Jak zmieniały się tabele biegowe w polskich ligach? Na początku były trójmecze
Ujednolicenie tabeli biegowej
W polskich ligach nastąpiło to dopiero w 2009 roku, kiedy obowiązywała tabela dla siedmiu zawodników, przy czym drugi młodzieżowiec nadal miał zapewniony zaledwie jeden start. Doprowadzało to do sytuacji, w której junior mimo startu we wszystkich meczach ligowych miał na swoim koncie mniej niż 30 biegów.
Ponadto przynajmniej jeden młodzieżowiec musiał posiadać polską licencję. W roku 2009 w I i II lidze obowiązywał zapis, że krajowy młodzieżowiec musi odjechać przynajmniej trzy wyścigi. Część klubów znalazła kruczek regulaminowy, który pozwalał im wystawić zagranicznego juniora pięciokrotnie. Wystarczyło, że Polak dotknie taśmy i będzie mógł zostać zastąpiony przez drugiego młodzieżowca. Od kolejnego sezonu ten zapis zniknął z regulaminu.
Do 2009 roku w rozgrywkach I i II ligi funkcjonowała funkcja rezerwowego pod nr 8/16. W latach 2006-2008 był nim zawodnik do lat 23., natomiast w sezonie 2009 rezerwowym mógł być każdy.
Od roku 2011 obowiązuje tabela, która obu juniorom zapewnia po trzy starty. Ponadto w 2010 roku w I i II lidze wyścig młodzieżowy został przesunięty i był rozgrywany jako drugi (w Ekstralidze od 2013).
Tabela obowiązująca w latach 2007-2010 (w I i II lidze od 2009):Bieg | Pole A | Pole B | Pole C | Pole D |
---|---|---|---|---|
1. | 14/6 | 6/14 | 15/7 | 7/15 |
2. | 1/9 | 1/9 | 2/10 | 10/2 |
3. | 11/3 | 3/11 | 12/4 | 4/12 |
4. | 5/13 | 13/5 | 6/14 | 14/6 |
5. | 12/1 | 1/12 | 11/2 | 2/11 |
6. | 3/14 | 14/3 | 4/13 | 13/4 |
7. | 9/5 | 5/9 | 10/6 | 6/10 |
8. | 13/2 | 2/13 | 14/1 | 1/14 |
9. | 4/10 | 10/4 | 3/9 | 9/3 |
10. | 6/11 | 11/6 | 5/12 | 12/5 |
11. | 10/2 | 2/10 | 13/3 | 3/13 |
12. | 6/14 | 14/6 | 1/11 | 11/1 |
13. | 12/4 | 4/12 | 9/5 | 5/9 |
14. | nominowani | |||
15. | najlepsi |
Tabela obowiązująca w latach 2011-2012 (w nawiasie I i II liga 2011):
Bieg | Pole A | Pole B | Pole C | Pole D |
---|---|---|---|---|
1. | 6/14 (9/1) | 14/6 (1/9) | 7/15 (10/2) | 15/7 (2/10) |
2. | 9/1 (6/14) | 1/9 (14/6) | 10/2 (7/15) | 2/10 (15/7) |
3. | 11/3 | 3/11 | 12/4 | 4/12 |
4. | 5/13 | 13/5 | 7/15 (6/14) | 15/7 (14/6) |
5. | 12/1 | 1/12 | 11/2 | 2/11 |
6. | 3/15 (3/14) | 15/3 (14/3) | 4/13 | 13/4 |
7. | 9/5 | 5/9 | 10/6 | 6/10 |
8. | 13/2 | 2/13 | 15/1 (14/1) | 1/15 (1/14) |
9. | 4/10 | 10/4 | 3/9 | 9/3 |
10. | 7/11 (6/11) | 11/7 (11/6) | 5/12 | 12/5 |
11. | 10/2 | 2/10 | 13/3 | 3/13 |
12. | 6/14 | 14/6 | 1/11 | 11/1 |
13. | 12/4 | 4/12 | 9/5 | 5/9 |
14. | nominowani | |||
15. | najlepsi |
-
Stercel Zgłoś komentarzMecze 12- to biegowe to czasy mojego debiutu na meczach żużlowych.
-
yes Zgłoś komentarzA ja zacząłem chodzić na żużel pewnie w 1963.
-
dejwidZG Zgłoś komentarzDobry materiał, dobra lektura. To są FAKTY, a nie prywatne wizje ostafińskiego na przykład... Dzięki.
-
Macias88Pila Zgłoś komentarzmiędzy jakimi drużynami był to baraż, ale jak drużyna z ekstraligi jechała na pierwszy mecz do klubu z 1 ligi, to musiała mocno zmieniać skład swój na ten mecz. Natomiast, w rewanżu drużyna z 1 ligi musiała kontraktować jakiegoś zawodnika, żeby spełniać regulamin obowiązujący na torze klubu z ekstraligi. Pamięta ktoś, w jakim barażu były takie jaja? Między którymi klubami?
-
ADASOS Zgłoś komentarz13 D B A C 6 B D C 14 C D B 7 D C A 15 A B C Jest tylko mały zgrzyt, nie da się tak ustawić torów aby nr 2 i 12 jechali zawsze z innego toru. Zresztą tak jest i obecnie.
-
stary_trener Zgłoś komentarzzainteresownym jak Skora ustawil wielkiego mistrza Nikusia pod 10-tka to przywioz bodaj szesc czy siedem pkt w meczu i rzucal kaskiem oburzony na takie ustawienie. Angole i szwedzi maja to dobrze rozpracowane, tylko powielic. Korzysc dla widowiska i oszczednosc w kasach klubowych.
-
Zolty G-dz Zgłoś komentarz7 młodzieżowy był najlepszym rozwiązaniem.
-
Polish Speedway Zgłoś komentarzJa bym zostawił obecną tabelę. Dla juniorów to przecież jest to samo co w latach 94 - 98. Pragnę tylko jednej zmiany - powrotu numerów 8 i 16. Widziałbym je na zasadach z 2003.
-
ADASOS Zgłoś komentarzkolega junior zastępuje jego i jedzie 4 razy. Wówczas słaby junior będzie musiał się spiąć. Druga sprawa, którą zaproponowałem władzą EL to pola startowe. Podałem możliwość takiego ustawienia zawodników w poszczególnych wyścigach, aby każdy w dwóch pierwszych startach jechał raz z pola zewnętrznego C lub D i raz z wewnętrznego. Problem z nr 2,4 i 10 przestałby istnieć.