Jak zmieniały się tabele biegowe w polskich ligach? Na początku były trójmecze
Rewolucyjne zmiany (1951-1961)
Nieprzerwanie od 1951 roku mecze w ramach rozgrywek polskiej ligi odbywają się z udziałem dwóch drużyn. Przez cztery kolejne sezony pojedynki ponownie składały się z dziewięciu wyścigów.
Drużynę stanowiło sześciu zawodników, z których każdy miał maksymalnie trzy starty. Dopuszczano także możliwość posiadania dwóch rezerwowych. Dopiero od sezonu 1953 mecz mógł zakończyć się remisem. W dwóch poprzednich latach o zwycięstwie decydowała liczba biegowych zwycięstw.
Tabela obowiązująca w latach 1951-1955:Bieg | Gospodarze (9-14) | Goście (1-6) |
---|---|---|
1. | 9,10 | 1,2 |
2. | 11,12 | 3,4 |
3. | 13,14 | 5,6 |
4. | 9,10 | 3,4 |
5. | 11,12 | 5,6 |
6. | 13,14 | 1,2 |
7. | 9,10 | 5,6 |
8. | 11,12 | 1,2 |
9. | 13,14 | 3,4 |
Od roku 1956 mecze ponownie składały się z dwunastu biegów, a każdy zawodnik otrzymał dodatkowy start (w II lidze wciąż obowiązywały poprzednie zasady). Zmniejszono natomiast liczbę rezerwowych - z dwóch do jednego. W siedmioosobowych składach rywalizowano także w latach 1957-1961, kiedy postanowiono rozgrywać wyścig nominowany.
Warto zaznaczyć, że rozgrywki w sezonie 1957 były bardzo zróżnicowane. W I lidze mecz miał trzynaście wyścigów, w drugiej dwanaście, a w trzeciej wciąż rywalizowano według tabeli z początku dekady. Ujednolicenie nastąpiło dopiero rok później.
ZOBACZ WIDEO Skład MRGARDEN GKM Grudziądz na sezon 2017!Bieg | Pole A | Pole B | Pole C | Pole D |
---|---|---|---|---|
1. | 1 | 9 | 2 | 10 |
2. | 12 | 4 | 11 | 3 |
3. | 6 | 14 | 5 | 13 |
4. | 11 | 1 | 12 | 2 |
5. | 3 | 13 | 4 | 14 |
6. | 10 | 6 | 9 | 5 |
7. | 2 | 14 | 1 | 13 |
8. | 9 | 3 | 10 | 4 |
9. | 5 | 11 | 6 | 12 |
10. | 13 | 3 | 10 | 2 |
11. | 4 | 11 | 5 | 14 |
12. | 12 | 6 | 9 | 1 |
13. | nominowany | (od 1957 roku) |
-
Stercel Zgłoś komentarzMecze 12- to biegowe to czasy mojego debiutu na meczach żużlowych.
-
yes Zgłoś komentarzA ja zacząłem chodzić na żużel pewnie w 1963.
-
dejwidZG Zgłoś komentarzDobry materiał, dobra lektura. To są FAKTY, a nie prywatne wizje ostafińskiego na przykład... Dzięki.
-
Macias88Pila Zgłoś komentarzmiędzy jakimi drużynami był to baraż, ale jak drużyna z ekstraligi jechała na pierwszy mecz do klubu z 1 ligi, to musiała mocno zmieniać skład swój na ten mecz. Natomiast, w rewanżu drużyna z 1 ligi musiała kontraktować jakiegoś zawodnika, żeby spełniać regulamin obowiązujący na torze klubu z ekstraligi. Pamięta ktoś, w jakim barażu były takie jaja? Między którymi klubami?
-
ADASOS Zgłoś komentarz13 D B A C 6 B D C 14 C D B 7 D C A 15 A B C Jest tylko mały zgrzyt, nie da się tak ustawić torów aby nr 2 i 12 jechali zawsze z innego toru. Zresztą tak jest i obecnie.
-
stary_trener Zgłoś komentarzzainteresownym jak Skora ustawil wielkiego mistrza Nikusia pod 10-tka to przywioz bodaj szesc czy siedem pkt w meczu i rzucal kaskiem oburzony na takie ustawienie. Angole i szwedzi maja to dobrze rozpracowane, tylko powielic. Korzysc dla widowiska i oszczednosc w kasach klubowych.
-
Zolty G-dz Zgłoś komentarz7 młodzieżowy był najlepszym rozwiązaniem.
-
Polish Speedway Zgłoś komentarzJa bym zostawił obecną tabelę. Dla juniorów to przecież jest to samo co w latach 94 - 98. Pragnę tylko jednej zmiany - powrotu numerów 8 i 16. Widziałbym je na zasadach z 2003.
-
ADASOS Zgłoś komentarzkolega junior zastępuje jego i jedzie 4 razy. Wówczas słaby junior będzie musiał się spiąć. Druga sprawa, którą zaproponowałem władzą EL to pola startowe. Podałem możliwość takiego ustawienia zawodników w poszczególnych wyścigach, aby każdy w dwóch pierwszych startach jechał raz z pola zewnętrznego C lub D i raz z wewnętrznego. Problem z nr 2,4 i 10 przestałby istnieć.