90 punktów. Rekordowym wynikiem z tamtego okresu jest wynik 89:19 jaki padł w meczu Startu Gniezno z Ostrovią Ostrów w 1979 roku. 

Tabela obowiązująca w latach 1976-1980:

Bieg Pole A Pole B Pole C Pole D
1. 1 9 2 10
2. 11 3 12 4
3. 5 13 6 14
4. 10 2 15 7
5. 3 13 4 14
6. 11 1 12 2
7. 8 16 R R
8. 5 9 6 10
9. 13 1 14 2
10. 5 11 6 12
11. 9 3 10 4
12. 16 8 R R
13. 1 9 4 14
14. 11 2 13 5
15. 3 12 7 14
16. 11 4 15 6
17. 3 9 5 12
18. 10 1 13 6

 

Czy tabela z lat 1994-1998 powinna zostać przywrócona?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Żużel na Facebooku
inf. własna/speedway.hg.pl/rlach.republika.pl
Zgłoś błąd
Komentarze (10)
  • Stercel Zgłoś komentarz
    Mecze 12- to biegowe to czasy mojego debiutu na meczach żużlowych.
    • yes Zgłoś komentarz
      A ja zacząłem chodzić na żużel pewnie w 1963.
      • dejwidZG Zgłoś komentarz
        Dobry materiał, dobra lektura. To są FAKTY, a nie prywatne wizje ostafińskiego na przykład... Dzięki.
        • Macias88Pila Zgłoś komentarz
          Pamiętam, jakie cyrki były w barażach o Ekstraligę nieco ponad dekadę temu, gdzie Ekstraliga miała inny regulamin i tabelę biegową od tego, co było w 1 lidze. Nie pamiętam już,
          Czytaj całość
          między jakimi drużynami był to baraż, ale jak drużyna z ekstraligi jechała na pierwszy mecz do klubu z 1 ligi, to musiała mocno zmieniać skład swój na ten mecz. Natomiast, w rewanżu drużyna z 1 ligi musiała kontraktować jakiegoś zawodnika, żeby spełniać regulamin obowiązujący na torze klubu z ekstraligi. Pamięta ktoś, w jakim barażu były takie jaja? Między którymi klubami?
          • ADASOS Zgłoś komentarz
            Oto jaką propozycję przesłałem do władz EL. 1 C B D A 9 D A B C 2 A D B B 10 B C D A 3 B C A D 11 A C B D 4 D A C B 12 C A D A 5 A B C D
            Czytaj całość
            13 D B A C 6 B D C 14 C D B 7 D C A 15 A B C Jest tylko mały zgrzyt, nie da się tak ustawić torów aby nr 2 i 12 jechali zawsze z innego toru. Zresztą tak jest i obecnie.
            • stary_trener Zgłoś komentarz
              Kolega ADASOS dobrze proponuje. Nalezy zmienic ustawienia pol startowych gdyz istniejace obecnie dzieli druzyne na jakis LINIE z. wielka krzywda dla nr 2 i 4 odpowiednio 1o i12. Przypomne
              Czytaj całość
              zainteresownym jak Skora ustawil wielkiego mistrza Nikusia pod 10-tka to przywioz bodaj szesc czy siedem pkt w meczu i rzucal kaskiem oburzony na takie ustawienie. Angole i szwedzi maja to dobrze rozpracowane, tylko powielic. Korzysc dla widowiska i oszczednosc w kasach klubowych.
              • Zolty G-dz Zgłoś komentarz
                7 młodzieżowy był najlepszym rozwiązaniem.
                • Polish Speedway Zgłoś komentarz
                  Ja bym zostawił obecną tabelę. Dla juniorów to przecież jest to samo co w latach 94 - 98. Pragnę tylko jednej zmiany - powrotu numerów 8 i 16. Widziałbym je na zasadach z 2003.
                  • ADASOS Zgłoś komentarz
                    Końcowa konkluzja pana Mateusza jest bardzo słuszna . Po co zmieniać coś , co jest prawie dobre. Jedynie można wprowadzić przepis ,ze junior ma obowiązek jechać 2 razy ale wówczas
                    Czytaj całość
                    kolega junior zastępuje jego i jedzie 4 razy. Wówczas słaby junior będzie musiał się spiąć. Druga sprawa, którą zaproponowałem władzą EL to pola startowe. Podałem możliwość takiego ustawienia zawodników w poszczególnych wyścigach, aby każdy w dwóch pierwszych startach jechał raz z pola zewnętrznego C lub D i raz z wewnętrznego. Problem z nr 2,4 i 10 przestałby istnieć.